جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بازارها و مراکز عرضه موادغذائی و سوپرمارکت‌ها


بى‌شک يکى از جذابيت‌هاى اساسى جزيره کيش بازارهائى است که بيشتر آنها در سال‌هاى اخير احداث شده‌اند. مسافرانى که به هر منظور از جزيره کيش ديدن مى‌کنند، حتماً سرى به بازارهاى مختلف جزيره مى‌زنند. در اين بازارها اقلام متنوعى از کالاها که مسافران مى‌توانند با استفاده از معافيت‌هاى گمرکى از جزيره خارج نمايند. در معرض بازديد قرار داده شده است.
قيمت کالا در بازارهاى کيش به علت برخوردارى از معافيت‌هاى گمرکى مناطق آزاد پائين‌تر از سرزمين اصلى است، به همين دليل در ماه‌هائى از سال که جزيره از آب و هواى مطلوبى برخوردار است بازارهاى کيش پذيراى گروه زيادى از هموطنان هستند که براى سياحت و خريد به جزيره سفر مى‌کنند.
در حال حاضر در جزيره کيش ۱۳ مجتمع تجارى و بازار، داير و در حال فعاليت مى‌باشند و چندين بازار نيز در دست احداث است.
مهم‌ترين بازارهائى که هم‌اکنون در کيش داير هستند عبارت هستند از:
  بازار ايران
بازار ايران يکى از بازارهاى جديدالتأسيس جزيره است. در اين بازار انواع محصولات به خريداران عرضه مى‌گردد. با وجود اينکه محل فعلى بازار جنبه موقتى دارد با اين همه در نحوه غرفه‌بندى مجموعه بازار با استفاده از مصالح چوبى سليقه و دقت بسيارى به کار رفته است.
در محوطه بيرونى بازار مجموعه‌اى از فضاى سبز و غرفه‌هائى که اختصاص به عرضه مواد غذائى دارند موقعيت مطلوبى براى آن ايجاد کرده است. در بازار ايران حدود ۲۰ واحد تجارى فعال وجود دارد.
  بازار بهکيش
بازار بهکيش يکى ديگر از مراکز تجارى - خدماتى کيش است. اين بازار در زمينى به وسعت ۴۵۰۰ متر مربع با ۲۴۰۰ متر مربع زيربنا احداث گرديده است.
در اين بازار انواع کالاهاى مصرفى و لوازم خانگى عرضه مى‌شود و تعدادى از شرکت‌ها و توليدکنندگان خارجى در آن نمايندگى فروش دارند.
در اين بازار ۴۰ واحد تجارى فعال و يک تاکسى سرويس جهت عرضه کالا و خدمات به شهروندان و گردشگران وجود دارد.
  بازارچه پارس خليج
اين بازار نيز يکى از مجتمع‌هاى بزرگ عرضه کالا در جزيره آزاد کيش است و بيش از ۱۳۰ واحد تجارى در آن مستقر شده‌اند که اقلام متنوعى از کالاهائى را که بيشتر مورد تقاضاى مسافران جزيره است، عرضه مى‌دارد.
در معمارى بازار پارس خليج و به‌ويژه نماى بيرونى آن از عناصر معمارى ايرانى با تلفيقى از معمارى رايج در کيش بهره گرفته شده است.
در اين بازار امکانات جانبى از قبيل اغذيه‌فروشى و همچنين يک مرکز تلفن راه دور جهت ارائه سرويس به شهروندان و گردشگران وجود دارد.
  بازار بين‌المللى پرديس کيش
اين بازار يکى از بزرگترين مراکز تجارى جزيره است که به شکل اروپائى و با کسب نظر مشورتى برخى از طراحان معروف فرانسوي، طراحى شده است. اين بازار شامل تأسيسات وسيعى است که با هر ميزان تقاضاى مشتريان و خريداران مطابقت مى‌کند.
در بازار پرديس تنوع بسيار زيادى در کالاها وجود دارد و به همين جهت بيشتر مسافران، درطول اقامت آنها در جزيره حتماً سرى به آن مى‌زنند. بسيارى از توليدکنندگان برتر وسايل خانگى و کالاهاى مصرفى دنيا در اين بازار، داراى نمايندگى انحصارى فروش هستند و تقريباً هر نوع کالائى در آن به مشتريان عرضه مى‌شود.
در اين بازار حدود ۲۰۰ غرفه فعال، يک رستوران و يک چاى‌خانه سنتى با فضائى دل‌چسب وجود دارد.
  بازار حافظ
بازار حافظ با ۱۲ واحد تجارى از جمله بازارهاى کيش است. اين بازار توسط مرکز توسعه خدمات و بازرگانى کيش داير گرديده و به‌صورت اجاره در اختيار بخش خصوصى قرار گرفته است. اين بازار به علت هم‌جوارى با فروشگاه بزرگ صيد کيش و کيوسک‌هاى خدماتى که اخيراً در پيرامون آن داير گرديده است و عرضه بعضى از انواع کالاها با قيمت‌هاى مناسب‌تر مورد توجه گروهى از مسافران است.
  بازار دريا
اين بازار از سوى شرکت بازرگانى کيش تأسيس شده و دارى ۱۶ غرفه براى عرضه محصولات مختلف مى‌باشد که به‌صورت استيجارى در اختيار متقاضيان بخش خصوصى قرار گرفته است. اين بازار در مجاورت اسکله تفريحى هتل شايان قرار دارد که يکى از مناطق پرجمعيت جزيره است. بازار دريا به علت قرار گرفتن در طرح احداث مرکز همايش کيش در آينده نزديک برچيده خواهد شد.


همچنین مشاهده کنید