شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دستگاه ضبط ویدیوئی


دستگاه‌هاى مذکور شامل اين قسمت‌ها هستند: يک دوربين ويديوئى همراه با يک بخش قابل حمل که هم تصوير و هم صدا را ضبط مى‌کند؛ يک بسته باترى -battery pack، يا دو سيم رابط -leads، براى گرفتن برق از باترى وسيلهٔ نقليه و نهايتاً يک آداپتور باترى براى ممکن ساختن بهره‌بردارى مستقيم از شبکهٔ اصلى برق يا براى شارژ کردن مجدد باترى‌ها. يک دستگاه ضبط ويديوئى و يک دستگاه تلويزيون يا نمايشگر ويديو مورد نياز است تا همراه با صداى ضبط شده در طى فيلمبرداري، تصوير را نمايش دهند.
ممکن است به خاطر برخى منظورها، نصب چراغ‌هاى بيشتر و ميکروفن‌هاى بيروني، پسنديده باشد. هر صحنه را مى‌توان بلافاصله پس از ضبط کردن، روى نمايشگر دوربين مرور کرد و اگر آن صحنه به هر دليلى رضايت‌بخش نبود، مى‌توان فيلمبردارى آن را تکرار کرد.
دستگاه ويديو در طرح‌هاى کوچک يعنى ويديوهاى خانگى -Home-grade video، که نوار يک دوم اينچى در آنها به‌کار مى‌رود، طبق معيارهاى کنونى نسبتاً ارزان و کار با آنها آسان است. اين نوع ويديو براى ضبط سريع و آسان فعاليت‌هاى جارى ارزشمند است، ولى اين ايراد را دارد که هنگام تدوين نوار، به ناچار کمى از کيفيت تصوير کاسته مى‌شود. بنابراين، ويديوى مذکور براى ضبط هائى که قرار است به‌طور گسترده تکثير شوند و براى مطالعهٔ رسمى‌ترى به‌کار مى‌رود، مناسب نيست. از آنجا که چنين نوارهائى معمولاً به‌دقت تدوين مى‌شوند و کاربرد گسترده‌ترى براى مطالعه دارند، کار با اين دوربين به‌ويژه در مرحلهٔ برنامه‌ريزى براى طرح مورد نظر به مهارت بيشتر و تأمل دقيق‌تر نياز دارد.
نخستين ارزش ضبط‌ هاى ويديوئى براى کارکنان ترويج، احتمالاً از اين جنبه ناشى مى‌شود که بيشتر ابزار کمکى يادگيرى هستند تا ابزار کمک‌آموزشي. برنامه‌ريزى و ضبط فعاليتهاى ساده ممکن است بسيارى از عادت‌هاى رفتارى شخصى يا دشوارى‌هاى بيانى فرد را که احتمالاً قبلاً بر آنها واقف نبود و ممکن است به‌راحتى آنها را اصلاح کند، نمايان مى‌سازد. اين کار همچنين مى‌تواند به عمل بسيار ارزشمند انتقاد از خود در زمينهٔ طرز ارائهٔ مطالب آموزشى بى‌انجامد. دير يا زود مى‌توان مجموعه‌اى از گزيده‌هاى کوتاه را به‌دست آورد که، هر چند خصوصيات يک طرح حرفه‌اى را ندارند، اما مى‌توان آنها را به‌عنوان ابزارهائى کمکى به کار برد که هم کارکنان ترويج و هم تعداى محدود از عامهٔ مردم را با مهارت‌هاى جديد آشنا مى‌کنند. امکان مرور سريع فيلم از طريق دستگاه بازبينى فيلم در دوربين، حتماً به پيشرفت‌هائى بسيار سريع در زمينهٔ برنامه‌ريزى و ضبط فعاليت‌ها مى‌انجامد.


همچنین مشاهده کنید