جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۹۰۴ م. فرهنگ لغات فرانسه


  ۱۹۰۴ م. ماشين چاپ افست
آلوئيز زنفلدر (Aloys Senefelder) در سال ۱۷۹۶ نوعى چاپ را اختراع کرد که براساس رطوبت و چربى کار مى‌کرد. او ابتدا نوعى لاک مخصوص و يا مرکب چرب را بر روى يک قطعه سنگ صاف منتقل کرد و سپس سطح آن را با يک نورد مرطوب مى‌نمود. در محل‌هائى که عوارض با لاک نقش شده بود مرکب را به خود مى‌گرفت. مرکب جاهاى مرطوب را فرا نمى‌گرفت در نتيجه با فشار دادن برگ‌هاى کاغذ بر روى سطح سنگ عمل چاپ انجام مى‌شد. اين شيوه تا امروز نيز در ماشين‌هاى اُفسِت متداول است. در سال ۱۸۲۸ با اضافه کردن وسايل مرطوب‌کننده، ماشين تيپوگرافى به ماشين‌هاى ليتوگرافى تبديل شد که در آن سنگ لوح و دستگاه مرکب زنى و دستگاه مرطوب‌کننده در يک سطح قرار داشت. کاغذ بر روى يک سيلندر روى سنگ قرار مى‌گرفت و در اثر فشار عمل چاپ انجام مى‌شد.
از سال ۱۸۷۸ تا دو سال بعد سه آمريکائى به‌نام‌هاى برکلى (Barcly) تروتيه (Trottiet) و ميسى‌ير (Missier) موفق شدند که نقش فلزى سطح چاپ را به روى يک سيلندر که از جنس کائوچو بود روى کاغذ منتقل کنند. اين سيلندر در ايران به‌نام بلانکت (Blanchet) معروف است. در اين روش به جاى آنکه کاغذ با سطح فلز تماس داشته باشد با سيلندر کائوچو که نرم‌تر است در تماس است و به همين جهت سطح فلز را ديرتر دچار سائيدگى مى‌کند. در اين ماشين‌ها دو بخش آب و مرکب قرار دارد. نوردهاى مرکب از مخزن کم‌کم مرکب را به ساير سيلندرها مى‌دهد. پس از انتقال از چند سيلندر ديگر مرکب به اندازه يک بار چاپ يک لايه مرکب را منتقل مى‌کند. نوردهاى آب همچنين به اندازه کافى رطوبت را بر روى سطح زينک منتقل مى‌کند. ماشين چاپ روزبه‌روز تکميل‌تر مى‌شد. ارتباط سطح سيلندر کائوچو باز هم مشکلات فنى داشت و افست چاپ با کيفيت بالائى ميسر نبود تا اينکه در سال ۱۹۰۴ دو آمريکائى به‌نام‌هاى آيوان ريوبل (Ivan Rubel) و گاسپار هرمن (Gaspar Herman) از ايالت نيوجرسى موفق شدند لوحه فلزى نازکى از جنس آلومينيوم اختراع کنند که به جاى حامل نقش‌دار قبلى مورد استفاده قرار گرفت. سيلندر کائوچو تحول ديگرى يافت و روکشى از جنس نوعى لاستيک مخصوص که براى آن ساخته شده بود روى آن قرار گرفت. ديگر ماشين افست تکميل شد و تا امروز نيز به همين منوال کار مى‌کند. بدين ترتيب سطح آلومينيوم پس از مرکب‌گيري، بر روى سيلندر لاستيکى و سپس بر روى کاغذ منتقل مى‌شد. اين تغييرات کلى ديگر سطح زينک و کاغذ را سائيده نمى‌کرد. ماشين‌هاى افست در سال ۱۹۱۰ تجارتى شد و کمى بعد فوتک‌ها و کاغذگيرها و قرقره‌هاى تنظيم هدايت کاغذ همگى به موتور برق مجهز گرديدند.
  ۱۹۰۴ م. فرهنگ لغات فرانسه
در فرانسه مؤسسه لاروس چندين فرهنگ فرانسوى منتشر کرده است. از آن جمله است لاروس مصور. لاروس کوچک که فرهنگ لغاتى است در يک جلد که در سال ۱۹۰۶ انتشار يافت و به‌طور مرتب روزآمد شد. ويرايش جديدى با عنوان لاروس در سال ۱۹۷۳ منتشر گرديد. اين کتاب يک جلدى حاوى ۷۱۰۰۰ مدخل ۵۵۳۵ تصوير سياه و سفيد ۲۱۵ جدول و نمودار و نقشه سياه و سفيد و ۵۶ تصوير رنگى است.


همچنین مشاهده کنید