جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برگردان برنامه‌ٔ تلویزیونی به فیلم


قبل از پيدايش ضبط نوار مغناطيسى (ويدئو)، برنامه‌هاى سياه - سفيد تلويزيونى را با فيلم‌بردارى از روى يک لامپ تصوير (کينسکوپ) محفوظ نگاه مى‌داشتند. على‌رغم مشکلات بى‌شمار فني، اين روش نتايج بسيار رضايت‌بخشى در ضبط کينسکوپ يا فيلم‌بردارى از تصوير ويدئو به‌دنبال داشت. فيلم‌بردارى از تصوير رنگى ويدئو مشکلات ديگرى داشت؛ به‌ويژه در مقايسه با کيفيت تقريباً بى‌نقص و قابل حصول سيستم‌هاى نوار ويدئو.
با اين همه، فيلم‌هاى برنامهٔ تلويزيونى مزاياى خاصى در توزيع برنامه‌هاى تلويزيونى در سراسر جهان دارد و بدين ترتيب بر مشکلات ناشى از اختلاف استانداردهاى تلويزيونى که سد راه تبادل نوار ويدئو هستند فائق آمده است. از طرف ديگر، مى‌توان فيلم را روى پرده‌هاى عظيم نمايش داد، از اين‌رو کاربردهاى آموزشى وسيع‌ترى دارد. البته با توجه به ابداعات جديد نمايش نوار ويدئو بر پرده‌هاى بزرگ اين مشکل نيز برطرف شده است.
- انتقال تصوير ويدئو به فيلم : فرآيند انتقال برنامه‌هاى تلويزيونى از ويدئو به فيلم، فرصت‌هاى مغتنمى به‌بار مى‌آورد؛ اکنون مى‌توان فيلم‌هاى سينمائى را به دلايل اقتصادى با دوربين‌هاى الکترونيکى تصويربردارى کرد و سپس از اين تصاوير ضبط شده براى نمايش در سالن‌هاى سينما، فيلم تهيه کرد.
روش‌هاى رايج در انتقال تصوير ويدئو به فيلم عبارتند از:
۱. دوربين فيلم‌بردارى ويژه‌اى (با فيلم رنگي) که از لامپ تصوير تلويزيون رنگى فيلم‌بردارى مى‌کند.
۲. تجهيزات مشابهي، از يک لامپ تصوير که در سه مرحلهٔ متوالي، تصاوير اجزاء قرمز، آبى و سبز تصوير ويدئو را به نمايش مى‌گذارد فيلم‌بردارى مى‌کند. سه مرحلهٔ فيلم‌بردارى جداگانه از اطلاعات رنگ در خلال مراحل چاپ لابراتوار با يکديگر مخلوط شده و تشکيل تصوير کامل رنگى را مى‌دهند.
۳. ضبط با باريکهٔ ليزر: در اين روش ۳ باريکهٔ ليزر جداگانه از ويدئو مدوله شده (قرمز - آبى - سبز) روى يک فيلم رنگى جمع مى‌شوند.
۴. ضبط با باريکهٔ الکتروني: در اين روش، سيستم ضبط با باريکهٔ الکترونى ۳ تصوير منفى جداگانه (قرمز - سبز - آبي) را روى فيلم سياه - سفيد ايجاد مى‌کند که توسط باريکه‌هاى الکترونى مانند لامپ‌هاى تصوير جارو مى‌شوند. اين مواد ضبط شده در خلال مراحل چاپ لابراتوارى و با استفاده از منابع نورى مشابه قرمز، سبز و آبى مجتمع مى‌شوند.


همچنین مشاهده کنید