پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سل Tuberculosis


   بروسلوز Brucellosis
بيمارى واگير و مزمنى است که حيوانات مختلف و انسان را مبتلا مى‌سازد و به‌وسيله التهاب دستگاه تناسلى و جفت و سقط جنين در اواخر دوره آبستنى و عدم بارورى مشخص مى‌گردد.
عامل مسبب باکترى بروسلا است که داراى انواع مختلفى است و بيمارى از طريق دستگاه گوارش و يا دستگاه تنفس و يا دستگاه تناسلى و همچنين از طريق ملتحمه چشم و پوست مجروح منتقل مى‌گردد اين بيمارى در ايران گزارش شده است. متعمدى (۱۳۶۶) با نمونه خونگيرى از ۲۳۸ نفر شتر در استان فارس انجام آزمايشات سرولوژيکى رزبنگال و اگلوتيناسيون لوله‌اى شاهد دو مورد مثبت با تيتر يک‌بيستم و يک‌چهلم در سرم خون شترهاى مزبور بود.
ذوقى و عبادى (۱۸۹) جمعاً ۹۵۳ نمونه سرم و ۳۵۰۰ عقده لمفاوى از ۳۰۰ شتر کشتار شده در کشتارگاه زياران و ابيک تهيه نمودند. نمونه سرم‌ها از طريق تست رزبنگال و الگوتيناسيون سرم و تثبيت مکمل و مرکاپتواتانول مورد آزمايش قرار گرفتند و مشخص گرديد که از تعداد ۹۵۳ نمونه سرم تعداد ۷۷ نمونه سرم (۸%) از لحاظ تست‌هاى سرولوژيک بروسلوز مثبت بوده است و ميکروب بروسلا فقط از عقده‌هاى لمفاوى ۳ نفر شتر از مجموع ۳۰۰ نفر شتر (۱%) جدا گرديد و عبارت از بروسلا ملى تنسيس بوده ميران‌زاده (۱۳۷۳) در طى آزمايش رزبنگال برروى ۱۰۰ نمونه سرم خون و داجى شترهاى کشتار شده در کشتارگاه نجف‌آباد اصفهان شاهد ۵ مورد جواب مثبت بود که از اين ۵ مورد ۳ مورد داراى تيتر بين يک‌بيستم و يک‌چهلم بودند.
   سالمونلور Salmonelosis
بيمارى واگير حاد، تحت حاد يا مزمنى است که حيوانات اهلى و انسان را مبتلا مى‌سازد و به‌وسيله سپتى سمي، تورم روده و سقط جنين مشخص مى‌شود. عامل مسبب بيمارى باکترى سالمونلا است که داراى سروتيپ‌هاى بسيار متعددى است و بيمارى از طريق خوردن غذاى آلوده و يا آشاميدن آب آلوده منتقل مى‌شود و قابل ذکر است که باکترى سالمونلا از شتران به ظاهر سالم نيز جدا شده است در ايران تاج‌بخش و همکاران او (۱۹۹۲) در خلال هشت ماه (آبان تا خرداد) اقدام به بررسى عقده‌هاى لمفاوى مزانتريک و نمونه مدفوع ۱۱۳ نفر شتر کشتار شده در جنوب و جنوب شرقى ايران نمودند و از تعداد فوق‌الذکر ۱۴ نمونه دارى سالمونلا بودند و همچنين ۱۰۲ نمونه سرم خون گرفته شده از شتران مورد بررسى قرار گرفت که از آن ميان ۳۸ نمونه سرم داراى پادتن‌هاى ضدسالمونلا بود و شايع‌ترين سر و تيپ سالمونلا در شترها سالمونلا ريدينگ بوده است.
ميران‌زاده (۱۳۷۳) در يک بررسى توانست ۵۹ نمونه سرم تهيه شده از شترهاى کشتار شده در کشتارگاه نجف‌آباد اصفهان را مورد آزمايش ايمونوديفوزيون ژل آگار قرار دهد. که تنها در يک مورد پاسخ مثبت نسبت به پادکن حرارت ديده سالمونلا تيفى موريوم ديده شد.
   سل Tuberculosis
بيمارى واگير مزمنى است که حيوانات اهلى و انسان را مبتلا مى‌سازد و با علائم تنفسى و به‌وجود آمدن ندول در مناطق مختلف بدن مشخص مى‌شود. معمولى‌ترين فرم بيمارى که در شترها گزارش شده فرم سل ريوى مى‌باشد. عامل مسبب بيمارى مايکوباکتريوم بوويس است. بيمارى در شترها نادر است و ظاهراً بيمارى از گاوها به شترها منتقل مى‌شود. در ايران در سال ۱۳۶۵ از يک نمونه عقده لمفاوى شترهاى کشتار شده، در کشتارگاه آبيک مايکوباکتريوم جدا شده (فيروزى ۱۳۷۶).
   يون (بيمارى پاراتوبرکلوز) PAra Tuberculosis
بيمارى واگير مزمنى است که حيوانات اهلى و از آن جمله شتر را مبتلا مى‌سازند و با تورم روده عفوني، اسهال مزمن، لاغرى روزافزون و ضخيم شدن ديواره روده مشخص مى‌شود. عامل مسبب بيمارى مايکوباکتريوم پاراتوبرکلوزيس مى‌باشد. حيوانات بيمار منبع عفونت هستند و عامل مسبب بيمارى را از طريق مدفوع و مدت‌ها قبل از ظهور علائم بالينى در محيط اطراف پخش نموده و باعث آلودگى محيط مى‌گردند. بازرگانى و همکارن او (۱۳۷۶) اظهار دارد که شترهاى نواحى اطراف فردوس واقع در استان خراسان سال‌ها از بيمارى ناشناخته و مرگ‌زائى با علامت اسهال مزمن و لاغرى پيش‌رونده رنج مى‌برند و در سفرى که به‌منظور مطالعه اين بيمارى به منطقه مورد اشاره انجام گرفت ضمن کسب سابقه معاينه بالينى و ماکروميکروسکوپيک پاتولوژى مشخص شد که بيمارى مورد اشاره يون مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید