سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

طبقه‌بندی جوامع ایلی - عشیره‌ای


ايلات و عشاير ايران از فرهنگ‌ها، قوم‌ها، زبان‌ها و گويش‌هاى متفاوت با يکديگر، در ساختارهاى اجتماعي، اقتصادى و سياسى منسجمى سامان يافته‌اند.
طبق اسناد تاريخي، جغرافيائى و رسمي، گروه‌هاى ايلى و عشيره‌اى ايران را مى‌توان بر مبانى گوناگون خاستگاه قومى - زبانى تاريخى و وضعيت کنونى طبقه‌بندى کرد.
براساس قديمى‌ترين طبقه‌بندى توسط محمدحسين مستوفي، از ايلات دورهٔ صفوى در سال ۱۱۲۸ هـ . ق، ايلات به‌دو گروه بزرگ ايرانى و غير ايرانى تقسيم و ايلات و طايفه‌هاى وابسته به‌هر يک بنابر توزيع جغرافيائى نام برده شده‌اند. گروه ايلات ايرانى‌الاصل در شش فرقه يا گروه 'صحرانشين' طبقه‌بندى شده که عبارتند از: لرها در چهار طايفهٔ فيلي، لک‌ و زند، بختيارى و محسنى - گروس، کلهر و مکرى - کردهاى خراسان شامل طوايف زعفرانلو، سعدانول، کوانلو و دوانلو - ؟؟؟ خراسان - قرائى و جلائي.
ايلات غير ايرانى شامل عرب و ترک است. ترک‌ها با شش طايفه که عبارتند از: افشار، بيات و دنبلى - قاجار و قجر - شقاقى - زنگنه - قراگوزلو و شاهسون.
گروه عرب نيز شامل شش طايفهٔ کعب، عرب حويضه (هويزه)، عرب فارس، عرب ميش مت خراسان، عرب زنگوئى و عرب عمرى است.
برخى محققان، تقسيم‌بندى ايلات و عشاير را بر مبناى زبان رايج ميان آنها به شش گروه ترکمن‌ها، ترک‌ها، کردها، لرها، عرب‌ها و بلوچ‌ها تقسيم کرده‌اند. و ايلات و عشاير وابسته به هر يک از در حوزهٔ جغرافيائى مختلف نام برده‌اند.
تقسيم‌بندى براساس وضعيت کنونى ايلات و عشاير در مقاله‌اى از 'فيروزان' شامل پنج دستهٔ بزرگ لر و لک، کرد، بلوچ، براهوئي، ترک و عرب نام برده شده است.


همچنین مشاهده کنید