جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راهنمای منطقه ویژه اقتصادی سرخس


  شرکتها و موسسات تحت پوشش 
- اورينت بريج 'راه‌آهن پل شرق' :
در حال حاضر راه ارتباطى سرخس با آب‌هاى بين‌المللى از طريق راه‌آهن بندرعباس مى‌باشد.
شرکت راه‌آهن پل شرق وابسته به منطقه سرخس طرح ساخت و اداره راه‌آهن خصوصى سرخس تا بندر چابهار را که در دهانه اقيانوس هند است، به عهده دارد.
مسير راه‌آهن پل شرق حدود ۷۰۰ کيلومتر کوتاهتر از مسير بندرعباس بوده و حدود ۸۰۰ کيلومتر ديگر راه دريائى را کوتاهتر مى‌کند. همچنين چابهار امکان بندر دوم را براى منطقه سرخس فراهم مى‌کند.
- هواپيمائى صافات:
صافات در سال ۱۳۷۳ در تهران به‌وسيله ۴۰ سهامدار خصوصى که سرگذشتى مشترک دارند تأسيس شده است.
تمامى سهامداران سابقه کار هوائى داشته و همگى در مراکز هوايى غرب آموزش ديده‌اند. شرکت هواپيمائى صافات به گروه سرخس پيوسته تا با ايجاد خط هوائى منطقه‌اى ارتباط منطقه سرخس را با بازارهاى بين‌المللى فراهم سازد.
مرکز عمليات هوائى صافات در فرودگاه بين‌المللى سرخس بوده و صافات به‌عنوان خط هوائى مسافرى و بارى خدمات ارزنده و مطلوبى را براى سرمايه‌گذاران و عموم ارائه خواهد داد.
- آستان قدس رضوى:
آستان قدس رضوى با تاريخ سازمانى يک هزار ساله خود قديمى‌ترين بنياد موجود در آسياى مرکزى مى‌باشد. آستان قدس رضوى سرپرستى بيشا از ۸۰۰ موقوفه را به عهده داشته و هر يک را براساس مفاد وقف‌نامه مربوطه، مديريت و رهبرى مى‌کند.
منطقه پهناور سرخس که به وسعت کشور هلند مى‌باشد از موقوفات قديم آستان قدس رضوى است. همچنين علاوه بر هزاران املاک کوچک و بزرگ آستان قدس مالکيت و مديريت ۸ مؤسسه فرهنگى و آموزشي، ۱۱ شرکت ساختمانى و خدماتي، ۹ مجتمع کشت و صنعت، ۶ واحد صنعتى و توليدى را به‌عهده داشته و ۱۵۰۰۰ نفر را به کار گرفته است.
توليد سالانه شرکت‌هاى وابسته به آستان قدس رضوى شامل:
- ۵۰۰۰ تن ميوه‌هاى مختلف
- ۱۵۵۰۰۰ تن محصولات کشاورزى
- ۲۲۰۰۰ تن محصولات لبنى و گوشتى
- ۷۵۰۰۰ تن شکر و قند
- ۱۷۰۰۰ تن نان و شيرينى
- ۲۴۰۰ متر مربع فرش دستبافت
- ۱۸۰۰ تن پنبه و محصولات وابسته
درطول ده قرن گذشته حکومت‌هاى زيادى در خدمت آستان قدس رضوى هميار ادامهٔ اهداف آن بودند. خط‌مشى جارى و شرط ورود آستان قدس رضوى در سرمايه‌گذارى‌ها همواره توجه به بهره‌مندى اقشار بزرگترى از مردم مى‌باشد و براين مبنا منطقه آزاد سرخس تأسيس شده است.


همچنین مشاهده کنید