شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شرایط محیطی


  نور
همواره بايد بنت‌القنسول را در زير نور کامل آفتاب پرورش داد و اين شامل پايه‌هاى مادرى و گلدان‌هاى حاوى قلمه‌هاى ريشه‌دار و حتى قلمه‌هاى در بستر کاشت و در ضمن تکثير اين گياه در زير مه‌پاش مى‌شود.
بنت‌القنسول يک گياه روزکوتاه است. غنچه‌هاى گل در مهر ماه تشکيل شده، در آذر ماه گل‌ها باز و کامل مى‌شوند. به دليل بازار گل و عوامل مربوط به آن برخى مواقع تأخير گل‌دهى بنت‌القنسول ضرورت مى‌يابد. با افزايش طول مدت روز از طريق چند ساعت نور مصنوعى در زمان تشکيل جوانه‌هاى گل وقبل از آن اين تأخير در گل‌دهى روى خواهد داد. بايستى توجه داشت که گل‌دهى بنت‌القنسول هم‌چنين در ارتباط با درجه حرارت محيط است و عامل دما و نور تواماً در تاريخ گل‌دهى دخالت دارند. در منازل نور چراغ‌ها مى‌تواند در گل‌دهى دخالت دارند. در منازل نور چراغ‌ها مى‌تواند در گل‌دهى بنت‌القنسول دخالت کند. گلدان‌هاى بزرگ و چندساله‌اى که از اين گل در منازل پرورش داده مى‌شوند، به‌دليل اينکه هرگز در معرض روزهاى کوتاه قرار نمى‌گيرند، گل نمى‌دهند.
  درجهٔ حرارت
به‌طورکلى بنت‌القنسول محصول درجه حرارتى معادل ۱۵ درجه سانتى‌گراد به‌شمار مى‌رود. در صورتى که به اين گياه استراحت داده شود و در اين درجه حرارت از طريق کم‌ آبى به‌حال رکود رود براى رشد و نمو بعدى به حرارت ۲۰ تا ۲۲ درجه نياز دارد، براى نگهدارى بعدى مجدداً درجه حرارت کاهش مى‌يابد. در ايران که دماى هوا در تابستان تا ۴۰ درجه و بيشتر بالا مى‌رود، درفصل تابستان بايد درجه حرارت هواى گلخانه به‌شدت نقصان يابد، اين عمل توسط کولرهاى آبى معمولى امکان‌پذير نيست و روش معروف به فان‌اندپد که امروزه در بسيارى از نقاط گرم دنيا جهت کاهش درجه حرارت گلخانه‌ها مورد استفاده قرار مى‌گيرد، بسيار مناسب است.
کاهش درجه حرارت در روزهاى سرد پائيز گل‌دهى را به‌تأخير مى‌اندازد و به‌علاوه رطوبت زياد خاک گلدان‌ها ممکن است باعث شود تا بيمارى‌ها و پوسيدگى طوقه شدت يابد. درجات حرارتى مناسب براى رشد و نمو در صورتى که با کوتاه شدن طول مدت روز همراه باشد کيفيت محصول را بالا مى‌برد.


همچنین مشاهده کنید