سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
ارتباط آموزشی
بايد توجه داشت که در نظام آموزشى عوامل مهم و مختلفى وجود دارند که نقش هر يک حتى به تنهائى نيز بسيار حساس و تعيينکننده است بهطورى که بدون وجود چنين عواملى برقرارى ارتباط آموزشى امکانپذير نخواهد بود. فقط به شرط برقرارى ارتباط در آموزش و فراگيرى است که مىتوان دربارهٔ يادگيرى سخن گفت و آن را مورد ارزشيابى قرار داد. |
در مورد ارتباط آموزشى يا هر نوع ارتباط فکرى ديگري، لازم است فرستندهاى پيامى را از طريقى ارسال کند تا به گيرنده برسد و مورد ارزشيابي، مقايسه و استفاده قرار گيرد. آموزشگر نقش فرستنده را برعهده دارد. اين فرد مطلب آموزشى يا پيام را با استفاده از روشهاى تدريس و وسايل کمک آموزشى از طريق حواس پنجگانه به فراگير که نقشگيرنده را دارد ارسال مىکند. |
از همين ديدگاه، نويسندهٔ يک کتاب، يک راديو، اجراکنندهٔ برنامههاى مختلف تلويزيوني، سخنرانان اجتماعات، يا هر شخص ديگرى که مطلى را از طريقى به طرف مقابل يا گيرنده، يا فراگير ارسال نمايد، فرستنده يا آموزشگر ناميده مىشود. |
آموزشگر بهعنوان فرستنده مطالب بايد مهارت لازم را در انجام هر چه صحيحتر اين امر را داشته باشد. اين مهارتها بر اثر تعاليم و مطالعات حرفهاى و نيز کار و عمل پديد مىآيند. |
انچه در دورنهاى تربيت معملم به داوطلبان اين رشته تعليم داده مىشود نکات ارزنده و مهمى براى شناخت حرفه آموزشگرى و کسب مهارت لازم در انجام آن است. در اين زمينه عقايد، نظريات و علائق فرد آموزشگر نيز مهم است. به اين معنى که او با توجه به انديشهاش نسبت به هدف حرفهاى که برگزيده است و بهخصوص علاقهاى که به حرفه و کار خود دارد در برقرارى ارتباط آموزشى اقدام مىکند. اين خود منتجهاى است از شخصيت آموزشگر و عمق عقايد و علائق سازندهد او که در صحيحتر شدن ارتباط آموزشى بسيار مؤثر است. اين مسائل از لحاظ آموزشهاى رسمى آن اهميت را ندارند که در آموزشهاى ارشادى غيررسمى دارند. در آموزشهاى غيررسمى مروج بايد مسائل فراگيران را درک کنند و با عقايد و علائق آنان عميقاً آشنا شود تا از لحاظ روحى به فراگيران نزديک گردد و روشى در آموزش بهکار گيرد که بيشتر مطلوب آنان باشد تا خود او. از اين رو مىتوان گفت که رعايت حال و احساسات فراگيران در آموزشهاى غيررسمى به مراتب بيشتر از آموزشهاى رسمى لازم است. ديدگاههاى اجتماعى و فرهنگى در جامعه از عوامل ديگرى است که مروج بايد آنها را شناسائى و مطالعه کند. |
در برقرارى ارتباط آموزشى نقش آموزشگر بهعنوان فرستنده مىباشد. او پيام يا مطالب آموزشى را با توجه به هدف يا هدفهاى اموزشى از طريق مناسب (که همان حواس پنجگانه است) براى فراگيران ارسال مىکند. در ارسال اين پيامدها از روش تدريس خاصى مطابق با نوع مجارى ارتباطى انتخاب شده، استفاده مىشود. از تلفيق و بهکارگيرى روشهاى مناسب مىتوان بهوسيلهٔ حواس پنجگانه با فراگير يا گيرنده، ارتباط آموزشى برقرار کرد. آنگاه فعل و انفعالات آموزشى در ضمير فراگير انجام مىشود و مطالب و اطلاعاتى را که بهصورت پيام دريافت داشته درک مىکند و مىپذيرد. دريافت اطلاعات و سپس درک مطالب آموزشي، گام نخست براى يادگيرى است. همانطورى که قبلاً نيز توضيح داده شد فراگير در ميزان و کيفيت و ساير ويژگىهاى پيامهاى دريافتى تعمق مىکند و در اين کار مراحل بسيارى را با توجه به آنچه تا آن زمان بهصورت مشابه يا مرتبط با پيامها مىداند، طى مىنمايد. پس از اينکه تعمق، برگشت به حافظه و شناختهاى مورد نظر صورت گرفت فراگير دربارهٔ مطالب آموزشى تصميم مىگيرد و متعاقباً، بر اثر اين تصميم، عمل لازم را انجام مىدهد. بنابراين از مسؤوليتهاى آموزشگر يا فرستنده آن است که کار کند که گيرنده با فراگير بتواند فعاليتهاى لازم را در جهت يادگيرى مطالب و ايفاى نقش خود انجام دهد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی دولت حجاب ایران و پاکستان رئیس جمهور مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب
تهران بارش باران سیل پلیس شهرداری تهران قتل فضای مجازی آتش سوزی قوه قضاییه سلامت وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا دلار بورس مالیات تورم
ترانه علیدوستی کتاب رادیو تلویزیون سریال انقلاب اسلامی سینمای ایران نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی سینما تئاتر معماری
سازمان سنجش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه چین ترکیه عملیات وعده صادق حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال اوسمار ویرا رئال مادرید بارسلونا بازی سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر
گوگل ایلان ماسک همراه اول موبایل شیائومی هوش مصنوعی تبلیغات اپل تلگرام فناوری ناسا
سبزیجات یبوست پیری صبحانه