پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کاشت


قبل از کاشت بذرهاى مناسبى بايستى انتخاب گردد که حدود ۹۰ درصد قوهٔ ناميه داشته، به آفات و امراض آلوده نباشد و فاقد بذر علف‌هاى هرز باشد. بذر لوبيا چشم‌بلبلى را بايستى قبل از کاشت با يکى از سموم قارچ‌کش مانند بنليت ضدعفونى کرد. معمولاً براى تهيه بستر بذر در پائيز زمين را به‌عمق ۲۵ تا ۳۰ سانتى‌متر شخم مى‌زنند تا ضمن از بين بردن علف‌هاى هرز در خاک رطوبت ذخيره شود. در بهار بايستى با زدن يک ديسک کلوخ‌ها را خرد و علف‌هاى هرزى که هنوز توليد بذر نکرده‌اند به زير خاک برد. در اين موقع بايد تمام يا مقدارى از کود شيميائى که معمولاً فسفات آمونيوم مى‌باشد به ميزان ۱۵۰ تا ۲۰۰ کيلوگرم در هکتار با دست يا با کودپاش مصرف کرد. سپس با لولر و ماله زمين را صاف کرده تا امکان کشت با ماشين بذرپاش فراهم شود.
  روش‌هاى بذرکارى لوبياى چشم بلبلى
۱- بذرکارى رديفي: در اين روش پس از تهيه زمين اقدام به ايجاد جوى پشته مى‌کنند و فاصله پشته‌ها را از هم حدود ۵۰ و ارتفاع پشته‌ها ۱۰ تا ۲۰ سانتى‌متر مى‌گيرند. فاصلهٔ روى رديف بذرهاى لوبيا چشم‌بلبلى بايستى ۱۰ الى ۱۵ سانتى‌متر باشد.
۲- بذرکارى کپه‌اي:پس از ايجاد پشته‌هائى به فواصل ۶۰ سانتى‌متر روى پشته‌ها بذرها را به تعداد ۳ الى ۴ دانه در فواصل ۱۵ تا ۲۰ سانتى‌متر مى‌کارند. در اين روش بذر را بر روى زمين پاشيده و به‌وسيلهٔ ديسک زير خاک مى‌کنند.


همچنین مشاهده کنید