جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کاشت


  آماده‌سازى زمين براى نيشکر
- ديسک‌زنى - Harrowing
ديسک‌زنى و کلوخ‌شکنى به‌منظور خرد کردن کلوخه‌ها و نرم کردن خاک و کندن علف‌هاى هرز و به‌هم زدن لانه‌هاى موش جهت سهولت جريان آب. در اجراى اين عمل از تراکتورهاى چرخ زنجيرى (يا پلاستيکى قوي) استفاده مى‌شود.
- کرت‌بندى - Bordering
تقسيم‌ زمين به کرت‌هاى مربعى شکل محصور به‌وسيله پشته‌ها، باعث مى‌شود که در اثر آبيارى و آبگيرى کرت‌ها، کلوخه‌ها از بين رفته و از شستشوى خاک جلوگيرى شود (براى اين کار از تراکتورى که به آن کرت‌بند متصل است، استفاده مى‌شود).
- تکميل پشته‌سازى -Check bordering
اين مرحله براى تکميل پشته‌سازى اجرا مى‌شود. بايد توجه داشت اغلب در مزارعى که به‌علت وسعت کار تهيه زمين، عمليات ماخار با اکراه صورت مى‌گيرد پس از کشت محصول با نقاط پست و بلند مواجه مى‌شوند که هنگام آبياري، نيشکرها در اثر آب ماندگى خفه و يا در اثر عدم آب‌خوري، رشد ناقص مى‌کند و يا مزرعه کلوخى شده و باعث کاهش درصد جوانه‌ها مى‌شود.
- نهرکنى ماخار -Ditchiing
اين نهرها به‌وسيله دستگاه نهرکنى ساخته مى‌شود. لازم است بيان شود که آبيارى ماخار از پست‌ترين شيب مزرعه شروع مى‌شود (عکس شيب) و در بالاترين شيب پايان مى‌يابد. شيب نهرها يک در هزار و فاصله آنها در داخل مزرعه ۸۰ تا ۱۰۰ متر است.
  انواع روش‌هاى کاشت نيشکر
- کاشت قلمه
قطعه‌اى که براى تهيه قلمه انتخاب مى‌شود معمولاً از ميان مزارع کشت جديد -Plant يا مزارع راتون‌هاى اوليه- (مزرعه بازروئى شده) که داراى رشد کافى و نيشکر يکنواخت و عارى از بيمارى و آفت هستند، برگزيده مى‌شود که چند ماه قبل از کشت، اين قطعات مورد مراقبت‌هاى ويژه قرار مى‌گيرند.
در ايران براى تهيه قلمه مناسب، از قمه‌ نى‌برى و يا داس‌هاى مخصوص که قبلاً ضدعفونى شده باشد استفاده مى‌شود تا از سرايت بيمارى‌هاى قارچى به گياه جلوگيرى شود.
قلمه انتخابى حداقل داراى ۳ جوانه و طول آن بين ۳۰ تا ۶۰ سانتى‌متر و محل قطع آن در وسط دوگره مى‌باشد. براى پيشگيرى از سرايت امراض، قلمه‌ها را کاملاً ضدعفونى کرده و دقت مى‌شود که فاصله بين زمان قطع و کاشت قلمه بسيار کوتاه باشد.
- کاشت بذر
کاشت بذر هنگامى انجام مى‌گيرد که هدف، توليد نژاد جديدى از نيشکر است که بدين‌ترتيب محققين اصلاح نبات مى‌توانند نژادهاى جديدى از نيشکر را از نظر زودرسي، مطابقت با آب و هواى محيط‌‌ هاى مختلف، مقاومت در مقابل بيمارى‌ها، افزايش ميزان محصول، مقاومت به ورس و درصد قند را به‌وجود آورند.
  عمق کاشت قلمه‌هاى نيشکر
قلمه‌ها را پس ار آماده شدن به‌طور افقى در کف جوى‌ها مى‌خوابانند و بر روى آن به ارتفاع ۳ تا ۷ سانتى‌متر خاک مى‌ريزند و بلافاصله آبيارى مى‌کنند.
  مقدار قلمه‌ها در هکتار
تعداد قلمه‌هاى نيشکر کاشته شده در هر هکتار بستگى به‌شرايط محيط، رقم گياه، مقدار و چگونگى آبياري، روش کاشت و ساير عوامل ديگر دارد اما در هر صورت پس از تهيه زمين و قلمه‌ها براى هر هکتار زمين حدود ۱۵-۲۰ هزار قلمه مورد نياز مى‌باشد.
  زمان کاشت قلمه‌هاى نيشکر
زمان مناسب کاشت نيشکر در شرايط آب و هوائى خوزستان از نيمه دوم مرداد تا اواخر مهرماه مى‌باشد. بايد توجه داشت که کشت‌هائى که با تأخير انجام شود در سال بعد کاهش محصول خواهد داشت.


همچنین مشاهده کنید