جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رهنمودهائی برای نمایش طریقه‌ای


نمايش طريقه‌اي، قديمى‌ترين شکل تدريس به‌شمار مى‌آيد. اين نمايش‌‌ها مبناى نظام کارآموزى هستند که قرن‌هاى متمادي، صنعتگران - Craft-workers، در چارچوب آن آموزش ديده‌اند به‌عنوان مثال در ترويج جنگل‌داري، مى‌توانيد از نمايش طريقه‌اى استفاده کنيد تا مردم نشان دهيد که چگونه‌ کارى نظير کشت گلدانى نشاءها -Potting seedlings، يا کشت درختان را مرحله به مرحله انجام دهند تا اينکه مهارت کافى را در اين کار کسب کنند.
هدف‌هاى نمايش طريقه‌اى عبارت است از:
- آموختن مهارت‌هاى اصلى به گروه‌هاى کوچک مردم.
- آموختن چگونگى انجام برخى چيزها، (به جاى آموختن اينکه چرا آنها را بايد انجام داد، مثلاً در نمايش نتايج).
برخى مزيت‌هاى نمايش طريقه‌اى عبارت است از:
- آموزش هم‌زمان تعداد معقولى از مردم را در زمينهٔ مهارت‌هاى اصلى ميسر مى‌سازد.
- افراد شرکت‌کننده مى‌توانند نمايش را ببينند، بشنوند در مورد آن بحث کنند و در آن شرکت جويند.
- در مقايسه با گوش دادن منفعلانه به صحبت‌ەاى شخصى خاص، به يادگيرى به مراتب کاملترى مى‌انجامد، حتى اگر مثال‌هائى نيز پشتوانه اين صحبت‌ها قرار گيرد.
- اگر نمايش‌ها درست اجرا شوند، مى‌توانند علاقه و اشتياق زايدالوصفى را نسبت به يک شيوه ايجاد کنند و همچنين مهارت‌هاى لازم را براى آن فراهم کنند.
برخى عيب‌هاى نمايش طريقه‌اى به‌شرح زيرند:
- اگر شرکت‌کنندهٔ بسيار زيادى وجود داشته باشد، ممکن است برخى از آنها نتوانند آنچه را که نمايش داده مى‌شود به وضوح ببينند و بشنوند و شايد فنونى اشتباه را در پيش گيرند.
- به واسطهٔ کمبود وقت يا امکانات، شايد افراد زيادى نتوانند مهارت نمايش داده شده را به‌درستى تمرين کنند.
بسيار مهم است که فرق مشخصى بين نمايش طريقه‌اى و دوره‌هاى آموزشى گذاشته شود. به‌خاطر تعداد افراد حاضر و زمان موجود در نمايش طريقه‌اي، ممکن است افراد فقط دانشى ظاهرى را از اين رويهٔ مورد نظر کسب کنند و از اين رو، بدون ديدن آموزش بيشتر، شايد نتوانند آن را با موفقيت در مورد خود به کار ببرند.
   رهنمودهائى براى نمايش طريقه‌اى
بسيارى از نکاتى که در رهنمودهائى براى نمايش نتيجه‌اى خاطر نشان گرديد، به‌همان اندازه در اينجا کاربرد دارند و بايد آنها را تغيير دهيم تا با شرايط محلى متناسب باشند. اين مسئله به‌ويژه به برنامه‌ريزى پيشاپيش و تبليغ براى نمايش ربط پيدا مى‌کند.
رهنمودهائى که براى نمايش طريقه‌اى اختصاصى‌تر هستند، در زير شرح داده شده‌اند. نخست در مورد هدف‌هاى نمايش طريقه‌اى و آنچه که نمايش بايد در برگيرد، تصميم بگيريد (مثلاً، ايجاد قلمستان، بذرافشاني، درختکاري). سپس اين هدف‌ها را با پرسش‌هائى از قبيل موارد زير مقابله کنيد:
- آيا اين شيوه و طرز انجام آن واقعاً مهم است.
- آيا مردم مى‌توانند در اوضاع و احوال کنونى خود از عهدهٔ دنبال کردن آن شيوه برآيند.
- آيا موجودى گياهان يا مواد مورد نياز، به آسانى و به‌مقدار کافى در دسترس هست تا پذيرفته شدن آن شيوه را در ناحيهٔ مورد نظر ممکن سازد.
- آيا تمامى اطلاعات مربوط به اين شيوه به آسانى در دسترس هست و کارکنان به‌طور کامل آنها را درک کرده‌اند.
- ايا در مورد هر گونه مشکل اجتماعي، فرهنگى يا اقتصادى به‌طور کامل با رهبران محلى صحبت شده است؟.
موضوع بحث با رهبران محلي، به‌دليل زير اهميت دارد:
- به ايجاد ارتباط با آنها کمک مى‌کند.
- کمک مى‌کند تا آنها از پروژه حمايت کنند.
- آنها را تشويق مى‌کند تا زمين يا ديگر تسهيلات ضرورى براى نمايش را در جائى که اينها مورد نياز هستند، فراهم کنند.
- فرصت ارزشمندى را براى کارکنان فراهم مى‌کند تا مهارت‌هاى مورد نظر را به ‌طرز محتاطانه‌اى به اين افراد مهم نمايش دهند.
- افراد بيشترى را در نمايش دخيل مى‌کند و ترغيب مى‌کند که بحث گسترده‌اى در مورد اين پروژه انجام گيرد.
   آماده کردن و ارائه دادن نمايش
- تمامى مواد ضرورى مورد نياز را (از قبيل خاک، بذر، نشاءها، کيسه‌هاى کشت گلداني، کود و غيره) در محل‌ەاى مناسب گردآورى کنيد.
- در خصوص هر مرحله از عمليات که بايد نشان داده شود، تصميم بگيريد.
- نمايش‌دهندگان را در مورد اجراء درست هر مرحله از عمليات تعليم دهيد.
- هر گاه امکان‌پذير بود، نمايش را دست‌کم سه بار تمرين کنيد تا اينکه کارکنان به‌طور کامل با آن آشنا شوند؛ از مناسب‌ترين سرعت و زمان لازم براى آن مطلع باشيد.
- هنگامى که مردم براى تماشاى نمايش گرد آمده‌اند، به آنها خوش آمد بگوئيد و آنچه که قرار است انجام گيرد و چرائى اهميت يادگيرى روش جديد را توضيح دهيد.
- از بين مخاطبان داوطلب بخواهيد تا در صورت لزوم کمک کنند.
- با توضيح مرحله به مرحلهٔ نمايش و در صورت لزوم با تکرار مرحله‌هاى مهم، نمايش را مرور کنيد.
- مخاطبان را ترغيب کنيد تا پرسش‌هائى مطرح کنند.
- با دعوت از برخى از مخاطبان براى امتحان کردن يک يا چند مرحلهٔ مربوطه، تأثيرگذارى نمايش را بررسى کنيد و هر خطائى را که ممکن است آنها مرتکب شوند، به‌طور مجزا اصلاح کنيد.
- تا حدى که وضعيت موجود اجازه مى‌دهد، بگذاريد مخاطبان تمرين کنند.
- اهميت عمليات، مرحله‌هاى مربوطه و مورد نياز را خلاصه‌وار بيان کنيد.
- مطالبى را که مرحله به مرحلهٔ اين رويهٔ مورد نظر را نشان مى‌دهند، توزيع کنيد.
برخى نکات که در برنامه‌ريزى نمايش‌هاى طريقه‌اى بايد مورد توجه قرار گيرند عبارت است از:
- اگر احتمال مى‌رود که افراد بسيار زيادى در يک نمايش مهم شرکت‌ کنند، مجموعه‌اى از نمايش‌ها را در محل‌هاى مناسب ترتيب دهيد.
- رهبران محلى را ترغيب کنيد تا اين نمايش‌ها را با ديگر نمايش‌هاى محلى تکميل کنند.
- نمايش‌ها غالباً منجر به اين مى‌شوند که درخواستهائى براى ديدارى بعدى از زمين يک شخص صورت پذيرد؛ اطمينان حاصل کنيد که منابع محلى براى برآوردن اين تقاضا کفى هستند.
- نمايش‌هاى ضعيف ممکن است اعتماد مردم را به کارکنانى که آن نمايش را اجراء مى‌کنند، از بين ببرد.
- تعداد نمايش‌ها بايد به‌قدرى محدود شود که با منابع موجود بتوان به‌درستى آنها را برنامه‌ريزى و اجرا کرد.
- براى ارزشيابى نمايش‌ها، بايد ديدارهائى نيز جهت پيگيرى انجام گيرد تا بررسى شود آيا مردم حقيقتاً مهارت‌هاى نمايش داده شده را ياد گرفته‌اند و از انها استفادهٔ بهينه کرده‌اند يا نه.
- گزارشى بايد تهيه شود که حاوى اطلاعاتى در خصوص محل‌ەاى اجراى نمايش، حاضران، موضوع‌هاى نمايش‌ها و نتيجه‌هاى به‌دست آمده باشد.
- مواد، تجهيزات و افراد واقعي، بهترين ابزارهاى کمک آموزشى ديدارى هستند که مى‌توان از انها استفاده کرد.


همچنین مشاهده کنید