سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

رهنمودهائی برای استفاده از فیلمهای سینمائی


   رهنمودهائى براى استفاده از فيلمهاي سينمائى
- تمامى فيلم‌ها را بايد پيش از به‌کار بردن درطرح‌هاى ترويج يا حتى پيش از استفادهٔ تفريحى از آنها، بايد به‌دقت مرور کنيد تا مناسب‌بودن آنها را براى مخاطبانى خاص دريابيد؛ فيلم‌هاى برخى کشورها ممکن است صحنه‌هائى داشته باشند که در کشورهاى ديگر ناخوشايند تلقى مى‌شود.
- در انتخاب فيلم براى هر وضعيت معين يادگيرى احتياط به خرج دهيد و هر فيلمى را که احتمال دارد موجب سردرگمى مخاطبان هدف شود يا براى آنها بيش از اندازه پيچيده باشد، کنار بگذاريد.
- اهداف طرح، تجربهٔ قبلى مخاطبان، سن و سطح تحصيلات آنها، علائق و رسوم آنها را، مخصوصاً در مورد پوشاک مدنظر قرار دهيد.
- يک فيلم بايد فقط به‌عنوان ابزار کمکى يادگيرى مورد استفاده قرار گيرد؛ براى استحکام بخشيدن به پيامى که هدف فيلم، انتقال آن بوده است، بايد فيلم را با گفت و گو، تبادل‌نظر يا شرحى دنبال کنيد.
- پيش از نمايش هر فيلمي، اطلاعات موجود در آن فيلم را به‌طور خلاصه شرح دهيد و دليل اهيمت آن را براى مخاطبان بگوئيد.
- به مخاطبان بگوئيد که آماده باشند تا نکات خاصى را در فيلم جستجو کنند.
- هميشه يک وقت کافى براى تبادل‌نظر يا توضيح بيشتر در مورد فيلم منظور کنيد.
-هر گاه اين رويه دنبال شود، ممکن است نکات سودمند بسيارى در اين تبادل‌نظر مطرح شود.
- هميشه يک فيلم کوتاه را ترجيحاً فيلمى کمدى يا فيلمى که مورد علاقهٔ همگان باشد همراه خود داشته باشيد تا برنامهٔ خود را با آن خاتمه دهيد و گرنه ممکن پيش از آن که تبادل نظر کافى در مورد مضمون اصلى فيلم انجام گيرد، مخاطبان آنجا را ترک کنند.
اگر از فيلم‌هائى استفاده مى‌شود که در آن محل ساخته شده‌اند، بعيد است که مسئله مناسب‌بودن يا نبودن آن فيلم براى مخاطبان مطرح شود؛ چون در اين نوع فيلم‌ها قبلاً به چنين نکاتى توجه شده است.
پيش از نمايش هر فيلمي، نکات زير را بررسى کنيد:
- از مطمئن بودن برق و مجاز بودن ميزان ولتاژ آن اطمينان حاصل کنيد؛ (بسيارى از پروژکتورهاى امروزى را مى‌توان مطابق با تعدادى از ولتاژهائى که نزديک به معيارهاى متداول هستند، تنظيم کرد).
- اتصالات برق و سيم رابط را در صورت نياز به اين سيم امتحان کنيد؛ پيچ‌گوشتي، سه شاخهٔ برق يا آداپتور را در جاهائى که انواع پريزها با کاربرد همگانى وجود دارند، به همراه داشته باشيد.
- بدون اينکه دستگاه تهويه را خاموش کنيد، اتاق نمايش را به‌قدر کافى تاريک کنيد.
- چراغ‌هاى يدکى نمايش را در دسترس بگذاريد؛ (غالباً در کيف پروژکتورها جائى براى نگهدارى اين چراغ‌ها وجود دارد.
- پيش از آمدن مخاطبان، پروژکتور را در جاى خود قرار دهيد، فيلم‌گذارى کنيد، نور پروژکتور را روى پردهٔ نمايش تنظيم کنيد و طرز کار آن را امتحان کنيد؛ سپس فيلم را به نقطهٔ شروع برگردانيد.
- از مناسب بودن ميزان صدا براى آن امکان و براى تعداد افرادى که قرار است بيايند؛ اطمينان حاصل کنيد.
- پروژکتور را تاحدى بالا قرار دهيد که فيلم از روى سر مخاطبان نمايش داده شود و از اختلال تصوير روى پردهٔ نمايش پرهيز گردد.
- پردهٔ نمايش را طورى نصب کنيد که پائين آن دست‌کم يک و نيم تر بالاتر از کف اتاق باشد.


همچنین مشاهده کنید