شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

موقعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و استراتژیک


۱. وجود صنايع خودروسازى (به‌عنوان صنعت مادر) در اين منطقه که هم‌اکنون با پشتيبانى قوى سرمايه‌گذاران خارجى در حال فعاليت توليدى است. ارگ جديد تنها نقطه‌اى از کشور است که قبل از پيوستن به مناطق ويژه اقتصادي، سرمايه‌گذارى خارجى را به خود جذب کرده است. در اين منطقه هرگونه فعاليت صنعتى و به‌خصوص قطعه‌سازى واجد توجيه اقتصادى کافى مى‌باشد.
۲. زمينه مساعد براى توسعه فعاليت‌هاى صنعتى و پردازش کالا در منطقه با وجود امکانات و زيرساخت‌هاى مناسب اقتصادى نطير آب، برق، تلفن، زمين ارزان، جاده، راه‌آهن، فرودگاه و همچنين دسترسى به انرژى فراوان و ارزان با توجه به نزديکى منطقه به منابع عمده انرژى.
۳. قرار گرفتن در حاشيه جاده ترانزيتى پاکستان - کرمان و همجوارى با منطقه آزاد تجارى و صنعتى چابهار و نزديکى با اسکله‌هاى مهم بازرگانى شهيد باهنر، شهيد رجائي، شهيد بهشتى که مزاياى فوق ارگ جديد را به‌عنوان مکانى مناسب براى پردازش کالا و نگهدارى مواد اوليه صنايع داخلى و دپو کالاهاى صادرات مجدد در مسير حمل و نقل کالاهاى تجارى کشورهاى عضو سازمان همکارى‌هاى اقتصاى (اکو) معرفى مى‌کند.
۴. ايجاد زمينه‌هاى مناسب جهت توسعه روابط تجارى ميان کشورهاى حاشيه خليج فارس و جمهورى‌هاى تازه استقلال يافته آسياى ميانه، که بر اهميت ارگ جديد به‌عنوان يک منطقه ويژه اقتصادى مى‌افزايد ضمن اينکه دسترسى آسان به بازارهاى شرق و جنوب آسيا نيز مزيت ديگر اين منطقه مى‌باشد.
۵. قرار گرفتن ارگ جديد در مرکز توليد انواع محصولات کشاورزى ارزآور، لزوم تبديل شدن آن را به يک منطقه فرآورى صنعتى محصولاتى نظير خرما و مرکبات توجيه مى‌کند.
۶. آب و هواى مناسب براى نگهدارى درازمدت کالاها بدون نگرانى از هرگونه فرسايش و خورندگى در آنها.
۷. برخوردارى از کليه امکانات پشتيبانى نظير مراکز سياحتى و مسکونى در نزديکى و مجاورت منطقه که کليه نيازهاى سرمايه‌گذاران را مرتفع مى‌سازد. ضمن اينکه امکان دسترسى به نيروى کار ارزان و فراوان ماهر و نيمه ماهر نيز فراهم است.
۸. فاصله کوتاه هوائى با مراکز کشور (۵/۱ ساعت) و وجود پروازهاى برنامه‌اى و اختصاصى.
۹. پائين بودن نرخ انباردارى و تخليه و بارگيرى کالا.
۱۰. وجود بازارهاى مناسب جهت انواع توليدات صنعتى به‌خصوص 'قطعه‌سازي' زيرا اين محصولات به راحتى جذب صنايع خودروسازى و بازارهاى صادراتى جهان مى‌شود و تمام سرمايه‌گذاران از ترکيب تجربه، سرمايه و حمايت‌هاى قانونى موجود در اين منطقه بهره‌مند گرديده و اين محل به راستى کانون پيوند صنعت خودروسازى با چرخه جهانى آن خواهد بود.
۱۱. استقرار گمرک در منطقه ويژه اقتصادى ارگ جديد از بهمن ماه ۱۳۷۶ فعاليت خود را آغاز کرده و به دليل همجوارى منطقه با کشورهاى شرقى و بنادر خليج فارس، محل مناسبى براى تبادل کالا به‌منظور کاهش هزينه‌هاى ترابرى مواد اوليه صنايع و کالاهاى تجارى تا مرحله ترخيص و نگهدارى آنها است.
از نظر ويژگى‌هاى جغرافيائى برخوردارى از منابع آب شيرين اقليم مناسب براى نگهدارى کالا، اراضى مسطح و فاقد عوارض طبيعى و نزديکى به بم.
از نظر تأسيسات زيربنائى فراهم بودن آب آشاميدني، دسترسى به شبکه سراسرى برق، وجود تلفن و گاز.
از نظر خدمات شهرى و امکانات صنعتى نيز علاوه بر آماده بودن کليه خدمات شهري، حضور وسيع صنايع خودروسازى نيز هرگونه فعاليت صنعتى ارتباط با اين صنعت عظيم و به‌خصوص (قطعه‌سازي) را توجيه مى‌کند.
ارگ جديد که تا سال ۱۳۷۷ شهرى پيشرفته و مدرن و امروزى خواهد شد، در استان کرمان و ۷ کيلومترى شهرستان بم واقع است. اين منطقه به راستى ريشه‌اى ژرف در تاريخ ايران زمين دارد و نظاره‌گر حوادث مهم و تعيين‌کننده در طول قرون و اعصار بوده است.
شهرستان بم در شرق استان کرمان بيش از ۱۷۰ هزار نفر جمعيت دارد و ارتفاع آن از سطح دريا ۱۰۵۰ متر مى‌باشد. اين شهرستان در دشتى وسيع و محصور در ميان کوه‌هاى 'جبال کبودي' و 'بارز' قرار گرفته است و به همين خاطر به وجود بارندگى کم در آن، که در حدود ۶۰ ميلى‌متر در سال است، به دليل فراوانى نزولات جوى بر اين کوهستان‌ها، منابع آب‌هاى زيرزمينى سرشارى در بم ديده مى‌شود که اين منابع موجب سرسبزي، زيبائى طبيعت و برکت زمين در منطقه به‌ويژه از لحاظ کيفيت و مرغوبيت، حرف اول اين دو محصول را در سراسر ايران مى‌زند.
شهرستان بم تا کرمان ۲۰۷ کيلومتر و تا تهران ۱۲۸۰ کيلومتر فاصله دارد و اختلاف ساعت و افق آن با تهران نزديک ۱۳ دقيقه است.
- پشتيبانى از منطقه آزاد چابهار و ايجاد قطب توسعه شرق:
در اين رابطه مقايسه امکانات و محدوديت‌هاى هر دو منطقه به خوبى نشان مى‌دهد که بخش اعظم محدوديت‌هاى منطقه آزاد چابهار با استفاده از امکانات 'ارگ جديد' مرتفع خواهد شد.
- محروميت‌زدائى:
براين اساس و به‌منظور افزايش ضريب اشتغال در منطقه، ايجاد قطب‌هاى توسعه ضرورت کامل داشته و اصلح‌ترين شيوه گسترش فعاليت‌هاى صنعتى و تجارى و يا سياحتى خواهد بود.
از زمان ايجاد اين مجموعه اقتصادى تاکنون بيش از ۲۰ ميليارد ريال در آن سرمايه‌گذارى شده است. اين ميزان سرمايه در زمينه ساخت کارخانجات، مختلف، فضاى سبز، جاده، برق و ساير خدمات هزينه شده است.
فعاليت‌هاى مجموعه اقتصادي، تفريحى و سياحتى ارگ جديد بم از سال ۱۳۷۲ در وسعت ۱۰۰۰ هکتار آغاز شد. هم‌اينک ۹۷ درصد از کارکنان اين منطقه را افراد بومى تشکيل مى‌دهند.
کارخانه کرمان خودرو به‌عنوان نخستين و بزرگ‌ترين واحد توليدى اين مجموعه مى‌باشد. سالن رنگ و بدنه اين کارخانه تا بهمن سال ۷۷ به بهره‌بردارى مى‌رسد.
کارخانجات فايبرگلاس توليدکننده قايق‌هاى صيادى و مسافري، سيلندرهاى تحت فشار گاز، موتورسيکلت و ماکارونى نيز از ديگر واحدهاى توليدى صنعتى فعال در منطقه ويژه اقتصادى ارگ بم مى‌باشد.
راه‌اندازى هم‌زمان گمرک در اين منطقه روند جذب سرمايه را نيز افزايش داده است. ارگ جديد بم در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان منطقه ويژه اقتصادى اعلام شد.
با توجه به تاريخى بودن کرمان و زمينه‌هاى گردشگرى در اين استان ارگ جديد در حال ايجاد امکانات براى پذيرائى از مهمانان بيشترى است. علاوه بر هتل موجود در ارگ جديد، يک هتل ديگر نيز طى ايام دهه‌فجر ۷۷ در بم مورد بهره‌بردارى قرار مى‌گيرد.
همچنين پايانه بين‌المللى پروازهاى خارجى اين منطقه با حدود ۱۲ هزار متر مربع مساحت در دست احداث است. يک تالار مجهز برگزارى همايش‌هاى بين‌المللى نيز با گنجايش ۱۵۰۰ نفر در حال ساخت است.
در صورت سپرده شدن مديريت گردشگرى ارگ قديم به منطقه ويژه اقتصادي، ترميم خرابى‌هاى آن دور از دسترس نخواهد بود.
- تکميل طرح‌هاى در دست اجراء در 'ارگ جديد' :
هم‌اکنون تلاشى وسيع و کم‌نظير براى تکميل طرح‌هاى در دست اجراء در 'ارگ جديد' از جمله طرح‌هاى زير در جريان است.
- ترمينال اختصاصى صنايع خودروسازى کرمان در فرودگاه شهر بم با زيربناى بيش از ۳ هزار متر مربع.
- احداث بولوار در مسيرهاى مختلف با عرض‌هاى ۳۵ تا ۶۵ متر با بيش از ۱۰ کيلومتر طول.
- ساختمان‌‌هاى ادارى با بيش از ۲ هزار متر مربع زيربنا.
- هتل چهار ستاره بم با ۸۰ اتاق و ۵۰ دستگاه سوئيت اختصاصى.
- کارخانه ساخت قطعات فايبرگلاس به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع.
- کارخانه صنايع بسته‌بندى خرما.
- مجموعه آلاچيق‌هاى 'نخل سبز' به مساحت ۵۰۰ متر مربع در يک محوطه ۲۰ هزار متر مربع.
- ۱۶ هزار متر مربع تأسيسات ورزشى شامل زمين‌هاى فوتبال، هندبال، بسکتبال، تنيس، واليبال و بدمينتون.
- جايگاه تماشاچيان زمين فوتبال با ۲۵۰ متر مربع زيربنا.
- سالن سرپوشيده ورزشى به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع با سازه‌هاى فضائى.
- مرحله دوم شبکه برق‌رسانى.
- مرحله دوم روشنائى معابر.
- مرحله اول شبکه آب‌رسانى.
- ايجاد کابل براى خطوط تلفن 'ارگ جديد'
- احداث سردر ورودى 'ارگ جديد'


همچنین مشاهده کنید