پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سواحل


بنا به تصويب مجلس شوراء اسلامى و براساس قانون برنامه دوم توسعه اقتصادى - اجتماعى و فرهنگى جمهورى اسلامى ايران سازمان منطقه آزاد قشم از سال ۱۳۶۹ به‌عنوان يکى از ۳ منطقه آزاد ايران آغاز به کار کرد. در حال حاضر ۳۰۰ کيلومتر مربع از جزيره قشم به‌عنوان منطقه آزاد و ساير نقاط اين جزيره به غير از مناطق استراتژيک نظامى منطقه ويژه اقتصادى مى‌باشد.
  موقعيت جغرافيائى
جزيره قشم در دهانه تنگه هرمز در حد فاصل خليج فارس و درياى عمان در جنوب کشور جمهورى اسلامى ايران قرار گرفته است. جزيره قشم بيش از ۱۵۰۰ کيلومتر مربع وسعت دارد و بزرگترين جزيره خليج‌ فارس مى‌باشد. فاصله آبى شهر قشم تا بندرعباس ۲۲ کيلومتر است. نزديک‌ترين فاصله جزيره قشم تا خاک پيوسته ايران در استان هرمزگان کمتر از ۸/۱ کيلومتر است و طرح احداث پل خليج فارس در اين نقطه در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد. اين پل بندر لافت قشم را به بندر پهل واقع در چند کيلومترى بندر لنگه متصل مى‌سازد. در صورت احداث اين پل، امکان ارتباط زمينى جاده‌اى و راه‌آهن با منطقه آزاد قشم و بندر باسعيد و در منتهى اليه غربى قشم قرار دارند. عرض متوسط جزيره ۱۰۰ کيلومتر و بيشترين عرض آن ۳۰ کيلومتر است. مرتفع‌ترين نقطه قشم ۳۹۷ متر ارتفاع دارد و در قسمت غربى جزيره در ناحيه بوخو قرار گرفته است.
  فاصله قشم با برخى از مراکز تجارى ايران و جهان
- قشم تا بندرعباس: ۲۲ کيلومتر
- قشم تا تهران: ۱۴۷۱ کيلومتر
- قشم تا يزد: ۸۰۰ کيلومتر
- قشم تا سيرجان: ۳۲۷ کيلومتر
- قشم تا بندر عصب کشور عمان: ۶۰ کيلومتر
- قشم تا دوبي: ۱۸۰ کيلومتر
- فاصله مشخصات فيزيکى جزيره قشم:
دماى هوا
- ميانگين سالانه متوسط دماى روزانه ۲۷ درجه سانتى‌گراد
- ميانگين سالانه حداکثر دماى روزانه ۳۲ درجه سانتى‌گراد
- حداکثر دما در سال ۴۹ درجه سانتى‌گراد
- حداقل دما در سال ۷ درجه سانتى‌گراد
  دما و شورى آب
- دماى آب در بهمن‌ماه ۲۲-۲۰ درجه سانتى‌گراد
- دماى آب در ارديبهشت‌ماه ۲۸-۲۷ درجه سانتى‌گراد
- دماى آب در مردادماه ۳۲ درجه سانتى‌گراد
- دماى آب در آبان‌ماه ۲۷ درجه سانتى‌گراد
- حداکثر شورى آب در رأس خليج فارس و تنگه هرمز در بهمن‌ماه است و مقدار شورى آب به سمت مرکز خليج فارس افزايش مى‌يابد.
- حداقل شورى آب در ناحيه شمالى خليج فارس و در مردادماه است که مقدار آب به ۰۳۸/۰ تا ۰۳۹/۰ مى‌رسد و حداکثر شورى در ساحل جنوبى حدود ۰۴۱/۰ است.
  خاک
برخى از مشخصات مکانيک خاک جزيره قشم به شرح زير مى‌باشد:
مقاومت خاک در مناطق گوناگون از ۸/۰ کيلومتر بر سانتى‌متر مربع تا ۱۳ کيلوگرم بر سانتى‌متر مربع براى پى به شکل پيوسته و به عرض ۱ متر مى‌باشد.
عمق آب زيرزمينى در مناطق بين ۵/۰ تا ۲ متر و در مناطق ۷ و ۸ اين عمق بين ۴ تا ۶ متر است.
در محاسبات مربوط به نيروى زلزله تيپ خاک منطقه عموماً با تيپ ۱۷ آئين‌نامه زلزله ايران مطابقت دارد و محاسباتى که در مورد آناليز ريسک زلزله در منطقه انجام شده است. مقدار اين ضريب براى قشم در يک شعاع ۲۰ کيلومتري، ۷۳/۰ گرم پيشنهاد شده است.
گسل فعال در منطقه مشاهده نشده است.
  رطوبت
به‌علت مجاورت منطقه با دريا، همين‌طور نفوذ توده‌هاى هوا از غرب و جنوب غرب در فصل زمستان و جريان‌هاى موسمى اقيانوس هند در فصل تابستان، رطوبت همواره در سطح بالائى قرار دارد.
حداکثر متوسط رطوبت ماهانه ۸۰%، حداقل متوسط رطوبت ماهانه ۵۲%.
  خورندگى
تحقيقات انجام شده توسط مهندسين مشاور متالوژى و خورندگى در خليج فارس (کويت و امارات) که به روى شمع‌هاى فولادى معمولى انجام شده است. نشان مى‌دهد که ميزان خورندگى در ناحيه تلاطم (PlASH ZONE) به‌طور متوسط ۱۴/۰ ميلى‌متر در سال و در نواحى ديگر برابر ۷/۰ ميلى‌متر در سال است.
  بارندگى
- بارندگى سالانه
متوسط بارش سالانه ۱۶۰ ميلى‌متر
بيشينه بارش سالانه ۴۵۶ ميلى‌متر
کمينه بارش سالانه ۴۱ ميلى‌متر
- توزيع ماهانه بارندگى
در جزيره قشم عمده بارندگى در فصول سرد سال است. به‌گونه‌اى که بين ۴۰% تا ۵۵% بارندگى در دو ماه بهمن و اسفند صورت مى‌پذيرد. بارندگى‌هاى تابستانى به ندرت اتفاق مى‌افتد، ولى در صورت وقوع شدت آنها زياد است.
  باد
- اغلب بادها از سمت جنوب غربى مى‌وزد. (بيش از ۴۰% بادها).
- بادهاى شمال و شمال شرق در درجه دوم اهميت قرار دارد.
- سرعت متوسط باد در جزيره ۳ تا ۵ متر بر ثانيه در پائيز و ۵/۵ تا ۸ متر برثانيه در زمستان است.
  سواحل
در شمال جزيره به‌علت وجود رسوبات زياد حاصل از رودخانه‌هاى مهران و ميناب و رسوب‌گذارى آنها در اين منطقه، ساحل شمالى رسوبى و آب به‌طور معمول در اين منطقه گل‌آلود مى‌باشد. اين وضعيت در ساحل شرقى جزيره نيز مشاهده مى‌شود. در بخش غربى ساحل شمالى جنگل‌هاى حراء وجود دارد که جاذبه توريستى زيادى دارد. در ساحل جنوبى عمل رسوب‌گذارى انجام نمى‌شود و به همين علت آب بسيار شفاف است و در فاصله کمى از ساحل مى‌توان به اعماق زياد دسترسى پيدا کرد. ساحل جنوبى مرجانى است و اين پديده مى‌تواند جاذبه‌هاى توريستى در اين منطقه ايجاد کند. به‌علت وجود خليج‌هاى کوچک در اين منطقه امکان ايجاد پلاژهاى متعدد نيز وجود دارد.


همچنین مشاهده کنید