جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۹۷۰ م. رایانه‌های نسل چهارم


  ۱۹۶۹ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (آفريقاى جنوبى - جزيره کيپ وُرد - جزيره تنى ريفى - سى‌سيمبرا، پرتغال) به طول ۷۸۷/۱۰ کيلومتر با ظرفيت 3×۳۶۰ کيلوهرتز در اقيانوس اطلس جنوبى و شمالى قرار گرفت و در سال ۱۹۹۳ از سرويس خارج شد.
  ۱۹۶۹ م. ارتباط از طريق ماهواره مخابراتى در ايران
در سال ۱۳۴۸ هنگام برگزارى نمايشگاه آسيائي، ايستگاه زمينى اسدآباد براى استفاده از ماهواره مخابراتى اقيانوس اطلس در ۵۵ کيلومترى آغاز به کار کرد. استفاده از اين سيستم در اين سال امکان داد تا مدارهاى مخابراتى ايران با ساير کشورهاى جهان گسترش قابل‌توجهى يابد. با اين اقدام ارسال و دريافت برنامه‌هاى تلويزيونى با خارج از کشور امکان‌پذير شد. مخابرات ماهواره‌اى به مردم ايران امکان داد تا هم‌زمان با مردم بسيارى از کشورهاى جهان فرود آمدن انسان بر کُره ماه را تماشا کنند. سينگنال‌هاى مخابراتى و تلويزيونى که از ماهواره‌هاى مخابراتى به‌وسيله آنتن بزرگ اسدآباد دريافت مى‌شود در طبقات مخصوص تقويت شده و به ايستگاه‌هاى رِله ماکروويو مى‌رسد. ۱۵ ايستگاه رِله امواج دريافتى از اسدآباد را تقويت کرده و به موج مخابرات در ميدان امام (توپخانه سابق) در تهران انتقال مى‌دهند. سينگال‌هاى مخابراتى که به‌صورت گروه وارد دستگاه‌هاى گيرنده ماکروويو مى‌شود، به دستگاه (مالتى پلکس) وارد شده و در سطح کانال پياده مى‌شود. کانال‌هاى تلفن به سالن‌هاى تلفن خارج، و کانال‌هاى تلکس و تلگراف به قسمت‌هاى مربوطه براى بهره‌بردارى انتقال مى‌يابد. امواج تلويزيونى از همين راه به آنتن مخابرات مى‌رسد و از آنها براى پخش به مرکز فرستنده تلويزيون فرستاده مى‌شود. تلاش گسترده صورت گرفته تا ايران همگام با ساير کشورهاى جهان به تازه‌ترين تکنيک‌هاى ارتباطى دست يابد. دستگاه‌هاى رايانه‌اى در مرکز کنترل نصب شده که کليه اطلاعات را از ۶۹۰ ايستگاه ديگر ايران دريافت مى‌کند و لحظه به لجظه موفقيت هر ايستگاه را از نظر اشکالات فنى و با وضع عادى به‌وسيله دستگاهى به‌نام واين برگ بر روى نوار مخصوص چاپ مى‌کند.
  ۱۹۷۰ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (جزيره گرين هيل رود متعلق به آمريکا - کونيل، اسپانيا) به طول ۴۱۰/۶ کيلومتر با ظرفيت ۱۶۰/۲ KHZ در اقيانوس اطلس شمالى قرار گرفت و در سال ۱۹۹۳ از سرويس خارج شد. اين کابل داراى تکرار کننده ترانزيستورى بود.
  ۱۹۷۰ م. تلفن تصويرى
نخستين شبکه تلفن تصويرى (Picture phone) دنيا در تاريخ ۳۰ ژوئن ۱۹۷۰ م. در شهر پيتسبورگ Pittsbyrgh درايالت پنسيلوانياى آمريکا شروع به‌کار کرد. اين شبکه به ‌وسيله کمپانى (بِل تلفن) اداره مى‌شود، در سال ۱۹۷۳ دستگاه‌هاى تلفن تصويرى اين کمپانى در ۸ شهر مهم ديگر آمريکا نيز نصب گرديد. با اين دستگاه‌هاى مى‌توان اسناد مکتوب و چاپى را نيز به مخطبان انتقال داد، تا از فاصله دور آنها را مطالعه و بررسى نمايند و در صورت لزوم از آنها عکس‌بردارى کنند. سيستم تلفن تصويرى در سال ۱۹۷۵ در ايالات‌متحده آمريکا داراى يکصدهزار مشترک بوده است.
  ۱۹۷۰ م. فرهنگ زندگى‌نامهٔ دانشوران همه اعصار و کشورها
فرهنگ زندگى‌نامه‌اى همه اعصار و کشورها در دو جلد در پاريس چاپ شد. چاپ اول ۱۹۷۵ که زير نظر شوراى آمريکائى انجمن‌هاى علمى در ايالات‌متحده آمريکا منتشر شد. چاپ اول آن در سال ۱۹۷۰ در شانزده جلد حاوى تکمله و يک فهرست موضوعى انتشار يافت.
  ۱۹۷۰ م. ماهواره مخابراتى چين (يک)
در ۲۴ آوريل ۱۹۷۰ کشور چين نخستين ماهواره خود را به‌نام چين يک (CHINA -1) که وزن آن ۱۷۳ کيلوگرم بود با موفقيت پرتاب کرد و در مدار سنکرون قرار داد.
  ۱۹۷۰ م. زبان برنامه‌نويسى (C) سطح بالا
زبان (C) در آزمايشگاه BELL در اويل دهه ۱۹۷۰ به منظور تکميل و بازنويسى نسخه اوليه سيستم عامل Unix طراحى شد و امروزه نسخه‌هاى مختلفى از زبان C به‌وجود آمده است. گرچه C يک زبان سطح بالا است ولى غالباً به‌عنوان زبان برنامه‌نويسى سيستم و يا براى رفع نيازهائى که در گذشته به کمک زبان اسمبلى برطرف مى‌شدند استفاده مى‌شد. همچنين بسيارى از نرم‌افزارهاى اساسى رايانه به اين زبان نوشته مى‌شوند. فراگيرى اين زبان براى مبتديان کارى دشوار است.
  ۱۹۷۰ م. رايانه‌هاى نسل چهارم
رايانه‌هاى نسل چهارم از سال ۱۹۷۰ به بعد طراحى و ساخته شدند. در اوايل سال ۱۹۷۰ فن‌آورى جديدترى در ساخت و بهره‌گيرى از رايانه‌ها به‌کار برده شد که بسيارى از کارشناسان اين فن آن را نسل چهارم ناميدند. مهم‌ترين تغييرات سخت‌افزار رايانه‌هاى نسل چهارم، به‌کارگيرى مدارهاى مجتمع با تراکم متوسط و زياد، حافظه نيمه هادي، ريزپردازنده‌هاى مايکرو، و در نرم‌افزار و بهره‌گيري، ايجاد سيستم‌هاى محاوره‌اي، پردازش با ارتباط مستقيم و ايجاد شبکه‌هاى رايانه‌اى است. سرعت رايانه مشکل‌گشاى بسيارى از مسائل است. مثلاً تدوين کتاب (توماس آکونياس) از پيشوايان مذهب کاتوليک که حدود ۱۳ ميليلون کلمه است احتياج به کار ۵۰ نفر به مدت ۴۰ سال دارد، حال آنکه اين کار با کمک رايانه و چند نفر کارمند در ظرف کمتر از يک‌سال انجام پذيرفت. سرعت رايانه‌هاى اوليه با يک هزارم ثانيه اندازه‌گيرى مى‌شد. رايانه‌هاى نسل دوم سرعت آنها با يک ميليونيم ثانيه و سرعت داخلى رايانه‌هاى فعلى با يک ميليارديم ثانيه محاسبه مى‌گردد. در سال ۱۹۷۴ شرکت اينتل (Intel) سومين ريزپردازنده مدل (۸۰۸۰) خود را در زمينه رايانه‌هاى شخصى (Personal Computer) به بازار عرضه کرد.
  ۱۹۷۰ م. زبان علمى پاسکال
زبان علمى پاسکال (Pascal) توسط پروفسور نيکلاس ويرس (Niklos Wirth) در سال ۱۹۷۰ در سوئيس مطرح گرديد. اين زبان از قدرت بالائى در انجام امور علمى و تجارى برخوردار است. پايه‌اى‌ترين ويژگى و آرمان پروفسور ويرس اين بود که دانشجويان پاسکال را به‌عنوان پايه‌اى برنامه‌نويسى در ديگر زبان‌ها ياد گيرند و در دانشگاه‌ها به‌کار برده شود. اين زبان به افتخار (بلز پاسکال) دانشمند فرانسوى قرن هفدهم ميلادي، پاسکال ناميده شد. اين زبان در سال ۱۹۸۱ توسط سازمان تشخيص استاندارد بين‌المللى (ISOS) تائيد و پشتيبانى گرديد.
  ۱۹۷۱ م. پست الکترونيکى
پست الکترونيکى (E-Mail) راه ارتباط شخصى شما با اينترنت است. توسط روى تامليسون (Roy Tomlison) براى يک شبکه توزيعى ارائه شد. کسانى که در سراسر جهان به اينترنت متصل هستند داراى آدرس پستى الکترونيکى مخصوص خود هستند.
امروزه تعداد دروازه‌هاى ارتباطى رو به افزايش است و هر روز که مى‌گذرد افراد بيشترى از طريق اين دروازه به اينترنت وصل مى‌شوند. شما وقتى به ميزبان خود متصل مى‌شويد اين سيستم براى شما يک آدرس پستى الکترونيکى در نظر خواهد گرفت. اساس کار پست الکترونيکى شبيه پست معمولى است. در اينجا نيز شما به آدرس ديگران نامه‌اى ارسال مى‌کنيد و آنها نيز به نوبه خود به آدرس شما نامه مى‌فرستند. با پست الکترونيکى هم مى‌توان مانند پست معمولى مشترک مجلات و روزنامه‌ها شد و آنها را از طريق پست دريافت کرد. با اين تفاوت که مجلات و روزنامه‌هاى اينترنت مانند پست آن الکترونيکى هستند. حتى در اينجا نيز مانند پست معمولى گاه ممکن است آگهى و اعلاميه‌هاى تبليغاتى به آدرس شما ارسال شود. اما پست الکترونيکى مزيت‌هائى نسبت به پست معمولى دارد. بارزترين آنها سرعت ارسال و دريافت نامه‌ها است. در اين سيستم به‌جاى آنکه پيام شما چند روز در راه باشد، در عرض چند ساعت يا چند دقيقه، يا حتى چند ثانيه (بسته به نقطه ارسال نامه و وضعيت ارتباطى ميان مبداء و مقصد) به آن سوى دنيا خواهد رسيد. پس از مهارت يافتن در آن مى‌توان از طريق آن به بانک‌هاى اطلاعاتى وصل و از پرونده‌هاى رايانه‌اى استفاده کرد.
پيام خود را هر زمانى که آمادگى داشتيد ارسال کنيد. گيرنده پيام رايانه‌اى به اقتضاء وقت خود به شما پاسخ دهد. ديگر لازم نيست هر دو طرف پاى دستگاه تلفن منتظر بمانند و حجم عظيمى از پيام‌ها را مى‌توان با اندک هزينه‌اى ارسال کرد. حتى اگر گيرنده پيام در آن سر دنيا باشد.


همچنین مشاهده کنید