جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گیاه‌شناسی


اين گياه، بومى آسياى مرکزى و غربى است و هزاران سال است که زير کشت در آمده است.
  گياه‌شناسى
انار به‌صورت درخت يا درختچه‌اى است با گل‌هاى کامل که متعلق به تيره Punicaceae مى‌باشد. نام علمى اين گياه Punica granatam مى‌باشد.
  شرايط اقليمي و خاکی
شاخه‌هاى انار، مى‌تواند سرماى حدود ۱۲- سانتى‌گراد را بپذيرد و گل‌ها نيز چون حدود دو ماه بعد از شروع فصل رشد باز مى‌شوند معمولاً از آسيب سرما مصون هستند نياز سرمائى انار بسيار کم است و با ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دماى کمتر از هفت درجه سانتى‌گراد برآورده مى‌شود. اين گياه براى رسانيدن کامل ميوه نياز به تابستان‌هاى بسيار گرم دارد.
ريشه‌هاى انار، تا ژرفاى ۵/۱ مترى زمين نفوذ مى‌کنند و براى بهترين رشد احتياج به خاکى با زهکشى خوب و بافت متوسط رسى دارند. انار، در برابر کم آبى بسيار پايدار است و مى‌توان آن را به‌صورت ديم پرورش داد، ولى آبيارى مرتب در بالا بردن ميزان و کيفيت محصول نقش مهم دارد.
  توليد ميوه
گل‌هاى انار، از سن ۴-۳ سالگى به‌بعد به‌صورت انتهائى بر روى سيخک‌هائى به طول ۲۰-۱ سانتى‌متر پديدار مى‌شوند. در هرسال، گل‌ها ۶۰-۴۰ روز پس از آغاز فصل رشد در ۴-۳ سرى به فواصل ۱۵-۱۰ روز به‌وجود مى‌آيند، گل‌ها را مى‌توان به دو دسته ميوه‌زا که تبديل به ميوه مى‌شوند و ناميوه‌زا که ريزش مى‌نمايند تقسيم کرد. براى توليد ميوه، انجام گرده‌افشانى که احتمالاً توسط باد و حشرات انجام مى‌شود ضرورى است.
فاصله کشت، بر حسب رقم و نوع خاک، ۶-۴ متر است و در هر هکتار تا ۳۰ تن محصول توليد مى‌شود.
  نوع هرس
درخت انار به دو صروت هرس مى‌شود يکى هرس شکل و ديگرى هرس بهر‌ه‌بردارى که هرس بهره‌بردارى را هرس سبز نيز مى‌گويند.
  روش‌هاى تکثير
ازدياد درخت سيب به روش پيوند انجام مى‌شود. با به‌کار بردن پايه‌هاى مختلف که همگى از جنس سيب و داراى قدرت‌هاى متفاوت هستند مى‌توان رشد و ارتفاع پيوندک را کنترل کرد. درچند دهه اخير، ايستگاه پژوهشى ايست مالينگ - East Malling انگلستان پايه‌هاى مختلفى به بازار ارائه داده است که با علامت اختصارى اي-ام-(EM (East Malling
ام-ام (MM (Maling Merton همراه با شماره‌هاى ويژه‌اى مشخص مى‌شوند. هر کدام از اين پايه‌ها، که به روش (خوابانيدن) ازدياد مى‌گردند، رشد پيوندک را در حد معينى محدود مى‌سازند، بنابراين فاصله کشت درختان پيوند شده بر روى آنها، بر حسب نوع پايه، متفاوت است. در حال حاضر در اکثر نقاط دنيا، به خاطر آسانى انجام عمليات داشت و برداشت، باغداران بيشتر به استفاده از درختان پاکوتاه - Dwarf (حداکثر ارتفاع سه متر) و فواصل کشت کمتر گرايش دارند.
  آفات
از آفات مهم انار شته انار مى‌باشد که باعث ريزش گل‌ها و ميوه‌هاى جوان مى‌شود. ترشح شيره از درخت از نشانه‌هاى بارز حمله اين آفت است.


همچنین مشاهده کنید