جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انواع میکروفن


هر نوعى از ميکروفن‌ها داراى خصوصياتى هستند که کاربرد آنها را مشخص مى‌کند. اگر چه در اينجا هدف شناخت عملکرد ميکروفن‌ها است نه خصوصيات داخلى آنها، اما آگاهى از چند و چون اين وسايل ما را به نحوهٔ کاربر آنها بهتر آشنا مى‌کند. به‌طور کلى چهار نوع اصلى ميکروفن وجود دارد:
  ميکروفن ديناميک
در اين نوع ميکروفن، نوسانات ناشى از موج صوتي، ديافراگمى را که سيم‌پيچ کوچکى بدان متصل شده مرتعش مى‌کند. اين سيم‌پيچ در ميدان مغناطيسى حرکت مى‌کند، از اين‌رو جريانى الکتريکى در آن القاء مى‌شود که موج اين جريان با صداى اصلى مطابقت دارد. گسترهٔ فرکانس اين نوع ميکروفن‌ها حدود ۴۰ تا ۱۶۰۰۰ هرتز است.
معمولاً اين ميکروفن‌ نسبت به فرکانس‌هاى بالا يک‌جهته است، در حالى که نسبت به فرکانس‌هاى پائين فاقد جهت است، بدين ترتيب هنگامى که موضوع‌ها از محور ميکروفن (خط مرکزي) خارج مى‌شوند، فرکانس‌هاى بالاى صداى آنها بريده مى‌شود. از اين عيب ميکروفن مى‌توان در مورد منابع صوتى زير و تند و تيز استفادهٔ فراوان برد.
ميکروفن ديناميک با طرح جالب خود مصارف بى‌شمارى دارد: بوم صدا، بوم دستي، روميزى و پايه‌اي، آويز و در صحنه‌هاى خارج از استوديو. اين ميکروفن غالباً در مواردى که کيفيت صدا حساسيت چندانى ندارد يا در نزديکى منابع صوتى بلند قرار دارد به‌کار مى‌رود. انواع کوچک آن به صورت ميکروفن‌هاى گردنى (لاواليير) و ميکروفن‌هاى شخصى (چسبيده به يقه) استفاده مى‌شوند.
  ميکرون خازنى
در اين نوع ميکروفن، ديافراگم فلزى کاملاً کشيده و نازک در نزديکى سطحى فلزى و صاف قرار گرفته است. فشارهاى موجى صدا باعث مى‌شود که حجم بين اين دو سطح تغيير يابد و از اين‌رو ظرفيت خازن ساخته شده بين اين دو سطح تغيير کند. برخلاف ساير ميکروفن‌ها، ميکروفن خازنى به مولد برق DC و يک پيش‌تقويت ‌کننده احتياج دارد.
ميکروفن خازنى داراى معايبى است که بزرگى و حساسيت بيش از حد از آن جمله هستند. ضمناً در مقابل منابع صوتى بلند مجاور دچار واپيچيدگى خواهد شد.
اين ميکروفن کيفيت بسيار خوبى از صدا توليد مى‌کند (معمولاً ۲۰ تا ۱۸۰۰۰ هرتز) و نسبت به صداهاى گذرا واکنش بسيار بالائى دارد. از ميکروفن خازنى براى صدابردارى بسيار حساس استفاده مى‌شود (صدابردارى در صحنه‌هاى متحرک و ايستا) به‌ويژه هنگامى که منبع صوتى در فاصلهٔ دور قرار دارد (به‌صورت ميکروفن آويز در ارکسترهاى بزرگ). از طرف ديگر مى‌توان اين ميکروفن را به‌عنوان بوم صدا، بوم دستي، پايه‌اى و آويز نيز به‌کار گرفت.
- ميکروفن الکترت (Electret Capsule؛ نوع خاصى از ميکروفن خازنى.) : اين نوع ميکروفن کاربرد وسيعى به ‌عنوان ميکروفن شخصى يا ميکروفن مخفى دارد و داراى کفيت خوبى در صدابردارى است. اين نوع نسبتاً ارزان و کوچک ميکروفن داراى ديافراگم پلاستيکى است که بار الکترو استاتيک 'دايم' دارد؛ از اين‌رو به ولتاژ قطبى نياز نخواهد داشت. تقويت‌کنندهٔ کوچکى که با باترى کار مى‌کند در محفظهٔ ميکروفن کار گذاشته شده است. در اثر کهنه شدن و کار کردن زياد، اشکالاتى در عملکرد اين ميکروفن پديد مى‌آيد؛ از جمله، از بين رفتن فرکانس‌هاى بالا، کاهش حساسى و افزايش نوفهٔ زمينه. اختلالات در اين ميکرون بر اثر رطوبت زياد، بخار، حرارت و گرد و خاک سرعت بيشترى مى‌گيرد.
  ميکروفن نوارى
در ميکروفن نوارى، يک نوار فلزى نازک و موج‌دار بين قطب‌هاى يک مغناطيس قرار گرفته است. هنگامى که موج صوتى به اين نوار برخورد مى‌کند اختلاف فشار هواى دو طرف اين نوار باعث حرکت آن مى‌شود. ارتعاشات نوار جريان الکتريکى توليد مى‌کند. (اين اختلاف فشار ــ‌حرکت نوارــ با سرعت ذرات در موج صوتى برابر است، از اين‌رو گاهى ميکروفن‌هاى نوارى را ميکروفن‌هاى شتابى نيز مى‌نامند.)
در مقايسه با ميکروفن ديناميک، ميکروفن نوارى داراى معايبى است. بزرگ‌تر و سنگين‌تر بوده و در مقابل حرکت هوا بسيار حساس است و نيز در بوم صدا يا به‌عنوان ميکروفن دستى کاربردى ندارد. هم‌چنين در نزديکى منابع صوتى بلند دچار اضافه بار مى‌شود. از اين‌رو هنگام استفاده در مقابل منبع صوتى با زاويه قرار مى‌گيرد.
اين ميکروفن براى صدابردارى ثابت، گفتگو و موسيقى يا به صورت پايه‌اى و آويزان مناسب است. واکنش فرکانسى آن نسبت به صداهاى گذرا بسيار خوب است و از کيفيت صداى خوبى برخوردار است. واکنش فرکانسى آن در همهٔ محدودهٔ شنوائى يکسان است (۳۰ تا ۱۸۰۰۰ هرتز). در نزديکى منابع صوتي، بر فرکانس‌هاى پائين تأکيد مى‌کند و از اين پديده مى‌توان در صدابردارى از افرادى که آهنگ صداى آنها زير است، استفاده کرد.
  ميکروفن کريستالى
چنان‌چه سطح بعضى از انواع کريستال تحت فشار قرار گيرد جريانى الکتريکى توليد مى‌شود (خاصيت پيزوالکتريک). در ميکروفن‌هاى کريستالى موج صوتى به ديافراگمى برخورد مى‌کند که به اين نوع کريستال متصل است. جريان توليد شده مشابه سيگنال صوتى است. با وجود مزاياى چون ارزان بودن، کوچکى و حساسيت خوب، ميکروفن کريستالى آسيب‌پذير بوده و کيفيت صداى آن محدود است. اين ميکروفن‌ها تنها براى استفادهٔ غيرحساس در خارج از استوديو يا به‌عنوان ميکروفن گردنى به‌کار مى‌روند.


همچنین مشاهده کنید