جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۸۳۸م. نخستین خط تلگرافی الکتریکی - انگلستان


  ۱۸۳۷ م. واژه‌نامه شيمى محض و کاريردى
واژه‌نامه شيمى محض و کاربردى (Handworerbuch der reinen Undangewandten Chemie) معروف به ليبيگ پگندرف وهلر در سال ۱۸۳۷ منتشر شد. چاپ دوم آن در ۱۸۶۵ بالغ بر ۹ جلد به چاپ رسيد.
  ۱۸۳۷ م. دايرةالمعارف تاريخ، باستان‌شناسى و جغرافيائى تاريخى
دانش‌نامه‌اى در زمينه تاريخ، باستان‌شناسى و جغرافياى تاريخى که همانندى در هيچ جاى جهان نداشته است. دايرةالمعارف عظيم مشهور به 'پائولى وئيسوا' است. فاضل آلمانى آگوست فن پائولى که متخصص در زبان‌ها و تمدن‌هاى قديم بود در ۱۸۳۷ شروع به نشر دايرةالمعارف باستان‌شناسى ادوار کلاسيک (Real Encyclopadia der Classischen Altertumswis Senschaft) کرد.
چاپ جديد آن را دانشمند آلمانى گئورگ وئيسوا که در همان زمينه‌ها متخصص بود در سال ۱۸۹۳ شروع کرد. ويرايش کوتاه شده‌اى از آن با عنوان پائولى کوچک: فرهنگ عهد باستان در پنج جلد در سال (۱۹۶۴ - ۱۹۷۵) در اشتوتگارت منتشر شد.
  ۱۸۳۸م. نخستين خط تلگرافى الکتريکى - انگلستان
نخستين خط تلگرافى الکتريکى ميان ايستگاه پدينگتون Poddington و ايستگاه درايتون Drayton به طول ۲۱ کيلومتر در سال ۱۸۳۸ در انگلستان وصل شد.
  ۱۸۳۸ م. ورود سيستم آناگليف Anaglyph به دنياى نرم‌افزارهاى رايانه‌ها
هنگامى که ملکه انگليس ويکتوريا در سال ۱۸۵۱ از غرفه فرانسه در نمايشگاه جهانى کريستال پاريس در لندن بازديد مى‌کرد، وجود يک وسيله‌اى به ‌نام استرئواسکپ (Stereoscope) و تصاوير دوتائى نظر وى را جلب کرد. در اين بازديد يک نمونه از آن وسيله، که توسط دو مخترع به ‌نام‌هاى دوبوسک (Dubosq) و سوليل (Soleil) ساخته شده بود به وى تقديم شد. اين وسيله عبارت بود از دو عدسى که با ديدن آن احساس بُعد واقعى و طبيعى را مى‌نمود. اين تصاوير توسط دروبين‌هاى عکاسى دو لنزه با فاصله‌اى از مرکز عدسى‌ها حدود ۴ سانتى‌متر از يکديگر قرار داشتند گرفته مى‌شد. بدين ترتيب روى فيلم عکاسى دقيقاً دو تصوير با دو زاويه مختلف همانند چشم از يک سوژه تهيه مى‌شد. عکس چاپ شده دوتائى يا تصاوير زوج در زير استرئواسکپ تشکيل بُعد و برجستگى مى‌داد. اين وسيله جالب توسط سِرچالز ويتستون (Sir. Charles Weatstone) دانشمند شهير انگليسى در سال ۱۸۳۸ اختراع شد.
شرکتى در لندن در سال ۱۸۵۴ بيش از نيم ميليون استرئواسکپ در بازار به فروش رساند. استرئواسکلپ از اروپا به آمريکا و سپس به نقاط ديگر جهان راه يافت. هيجان بى‌مانندى براى ديدن عکس‌هاى سه بُعدى در آن زمان جريان داشت تا جائى که شاعر معروف شارل بودلر در سال ۱۸۹۵ مى‌گفت هزاران چشم از درون استرئوسکپ به بى‌نهايت مى‌نگرند و البته امروز نيز همين چشم‌هاى حريص از درون کلاه‌خودهاى واقعيت مجازى (Virtul Reality) که در سال ۱۹۸۹ اختراع شد به بى‌نهايت مى‌نگرند. بعد از آنکه چاپ رنگى بر روى کاغذ آغاز شد. عکس‌هاى سياه و سفيد استرئواسکپى هم روى کاغذ چاپ مى‌شد، که البته آن را با عينک مى‌بينند. تصاوير استرئواسکپى اناگليف به طريق دو رنگ ماژنتا و سيان يا قرمز و آبى با اختلاف افقى از ۲ ميلى‌متر تا ۱۰ ميلى‌متر بر اساس بُعد مسافت بر روى کاغذ چاپ مى‌شد. وقتى با عينک دو رنگ ماژنتا و سيان به اين تصاوير مى‌نگرند، هر يک از دو تصوير يکى از رنگ‌هاى عينک را به ‌وسيله چشم به مغز منتقل مى‌کرد و پس از انطباق دو تصوير در مغز احساس بُعد به ما دست مى‌دهد. اين روش را لوئى دوکودو هورن (Lois Ducos du Houron) اختراع کرد و نام آن را آناگليف ناميد. تاريخچه استرئواسکپ که شرح مختصر آن آورده شده به سبب وارد شدن سيستم آناگليف در نرم‌افزارهاى علمى و فنى امروز است که با نرم‌افزارها و رايانه‌ها آميخته شده است. اين تصاوير بر روى صفحات نمايشگر رايانه‌ها و لوح‌هاى فشرده نورى آموزشى علمى و فني، و در لابلاى اطلاعات مربوط به آناگليف در شبکه اينترنت در جهت آموزش مسائل علمى و فنى و غيره آمده است.
البته بايستى اين تصاوير را با عينک دو رنگ مربوطه مشاهده نمود. سازمان فضائى آمريکا ناسا (NASA) بخشى از فعاليت‌هاى فضائى را بدين شکل در مجلاتى مانند مجله ژئوگرافى و نشريات ديگر به چاپ مى‌رساند. وجود سيستم آناگليف در لوح فشرده نورى علمى و فنى و آموزشى باعث مى‌شود تا دانشجويان و محققين بهتر تصوير موردنظر را بررسى نمايند.
  ۱۸۳۸ م. انتشار نخستين روزنامه در هند
نخستين روزنامه ملى در هند در سال ۱۸۳۸ به‌ نام The Tims of india انتشار يافت. که انتشار آن تاکنون ادامه دارد.
  ۱۸۳۹ م. عبور کابل تلگراف از بستر رودخانه
متخصصين فن تلگراف از مدت‌ها قبل درصدد بودند که بتوانند علامات تلگراف را از بستر رودخانه‌ها و خليج‌ها عبور دهند. به ‌نظر آنان چنين تصور مى‌شد که اگر سيمى را با نهايت دقت از لفاف کائوچو بپوشانند و عايق سازند و در آب غوطه‌ور کنند بدون آنکه خواص هدايت الکتريکى خود را از دست بدهد مى‌تواند چنين کارى را به انجام رساند. اين رؤياى مهم به مرحله اجراء درآمد. اوشانگسى (O' shanghuessy) انگليسي، در سال ۱۸۳۹ در نزديکى کلکته و مورس در سال ۱۸۴۲ و کورنل (Cornell) در سال ۱۸۴۵ در نيويورک توانستند پيامى را از يک سوى رودخانه به سوى ديگر آن منتقل سازند.
  ۱۸۳۹ م. نخستين کتاب چاپ سنگى در تهران
نخستين کتابى که در تهران چاپ سنگى شد تاريخ معجم است که در تاريخ ۱۲۹۵هـ. به چاپ رسيد.
  ۱۸۴۰ م. فوکس تالبوت، تصوير نهفته را کشف مى‌کند.
در سپتامبر ۱۸۴۰ ويليام هنرى فوکس تالبوت (W. Fox Talbot) رياضى‌دان، دانشمند و زبان‌شناس انگليسى از اکتبر ۱۸۳۳ به فکر ادامه کارهاى داگرو افتاده بود. وى موفق به انجام کار مهمى در عکاسى شد. او در سال ۱۸۳۴ کاغذى را با نمک طعام آلوده ساخت و پس از خشک شدن در محلول نيترات نقره قرار مى‌داد و تصاويرى به ‌دست مى‌آورد که با محلول آب شور و يدورپتاسيم مى‌شست. تالبوت در سوم مارس ۱۸۳۴ در کنفرانسى روش خود را توضيح داد. در ابتدا تصاوير را به ‌صورت نگاتيو و سپس از روى آن يک کپى پازتيو يا مثبت تهيه مى‌کرد. در گذشته نيپس و داگرو مستقيماً يک تصوير مثبت به ‌دست مى‌آوردند، ولى تالبوت موفق به تهيه نگاتيو و پازتيو شده که اين روش تا امروز هم معمول است.
تالبوت تصوير نهفته را کشف مى‌کند او بر روى يک برگ کاغذ با حساس کردن مخلوطى از اسيد گاليک و نيترات نقره آن را به ‌کار برد و تصوير ظاهر شد. اين طريقه مدت ظهور را از يک ساعت به چند دقيقه تقليل داد. تالبوت نام روش خود را کالئوتيپ (Calitype) نهاد که به يونانى به معناى تصوير خوب است.
  ۱۸۴۱ م. انتشار روزنامه آزادى‌خواه در ايالات‌متحده آمريکا
معروف‌ترين سردبيرى که در اين دوران به حمايت از حقوق کارگران، زنان، برده‌داري، و دلايل ايجاد جنگ‌هاى داخلى پرداخت هوراس گرايلى (Horace Greeley) بود که در سال ۱۸۴۱ روزنامه نيويورک تريبون (Newyork Tribun) را انتشار داد.


همچنین مشاهده کنید