چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ضرایب تکاثری جهانگردی


در تحليل تأثير جهانگردى، بيشتر محاسبات مربوط به ضريب تکاثري، دربارهٔ درآمد ايجاد شده به‌کار رفته است و اين ضريب را مى‌توان ضريب تکاثرى درآمد جهانگردى (TIM) ناميد. براى محاسبهٔ اين ضريب دو فرمول مختلف وجود دارد. تا کنون فرض کرده بوديم که کل مخارج اوليهٔ جهانگردى مستقيماً به درآمد مستقيم و غير مستقيم بدل مى‌شود. اما گاهى از اين مخارج ممکن است به شکل پرداخت وجه به شرکت‌هاى حمل و نقل خارجي، واردات خوراکى و نوشيدنى براى جهانگردان، پرداخت سود يا بهره به صاحبان خارجى اقامتگاه‌ها و تورگردانان خارجى و غير آن از اقتصاد ملى نشت کند. بنابراين، TIM را در قالب فرمول زير مى‌توان به کل مخارج اوليهٔ جهانگردى ربط داد:
۱  
    ( آ )
× ۱ - MPM t } = TIM
نشتها
TIM را مى‌توان به درآمد مستقيم و غير مستقيمى که بر اثر مخارج اوليه ايجاد شده و از آن واردات مستقيم کم شده نيز ربط داد:
۱  
    ( ب )
× ۱ - MPM t } = TIM
نشتها
در اين فرمول MPMT، ميل نهائى يا نياز به واردات کالاها و خدمات و عوامل توليد است که مستقيماً نيازهاى جهانگردان را برآورده مى‌کند.
فرمول (آ) را گاهى به نام ضريب تکاثرى نسبى يا نامتعارف مى‌شناسند و فرمول (ب) را به نام ضريب تکاثرى نرمال يا متعارف. هر دو فرمول مورد استفاده قرار مى‌گيرند اما نتايج آن قابل مقايسه نيست. مبحث يافته‌هاى تجربى دربارهٔ آثار ثانويهٔ مخارج جهانگردى چند نمونه از محاسبهٔ آثار جهانگردى را ارائه مى‌کند که با استفاده از فرمول TIM انجام شده‌اند.


همچنین مشاهده کنید