جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مدیریت مجموعه‌های فیلم و ویدئو


استفاده از رسانه‌هاى ديداري، به‌عنوان يک منبع اطلاعاتى يا سرگرمى و به‌عنوان ابزارى تصويرى يا ترويجي، به‌طور فزاينده‌اى رواج يافته است. از اين رسانه نه تنها در زمينه‌هاى مرسوم پخش برنامه، با افزايش سريع کانال‌هاى جديد، و سينما استفاده مى‌شود، بلکه در تجارت، آموزش و پرورش و زمينه‌هاى گوناگونى مانند پزشکى و پيشگيرى از جرم نيز کاربرد دارد.
هنگامى که با رسانه‌هاى ديدارى شنيدارى سر و کار داريم، روش‌هاى مرسوم مديريت اطلاعات متنى کاربرد ندارد، اگرچه از برخى از آنها ممکن است به‌عنوان نقطه شروع استفاده شود. بين انتخاب يک کتاب يا يک پى‌آيند براى دست‌يابى به اطلاعات، با استفاده از يک قطعه فيلم به همين منظور، تفاوت چشمگيرى وجود دارد. مرور به منظور مکان‌يابى اطلاعات مربوط در يک رسانهٔ ديداري، فرآيندى مستقيم يا ساده نيست. مشاهده مواد نيازمند تجهيزات است و در بسيارى از موارد جريان نسبتاً کند پيش مى‌رود، مگر آنکه يک نظام نمايه‌سازى مناسب به‌کار گرفته شده باشد.
اين راهنما به منظور فراهم کردن دانشى مقدماتى در اين زمينه براى هر فردى که مجموعه‌اى از مواد ديدارى شنيدارى را راه‌اندازى و يا نگهدارى مى‌کند تدوين شده است. مديريت تصاوير متحرک پيچيدگى بيشترى از مديريت عکس دارد و بيشتر مطالب اين راهنما نشان‌دهندهٔ اين مطلب است. اگرچه بسيارى از اصول براى هر دو رسانه يکسان اعمال مى‌شود. اين راهنما توصيه‌هايى در مورد چگونگى کار با انواع گسترده‌اى از فرمت‌هاى ظاهرى - از فيلم‌هاى ۳۵ ميلى‌مترى سياه سفيد گرفته تا تصاوير ذخيره شده روى فايل‌هاى ديجيتالى - عرضه مى‌کند. راهنماى حاضر در مورد شرايط درست نگهدارى و روش‌هاى کارى لازم براى بيشترين حفاظت از مواد، مسائل فنى مربوط به مديريت منابع ديداري، مستندسازي، روش‌هاى فهرست‌نويسى و نمايه‌سازي، بهترين شيوه جستجوى رسانه و پرداختن به پرسش‌ها - خواه استخراج اطلاعات خواه بازيابى مواد فيزيکى موجود به‌طورى‌که آنها را بتوان به‌عنوان موجوديتى کامل يا به‌‌عنوان بخشى از برنامه‌اى جديد مورد استفاده قرار داد - پيشنهادهايى ارائه مى‌کند.
قصد اين نيست که در هر يک از موارد زياد به جزئيات پرداخته شود. بلکه خلاصه‌اى از مباحث پايه ارائه مى‌گردد، و گزينه‌هايى براى پرداختن به‌ آنها توصيه مى‌شود. بسيارى از پيشنهادات از استانداردها و ضوابط پذيرفته شده شرکت پخش برنامه بريتانيا (بى‌ بى سي) پيروى مى‌کند، و با ارجاع به بهترين روش کار در ديگر آرشيوهاى رسانه‌ها همراه است. پس از آن، براى کسانى که مايل به کسب اطلاعات بيشترى در مباحث کليدى هستند، فهرستى از منابع براى مطالعه ارائه مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید