شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۹۵۶ م. کابل تلفن زیر دریا


  ۱۹۵۶ م. دايرةالمعارف استاندارد مرجع
دايرةالمعارف استاندارد مرجع فانک- و - وگنال (Funk and Wagnal) در سال ۱۹۵۹ در بيست و پنج جلد با تکمله‌اى سالانه منتشر شد.
  ۱۹۵۶ م. تأسيس دستگاه تلويزيون رنگى
تأسيس دستگاه رنگى در سوئد و اسپانيا
  ۱۹۵۶ م. کابل تلفن زير دريا
نخستين کابل تلفن در اقيانوس اطلس شمالى بين (اوبان اسکاتلند - کلارن ويل نيوفانلند، کانادا) به طول ۷۸۰۲ کيلومتر با ظرفيت ۱۴۴ HZ در اعماق اقيانوس قرار گرفت و در سال ۱۹۷۸ از سرويس خارج شد.
  ۱۹۵۷ م. کابل تلفن زير دريا
کابل بين (فرانسه- الجزاير) به طول ۸۴۰ کيلومتر، با ظرفيت ۱۴۴ HZ در درياى تيرنو قرار داده شد و در سال ۱۹۹۴ از سرويس خارج شد.
(کاليفرنيا، آمريکا - جزاير هاوائي) به‌طول ۴۸۶۲ کيلومتر با ظرفيت ۱۴۴ HZ در اقيانوس کبير شمالى قرار گرفت و در سال ۱۹۹۰ از سرويس خارج شد.
  ۱۹۵۷ م. تأسيس ايستگاه تلويزيون
تأسيس ايستگاه تلويزيون در پرتغال
  ۱۹۵۷ م. نخستين زبان برنامه‌نويسى رايانه‌اى سطح بالا
فرترن (FOR mula TRANslation) اولين زبان سطح بالا، يک زبان علمى جهت حل معادلات رياضى است که توليد آن در سال ۱۹۵۴ شروع شد. اين کار به سرپرستى جان باکوز در شرکت IBM در سال ۱۹۵۷ روى IBM 704 انجام گرفت و به جهان معرفى شد. با ايجاد اين زبان حل معادلات رياضى بسيار ساده بود و در اکثر رايانه‌هاى کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار مى‌گرفت. در سال ۱۹۶۲ کار استاندارد آن شروع شد که يکى از آنها را (نسخه پايه) و ديگرى را (نسخه کامل) يا گسترش يافته مى‌نامند. استاندارد اين زبان در سال ۱۹۶۶ مورد پذيرش سازمان استاندارد آمريکا قرار گرفت. اين نخستين زبان علمى رايانه‌اى بود که به‌صورت استاندارد درآمد. از آن به‌عنوان زبان علمى از نسل سوم رايانه‌ها ياد کرده‌اند.
  ۱۹۵۷ م. اسپوتنيک نخستين ماهواره انسان در فضا
روز چهارم اکتبر ۱۹۵۷ جهان در بُهت و شگفتى فراوان فرو رفت، آيا مى‌تواند حقيقت داشته باشد؟ اما زمانى که جهانيان ماه مصنوعى را با چشم‌هاى غيرمسلح بسان ستاره‌اى چشمک‌زن در بالاى سر خود ديدند، آن را باور کردند و چه زيبا بود اين پيروزي. در تاريخ پرتاب اين قمر راديو مسکو در اخبار اعلام کرد که شوروى اولين قمر مصنوعى را به فضا پرتاب کرده است. اين خبر به‌وسيله راديوهاى جهان پخش مى‌شود، و تيتر صفحه اول اکثر روزنامه‌هاى جهان به اين مطلب اختصاص مى‌يابد. اسپوتنيک (Spoutnik) با شکل کُروى و قطر ۵۸ سانتى‌متر و وزنى معادل ۶/۸۳ کيلوگرم بود. اين ماهواره مطالعه طبقه يونسفر که زمين و انتشار امواج راديوئى را به عهده داشت. اسپوتنيک هر ۴ ساعت و ۴۶ دقيقه با سرعتى برابر با هشت هزار متر در ثانيه يکبار بدور زمين در مدار بيضى شکل مى‌گردد. امواج راديوئى اسپوتنيک در خارج از شوروى قابل دريافت بود و فاصله آن تا زمين ۹۰۰ کيلومتر بود و اين نخستين قدمى بود که دروازه‌هاى فضا را براى دست‌يابى به علم فضا و آرزوى ديرينه بشر عملى ساخت. اين ماهواره در سال ۱۹۵۸ از بين رفت و در تاريخ سوم نوامبر ۱۹۵۷ اسپوتنيک ۲ براى مطالعه تشعشات خورشيدى و اوضاع بيولوژى فضائى به فضا پرتاب شد و در ۱۴ آوريل ۱۹۵۸ از بين رفت.
  ۱۹۵۸ م. دايرةالمعارف زندگى‌نامه
فرهنگ زندگى‌نامه‌اى آمريکائيان نام‌دار Dictionary of American Biography در بيست و دو جلد با دو تکلمه در طى سال‌هاى ۱۹۵۸ - ۱۹۲۸ منتشر شد.
  ۱۹۵۸ م. ماهواره اکسپلورر (يک) آمريکا
در سال ۱۹۵۸ ماهواره اکسپلورر Explorer 1 توسط ارتش آمريکا با وزن ۳/۸ کيلوگرم در ۳۱ ژانويه پرتاب شد و اندازه‌هاى تشعشات طبيعى و کشف کمربند وان آلن را به عهده داشت. اين ماهواره در ۳۱ مارس ۱۹۷۰ از بين رفت.
در اين سال‌ها اکسپلورر ۳ براى مطالعه عوامل فضائى و درجه حرارت تشعشات طبيعى در ۲۹ مارس ۱۹۵۸ پرتاب و در تاريخ ۲۵ ژوئن همان سال از بين رفت. در سال ۱۹۶۱ اکسپلورر ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲ توسط سازمان فضائى آمريکا (NASA) به فضا پرتاب شد که هر کدام مأموريت‌هاى خاصى در شناسائى بادهاى خورشيدي، ميدان مغناطيسى زمين و مطالعه عوامل جوى به عهده داشتند.
  ۱۹۵۸ م. اداره پست انگليس و تحول ساخت تکرارکننده‌هاى ترانزيستورى و کابل جديد
اختراع ترانزيستورها در سال ۱۹۴۸ توسط جان باردين، والتر براتين ويليام شاکلى از آزمايشگاه معروف بل باعث شد تا دستگاه‌هائى که با لامپ‌هائى گرمايونى کار مى‌کردند به ترانزيستور مبدل شوند. کابل‌هاى زير آب که داراى تکرارکننده‌هاى لامپى بودند، آنها هم به وسيله دکتر براک بنک از اداره پست انگلستان طراحى و ساخته شد. او کابل جديدى با وزن سبک و کارآئى بهتر اختراع کرد که جايگزين کابل‌هاى سنگين مسلح گرديد. اين کابل‌ها اکنون در آب‌هاى کم عمق به‌کار برده مى‌شود. اداره پست انگليس قبل از سال ۱۹۶۱ با استفاده از ترانزيستورها و اجزاء بسيار کوچک شده در تکرارکننده‌هاى عميق دريائى درست کرده بود که مى‌توانستند فشارهائى تا ۵ تُن بر متر مريع را تحمل کنند. اين کابل بدون احتياج به نگهدارى به مدت ۲۰ سال کار مى‌کرد. اين تکنيک جديد در کابل‌کشى بين اوبان انگليس تا نيوفاوندلند که نخستين حلقه از زنجير بين انگليس و استراليا را تشيکل مى‌دهد در سال ۱۹۶۱ کشيده شد. تحول ديگرى که توسط آمريکائى‌ها ايجاد شد روش T.A.S.J است. آنها در يک مکالمه در بين شکاف‌ها مکث‌هاى مکالمه ديگرى را قرار دادند و ظرفيت کابل را دو برابر کردند.
اکنون کابل‌هاى زير آب به مرحله‌اى از تکامل رسيده‌اند که با ماهواره‌هاى مخابراتى رقابت مى‌کنند. مخابرات بين‌قاره‌اى از سال ۱۹۵۶ به نخستين کابل تلفن بين دو سوى اقيانوس اطلس، شروع شد. خط‌هاى دائمى به دولت‌ها داده شد. به استفاده‌کنندگان ارتشى اجازه داده شد که از اين کابل بهره‌بردارى کنند. خط داغ نمونه‌اى از آن است که کاخ سفيد واشگنتن را به کرملين مقر حکومتى شوروى سابق متصل مى‌کند. اين کابل در انتقال اطلاعات، نقش بسيار حساسى را در بحران کوبا در سال ۱۹۶۲ بازى کرد.


همچنین مشاهده کنید