پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

خرمالو


خرمالوى معمولي، بومى چين است و قرن‌ها است که زير کشت در آمده است خرمندى - (.Date plum (D.lotus L، نوعى خرمالوى کوچک و پر بذر است که بومى غرب آسيا مى‌باشد و گرچه ميوه‌اى خوردنى دارد مصرف آن بيشتر به‌عنوان پايه‌اى براى خرمالوى معمولى است.
  گياه‌شناسى
خرمالو درختى است دوپايه، از تيره Ebenaceae، در جنس خرمالو حدود ۲۰۰ گونه وجود دارد که اکثراً گرمسيرى و بعضى نيمه گرمسيرى هستند.
  شرايط اقليمي و خاکی
خرمالو در برابر سرماى زمستان حساس و از اين نظر مشابه انار است. نياز سرمائى اين گياه با ۱۰۰ تا ۵۰۰ ساعت دماى کمتر از هفت درجه سانتى‌گراد برآورده مى‌شود.
نيازهاى خاکى و زراعى خرمالو همانند هلو است. خرمالو، توسط پيوند ازدياد مى‌يابد و در شرايط مناسب مى‌تواند تا ۱۰۰ سال عمر و تا ۹ متر ارتفاع پيدا کند.
  توليد ميوه
گل‌هاى خرمالو، از سن ۴-۳ سالگى به بعد، مانند گردو و روى چوب يک‌ساله در درون جوانه جانبى مخلوط به وجود مى‌آيند. اين جوانه، در بهار سال بعد، رشد کرده تبديل به شاخه‌اى مى‌شود که گل‌هاى آن در محل اتصال دم‌برگ‌ها به‌ تنه پديدار مى‌شوند. ميوه خرمالو معمولاً ناشى از بکرزائى و بدون بذر است ولى در صورت انجام گرده‌افشانى مى‌تواند تا هشت بذر داشته، همانند ميوه‌هاى دانه‌دار، پس از برداشت به رسيدن خود ادامه مى‌دهد.
  نوع هرس
هرس آن به‌خاطر تردى و شکنندگى شاخه‌ها به روش شلجمى انجام مى‌شود.
  ارقام مهم
ارقام تجارتى سراسر دنيا از جمله ايران همگى بسيار قديمى هستند و منشاء ژاپنى دارند. از مهم‌ترين آنها مى‌توان هاچيا- Hachiya، فويو - Fuyu، تانناشى - Tanenashi را نام برد که ميوه رقم فويو فاقد کسى است و مى‌توان آن را قبل از رسيدن کامل در حالى که هنوز سفت است، با چاقو بريد و مصرف کرد.


همچنین مشاهده کنید