جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روش صحیح قرار دادن نهال در خاک


  محل تهیه نهال‌ها
در صورتى که بذرافشانى مناسب و انبوه در جنگلى انجام گرفته و نتيجتاً نهال مرغوب حاصل شده باشد مى‌توان بدون شک از آنها براى نهال‌کارى استفاده نمود البته بايد دقت نمود که حقيقتاً نهال‌هاى سالم که داراى رشد مناسب و جوانه‌هاى رويشى قوى باشند انتخاب شوند و در مورد استفاده قرار بگيرند. نهال‌هاى نامناسب و بدون نوک فاقد ارزش مى‌باشند. در هر حال اجازه داده نمى‌شوند که نهال‌ها را بدون در نظر گرفتن ضوابطى از بين ببرند زيرا امکان دارد که نهال‌ها را از بين بروند. از طرفى باعث مى‌شود که الياف ريشه و همچنين ريشه‌هاى موئى که به وسيله آنها نهال آب و مواد غذائى ذخيره جذب مى‌نمايد تماماً قطع و بريده گردند.
در ابتدا بايد سعى کرد که نهال‌ها را با بيل و يا وسايل مناسب ديگر بلند و جابه‌جا نمود و سپس خاک اطراف ريشه را با دقت کافى حذف کرد و خيلى سريع و بدون فوت وقت آنها را با خزهٔ مرطوب و با برگ در سبد و يا ظرف ديگرى بسته‌بندى نمود و به محل جنگل‌کارى انتقال داد.
از طرفى مى‌توان گل و خاک چسبيده به نهال را حفظ نمود و در واقع به‌صورت نهال‌هاى همراه با خاک آنها را غرس نمود. در محل کاشت بايد سوراخى تعبيه گردد و سوراخ يا گودال مذکور بايد به‌صورتى باشد که نهال با خاک‌هاى چسبيده به آن کاملاً در گودال جا بگيرند، بديهى است که پس از کاشت بايد پاى نهال را کاملاً سفت و محکم نمود به‌طورى که اتصال و ارتباطى با زمين پيدا نمايد. واضح است که اين گونه نهال‌ها با خصوصيات ذکر شده به‌راحتى رشد مى‌نمايند.
نهال‌هاى مذکور جهت بهبود مناطق جنگل‌کارى شده بسيار مناسب مى‌باشند زيرا بدون آن که رشد و نمو آنها متوقف شود به رشد خود ادامه مى‌دهند و در نتيجه نهال‌هاى کاشته شده خيلى سريع و راحت مى‌توانند با ديگر نهال‌هاى کاشته شده خيلى سريع و راحت مى‌توانند با ديگر نهال‌هاى موجود در منطقه هماهنگ شوند و رشد نمايند به ‌منظور کشت نهال‌هاى خاک‌دار از مته‌هاى مجوف مخصوص استفاده مى‌گردد. جنگل‌کارى با نهال‌هاى مذکور به‌علت بالا‌بودن هزينهٔ کار در مکان‌هائى قابل توصيه است که بتوان در نزديکى منطقهٔ جنگل‌کارى نهال‌هاى لازم را تهيه نمود. على‌الاصول نهال‌هاى لازم را براى جنگل‌کارى از مؤسسه‌هاى دولتى و يا خصوصى ذى‌ربط در امر توليد نهال تهيه مى‌نمائيم.
سفارش دادن نهال بايد در موقع مناسب که معمولاً پائيز و يا زمستان مى‌باشد انجام گيرد تا خواسته و نظر ما از طرف دست‌اندرکاران توليد نهال تأمين گردد و اشکالى پيش نيايد.
  چگونگی حمل و نقل نهال‌ها
با وجودى که نهال‌هاى جنگلى به‌نسبت مقاوم مى‌باشند ولى نبايد از نظر دور داشت که آنها در اثر جابه‌جائى و بسته‌بندى و غيره در نهالستان مقدارى از شادابى خود را از دست مى‌دهند. ريشهٔ آنها اکثراً زمانى بيش از يک ساعت به‌منظور جورکردن و بسته‌بندى و غيره در جعبهٔ حمل نهال باقى مى‌ماند.
بنابر مطلب مذکور بسيار ضرورى و با اهميت است که در موقع تحويل گرفتن نهال‌ها از نهالستان و حمل آنها به منطقهٔ کاشت سعى و کوشش لازم را بنمائيم. مسألهٔ خيلى مهم و اساسى آن است که برودت، رطوبت و سايهٔ مورد نياز نهال و به‌خصوص ريشه‌هاى آن را در هر موقعيتى برآورده سازيم. خزه‌هاى مرطوب، ساک‌هاى پلاستيکي، ساک‌هاى کاغذى و نظاير آنها براى حمل نهال بسيار مناسب مى‌باشند.
حمل ونقل نهال بايد حتى‌المقدور به‌ سرعت انجام پذيرد و در حد امکاناتى که در اختيار داريم از قبيل اتومبيل و تراکتور و غيره نهال را به‌سرعت حمل کنيم. نهال‌ها بايد بلافاصله بعد از حمل در خاک قرار داده شوند.
  روش صحيح قرار دادن نهال در خاک
نهال‌هاى حمل شده بايد بلافاصله از بسته‌بندى باز شوند و در خاک قرار داده شوند و بهتر است محل چال کردن نهال‌ها جائى باشد که در همان منطقه، بعداً غرس شوند و از طرفى سعى شود که محل انتخاب شده به‌قدر کافى سايه و خنک باشد. در آن محل گودال کوچکى تعبيه مى‌نمائيم و نهال‌ها را به‌طور مايل در آن قرار مى‌دهيم البته نهال‌ها نبايد خيلى فشرده قرار بگيرند و به‌هيچ‌وجه نبايد محل گودال را زمين چمن بوته‌زار انتخاب نمائيم. پس از اين مرحله بايد مجدداً گودال را مسدود کنيم به‌طورى که ريشه‌ها با خاک کاملاً پوشيده‌شوند. در صورت امکان بهتر است نهال‌ها در حفاظت چوب و شاخه‌هائى که هستند قرار داده شوند.
  آماده‌سازى ريشهٔ نهال‌ها
به‌منظور رشد مناسب نهال لازم است که ريشهٔ آنها را قبلاً اصلاح و آماده نمائيم. ريشه‌هاى خشک شدهٔ نهال را مى‌توان با آبيارى زياد به حال اول برگردانيد ولى بالاخره نهال خواهد خشکيد. ريشه‌هائى که به‌طور صحيح آماده نشده باشند خراب و پوسيده مى‌شوند و اين امر براى نهال بسيار خطرناک مى‌باشد زيرا پوسيدگى به‌راحتى به تنه سرايت مى‌کند.
نهال‌هاى جنگلى را نبايد با دست حمل نمود زيرا ريشه‌ها بلافاصله خشک خواهند شد. آنها را بايد در جعبهٔ مخصوصى با خزهٔ خيس کاملاً مرطوب نگه‌داشت.
ريشه‌هائى که بيش ازحد بلند باشند براى نهال‌کارى خوب و مناسب نيستند و در واقع هنگام کاشتن با موانعى برخورد مى‌کنند و اکثراً در زمين گير مى‌کنند به‌طورى که نمى‌توانند فعاليتى داشته باشند و گودال نهال‌کارى پر از آب مى‌گردد.
به‌همين جهت بايد به موارد زير توجّه نمود:
۱. ريشه‌ها را هميشه مرطوب نگه‌داريد. نهال‌ها با ريشه‌هاى مربوطه مجاز نيستند که مدت طولانى را در هواى آزاد بگذرانند، به‌خصوص در مواقعى که باد يا آفتاب شديد وجود دارد باعث خشکيدن سريع ريشه‌هاى موئى ظريف مى‌گردند و نهال به‌شدت آسيب مى‌بيند. در مواقع جنگل‌کارى بايد نهال‌ها را در صندوقچهٔ چوبى مخصوص حمل نمود به‌طورى که ريشه‌ها با خزهٔ مرطوب کاملاً پوشيده باشند.
۲. قطع و برش ريشه‌هاى بلندى که در موقع کار اکثراً مزاحت ايجاد مى‌کنند و به‌ندرت به‌طور صحيح در خاک قرار مى‌گيرند. بدين‌سبب لازم است که آنها را با چاقو و يا به وسيلهٔ شئ برنده و تيزى که بر روى يک سطح صاف قرار مى‌دهيم کوتاه نمائيم. بديهى است که به‌هيچ وجه نبايد ريشه‌ها را بيش از اندازه کوتاه نمود زيرا موجب از بين رفتن نهال مى‌شود.
۳. آغشته کردن ريشهٔ نهال بسيار ساده و راحت است و به‌منظور آغشته کردن مخلوطى از خاک و آب و ريشه‌ها را به آن آغشته مى‌نمائيم. در نتيجهٔ عمل مذکور اطمينان خاطرى در جهت حفظ ريشه‌ها حاصل مى‌شود و از طرفى ريشه‌ها خشک نمى‌شوند و بهتر و راحت‌تر مى‌توانند پس از کاشت رشد نمايند.


همچنین مشاهده کنید