جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

DAF تحویل كالا در مرز


   DAF تحويل كالا در مرز
تحويل کالا در مرز (... نام محل تعيين‌شده در مرز)
DAF Delivered At Frontier (named place ...)
اصطلاح «تحويل كالا در مرز» بدين معناست كه فروشنده تحويل كالا را هنگامى به انجام مى‌رساند كه آن را پس از ترخيص براى صدور، و نه براى ورود، روى وسيله نقليه آورنده كالا، به صورت تخليه نشده، در نقطه و محل تعيين شده در مرز - اما قبل از مرز گمركى كشور مجاور - در اختيار خريدار قرار دهد. واژه «مرز» ممكن است براى هر مرزي، از جمله مرز كشور صادركننده به كار رود. بنابراين حائز اهميت بسيار است كه مرز موردنظر همواره با ذكر نام نقطه و محل در اصطلاح مزبور، دقيقاً تعيين گردد.
البته اگر طرفين مايل باشند كه فروشنده مسئوليت تخليه كالا از وسيله نقليه آورنده آن را به عهده گيرد و خطرها و هزينه‌هاى تخليه را تقبل كند، اين امر بايد با افزودن عبارتى صريح بدين منظور در قرارداد فروش روشن شود.
از اين اصطلاح مى‌توان براى انواع شيوه‌هاى حمل و نقل و هنگامى كه كالا در مرز زمينى تحويل داده مى‌شود استفاده كرد. هنگامى كه تحويل كالا در بندر مقصد، روى عرشه كشتى يا روى اسكله (بارانداز) صورت مى‌گيرد، بايد اصطلاحات «تحويل كالا روى عرشه كشتى در بندر مقصد» (DES) و «تحويل كالا روى اسكله در بندر مقصد» (DEQ) را به كار برد.
  تعهدات فروشنده
الف - ۱ : تهيه كالا مطابق قرارداد
فروشنده بايد كالا و سياهه تجارى يا پيام الكترونيكى معادل آن را طبق قرارداد فروش و همينطور هر گونه گواهى مطابقت ديگرى را كه ممكن است در اين قرارداد درخواست شده باشد، تهيه كند.
الف - ۲ :‌ مجوزها، اجازه‌نامه‌ها و تشريفات
فروشنده بايد به مسئوليت و هزينه خود، هر گونه مجوز يا ديگر اجازه‌نامه رسمى براى صدور كالا و يا ساير اسناد لازم جهت قراردادن كالا در اختيار خريدار را اخذ كند.
فروشنده بايد در صورت اقتضاء كلية تشريفات گمركى لازم جهت صدور كالا به محل تحويل تعيين شده در مرز و ترانزيت آن از هر كشورى را انجام دهد.
الف - ۳ : قرارداد حمل و بيمه
الف)‌ قرارداد حمل
۱) فروشنده بايد به هزينه خود، قرارداد حمل كالا را، در صورت وجود، به نقطه تعيين شده در محل تحويل در مرز منعقد كند. اگر نقطه‌اى در محل تحويل تعيين شده در مرز مورد موافقت قرار نگرفته و يا بنا به رويه، مشخص نباشد، فروشنده مى‌تواند نقطه‌اى را در محل تحويل تعيين شده برگزيند كه به بهترين وجه منظورش را تأمين كند.
۲)‌ البته، فروشنده در صورت درخواست خريدار، مى‌تواند موافقت كند كه با شرايط متداول و به مسئوليت و هزينه او، قرارداد ادامه حمل كالا را پس از محل تعيين شده در مرز تا مقصد نهايى تعيين شده توسط خريدار در كشور واردكننده، منعقد كند. فروشنده مى‌تواند از انعقاد اين قرارداد امتناع ورزد كه در اين صورت مراتب را فوراً به اطلاع خريدار خواهد رساند.
ب) قرارداد بيمه
تعهدى ندارد.
الف - ۴ : تحويل دادن
فروشنده بايد كالا را در تاريخ يا ظرف مدت توافق شده در محل تحويل تعيين شده در مرز، روى وسيله نقليه آورنده كالا و به صورت تخليه نشده، در اختيار خريدار قرار دهد.
الف - ۵ : انتقال خطر
فروشنده بايد با رعايت مفاد ماده (5) از قسمت ب، همه گونه خطر از ميان رفتن يا آسيب ديدن كالا را تا زمانى كه طبق ماده (4) از قسمت الف تحويل داده شود، تقبل كند.
الف - ۶ : تقسيم هزينه‌ها
فروشنده بايد با رعايت مفاد ماده (6) از قسمت ب
- علاوه بر هزينه‌هاى ناشى از بند الف)‌ ماده (3) از قسمت الف، كلية هزينه‌هاى مربوط به كالا را تا زمانى كه طبق ماده (4)‌ از قسمت الف تحويل داده شود،‌ بپردازد.
- در صورت اقتضاء مخارج تشريفات گمركى لازم براى صدور كالا و همين طور كلية حقوق و عوارض، مالياتها و ديگر هزينه‌هاى متعلق به صدور كالا و ترانزيت آن از هر كشورى را قبل از تحويل طبق ماده (4) از قسمت الف، بپردازد.
الف - ۷ : اطلاع به خريدار
فروشنده بايد به خريدار در مورد ارسال كالا به محل تعيين شده در مرز اطلاع كافى بدهد و همين‌طور هرگونه اطلاع مورد نياز ديگرى را در اختيار خريدار بگذارد كه به او امكان مى‌دهد اقداماتى را كه معمولاً براى تحويل گرفتن كالا ضرورى هستند، به عمل آورد.
الف - ۸ : مدرك تحويل، سند حمل و نقل يا پيام الكترونيكى معادل آن
۱) فروشنده بايد به هزينه خود، سند متداول يا مدرك ديگرى را براى تحويل كالا در محل تعيين شده در مرز طبق شق 1) بند الف‌) ماده (3)‌ از قسمت الف، جهت خريدار تهيه كند.
۲) فروشنده بايد چنانچه طرفين در مورد ادامه حمل پس از مرز طبق شق 2) بند الف‌) ماده (3)‌ از قسمت الف به توافق رسيدند، بنا به درخواست و به مسئوليت و هزينه خريدار، سند حمل و نقل سراسرى را كه معمولاً در كشور فرستنده اخذ مى‌گردد و حمل كالا طبق شرايط متداول، از نقطه ارسال در اين كشور تا محل تعيين شده توسط خريدار در مقصد نهايى واقع در كشور واردكننده را در بر مى‌گيرد، جهت وى تهيه كند.
در مواردى كه خريدار و فروشنده توافق كرده باشند كه از طريق وسايل الكترونيكى ارتباط برقرار كنند، سند اشاره شده در بند پيشين ممكن است جاى خود را به پيامى معادل در قالب مبادله الكترونيكى داده‌ها بدهد.
الف - ۹ : بررسي، بسته‌بندي، علامت‌گذاري
فروشنده بايد هزينه عمليات بررسى كالا (مانند بررسى كيفيت، اندازه، وزن و تعداد) را كه براى تحويل دادن آن طبق ماده (4) از قسمت الف لازم هستند، پرداخت كند.
فروشنده بايد به هزينه خود, كالا را به گونه‌اى بسته‌بندى كند كه براى تحويل دادن آن در مرز و براى حمل بعدي، در حد اطلاعاتش از شرايط مربوط به حمل (مثلاً شيوه‌هاى مورد استفاده و مقصد) قبل از انعقاد قرارداد فروش، مورد نياز باشد (مگر اينكه در تجارتى خاص معمول باشد كه حمل كالاى موصوف در قرارداد بدون بسته‌بندى صورت گيرد). بسته‌ها بايد به گونه مقتضى علامت‌گذارى شوند.
الف - ۱۰ : ساير تعهدات
فروشنده بايد بنا به درخواست خريدار و به مسئوليت و هزينه او، هر گونه كمكى را جهت تهيه انواع اسناد يا پيامهاى الكترونيكى معادل آنها (به جز موارد مذكور در ماده (8) از قسمت الف) كه در كشور فرستنده/ يا مبدأ صادر يا از اين كشور ارسال مى‌شوند و ممكن است براى وارد كردن كالا و در صورت لزوم براى ترانزيت آن از هر كشورى مورد احتياج خريدار باشند، مبذول دارد.
فروشنده بايد بنا به درخواست خريدار، اطلاعات لازم را در مورد بيمه كالا جهت وى تهيه كند.
  تعهدات خريدار
ب - ۱ : پرداخت قيمت
خريدار بايد قيمت كالا را به گونه مقرر در قرارداد فروش پرداخت كند.
ب - ۲ : مجوزها، اجازه‌نامه‌ها و تشريفات
خريدار بايد به مسئوليت و هزينه خود، هر گونه مجوز يا ديگر اجازه‌نامه رسمى يا ساير اسناد براى ورود كالا را اخذ كند و در صورت اقتضاء، كلية تشريفات گمركى لازم جهت ورود كالا و ترانزيت بعدى آن را انجام دهد.
ب - ۳ : قرارداد حمل و بيمه
الف) قرارداد حمل
تعهدى ندارد.
ب) قرارداد بيمه
تعهدى ندارد.
ب - ۴ : تحويل گرفتن
خريدار بايد هنگامى كه كالا طبق ماده (4)‌ از قسمت الف تحويل داده شد، آن را تحويل گيرد.
ب - ۵ : انتقال خطر
خريدار بايد همه گونه خطر از ميان رفتن يا آسيب ديدن كالا را پس از اينكه طبق ماده (4) از قسمت الف تحويل داده شد، تقبل كند.
خريدار بايد چنانچه در دادن اطلاع طبق ماده (7) از قسمت ب قصور ورزد، همه گونه خطر از ميان رفتن يا آسيب ديدن كالا را پس از تاريخ يا انقضاى مدت توافق شده براى تحويل را تقبل كند،‌ البته مشروط بر اينكه كالاى مزبور به نحو مقتضى براى قرارداد تخصيص يافته باشد، يعنى به عنوان كالاى موضوع قرارداد به وضوح كنار گذاشته يا به ترتيبى ديگر مشخص شده باشد.
ب - ۶ : تقسيم هزينه‌ها
خريدار بايد
- كلية هزينه‌هاى مربوط به كالا را پس از اينكه طبق ماده (4) از قسمت الف تحويل داده شد، از جمله مخارج تخليه لازم براى تحويل گرفتن كالا از وسيله نقليه آورندة آن در محل تحويل تعيين شده در مرز را بپردازد.
- اگر در تحويل گرفتن كالا هنگامى كه طبق ماده (4)‌ از قسمت الف تحويل داده شد يا در دادن اطلاع طبق ماده (7) از قسمت ب قصور ورزد، كلية هزينه‌هاى اضافى ناشى از چنين امرى را تقبل كند، البته مشروط بر اينكه كالاى مزبور به نحو مقتضى براى قرارداد تخصيص يافته باشد، يعنى به عنوان كالاى موضوع قرارداد به وضوح كنار گذاشته يا به ترتيبى ديگر مشخص شده باشد.
- در صورت اقتضاء مخارج تشريفات گمركى و همين‌طور كلية حقوق و عوارض، مالياتها و ديگر هزينه‌هاى متعلق به ورود كالا و حمل و نقل بعدى آن را پرداخت كند.
ب - ۷ :‌ اطلاع به فروشنده
خريدار بايد هرگاه حق تعيين زمانى در مدت توافق شده و يا نقطه‌اى براى تحويل گرفتن كالا با او باشد، در اين خصوص به فروشنده اطلاع كافى بدهد.
ب - ۸ : مدرك تحويل، سند حمل و نقل يا پيام الكترونيكى معادل آن
خريدار بايد سند حمل و نقل و يا ديگر مدرك تحويل كالا طبق ماده (8) از قسمت الف را قبول كند.
ب - ۹ : بازرسى كالا
خريدار بايد هزينه بازرسى پيش از حمل كالا را، به جز هنگامى كه اين بازرسى تحت نظارت مقامات كشور صادركننده به عمل مى‌آيد، پرداخت كند.
ب - ۱۰ : ساير تعهدات
خريدار بايد كلية هزينه‌ها و مخارج تهيه اسناد يا پيامهاى الكترونيكى معادل آنها، مذكور در ماده (10) از قسمت الف را پرداخت و هزينه‌ها و مخارجى را كه فروشنده به خاطر كمك از اين بابت متحمل مى‌شود، تأديه كند.
خريدار بايد طبق شق 2) بند الف) ماده (3) از قسمت الف در صورت لزوم، بنا به درخواست فروشنده و به مسئوليت و هزينه خود (خريدار) اجازه نامه كنترل ارز، پروانه‌ها و اسناد ديگر يا رونوشتهاى مصدق آنها، يا نشانى مقصد نهايى كالا در كشور واردكننده را به منظور اخذ سند حمل و نقل سراسرى يا هر سند ديگر مورد نظر در شق 2) ماده (8) از قسمت الف، جهت فروشنده تهيه كند.


همچنین مشاهده کنید