پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کارشناسی ارتباط تصویری (گرافیک)


هدف تربيت افرادى است که بتوانند پيام‌هاى متناسب با نيازهاى صالح جامعه را در سطوح مختلف با استفاده از همهٔ امکانات هنري، فنى و تصويرسازي، چاپ و تکثير در سطحى وسيع به نحو احسن منتشر کنند. ذوق هنرى در زمينهٔ نقاشى و طراحي، آشنائى عملى با طراحي، رنگ‌شناسي، شناخت ابزار کار در هنرهاى تجسمي، شناخت فرهنگ جامعه، شناخت علائم ارتباطى مختص جامعه، آگاهى در زمينهٔ چاپ و چاپخانه، داشتن ذهنى فعال، مبتکر و خلاق، صبر، حوصله و علاقه از شرايط داوطلبان ورود به اين رشته است. اين رشته دو گرايش دارد يکى ارتباط تصويرى عمومى و ديگرى تصويرسازي. در گرايش اول دانشجويان در زمينهٔ طراحى صحنه، نشان‌ها، اعلام‌ها، صفحه‌آرائى کتاب، نمايشگاه آثار و نظاير آن تحصيل مى‌کنند. در گرايش دوم دانشجويان در امر مصور کردن متون گوناگون براى مخاطبان مختلف کار مى‌کنند. بعضى کاربردهاى اين رشته عبارت است از: آرم و پوسترسازي، چاپ‌هاى دستي، طراحى کاتالوگ و بروشور، کتاب‌آرائي، نقاشى کتاب کودکان، طراحى تمبر، صفحه‌بندي، تبليغات تجارى و نقاشى متحرک. از جمله دروس اختصاصى و اصلى گرايش ارتباط تصوير عمومى عبارتند از: کارگاه ارتباط تصويري، سطح يک، دو و سه، کارگاه چاپ‌هاى دستي، کارگاه تصويرسازي، خوشنويسى و طراحى حروف، تصوير متحرک، هنر و تمدن اسلامي.
توانائى فارغ‌التحصيلان اين رشته عبارتند از: راه‌اندازى و ادارهٔ کارگاه‌هاى واحدهاى هنري، تصميم‌گيرى و اظهارنظر در امور هنري، تهيهٔ انواع طرح‌هاى گرافيک، برگزارى نمايشگاه‌ها، آموزش هنر در مدارس، تصويرگذارى روى متون ادبى و ...
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، موزه‌ها، مطبوعات، صدا و سيما، سازمان ميراث فرهنگى کشور از مراکز جذب فارغ‌التحصيلان اين رشته است. فارغ‌التحصيلان مى‌توانند در داخل در دورهٔ کارشناسى ارشد ادامهٔ تحصيل دهند.
نظر دانشجويان: وسايل کار گرافيکى بسيار گران است و هزينهٔ بالائى را براى دانشجويان به‌وجود مى‌آورد. امکانات نيروى متخصص و کارگاهى در اين رشته محدود و کم است.


همچنین مشاهده کنید