جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی


بيمارى‌هاى مقاربتى عبارتند از بيمارى‌هايى که به‌وسيله عمل مقاربت از يک فرد مبتلا به فرد سالم منتقل مى‌گردند. شايع‌ترين اين بيمارى‌ها عبارتند از:
  انواع بیماری‌های مقاربتی
  سوزاک
بيمارى آميزشى است که به‌وسيله نايسرياگونوره‌آ (Neisseria Gonorrhoeae) ايجاد مى‌گردد. تظاهرات بالينى در مرد به‌شکل يک ورم تند مجراى ادرار در مى‌آيد. قرمزى اول مجراى پيشاب، تراوش چرکى و سوزش ادرار از نشانه‌هاى آن است. در غياب درمان، تراوش و جريان چرک ادامه يافته و سوزش ادرار شديدتر مى‌شود و به‌تدريج عفونت بر قسمت‌هاى عقبى پيشاب‌راه گسترده مى‌شود و در صورت مزمن شده ايجاد تنگى مجرا و ورم مثانه و غيره مى‌کند.
در زنان نشانه‌هاى سوزاک در بيشتر موارد به‌شکل ورم سبک مجراى ادرار و آماس مختصر فرج با تراوش کم و بيش نمودار مى‌شود. در صورت عدم درمان، بيمارى مزمن شده و به‌تدريج به مجراى ادرار، پيشابدان، گردن رحم، رحم و لوله‌هاى رحمى سرايت مى‌نمايد. علاوه بر نشانه‌هاى فوق، عوارض قلبي، مننژي، مفصلي، چشمى و پوست نيز در غياب درمان در هر دو جنس گزارش شده است. پنى‌سيلين داروى مؤثر در درمان عفونت‌هاى سوزاکى است.
  سيفيليس
بيمارى مسرى و عفونى است که به‌وسيله ترپونما پاليدوم (Treponema Pallidum) توليد مى‌گردد و معمولاً از راه آميزش جنسى انتقال پيدا مى‌کند. بعد از يک دوره کمون ۲ تا ۶ هفته‌اى ضايعه ابتدايى 'شانکر اوليه' در محل نشاء ترپونما پاليدوم که در مرد معمولاً در روى ساقه آلت، شيار تاجي، حشفه و يا پرپوس و گاهى در داخل پيشاب‌راه و در زن‌ها روى دستگاه تناسلى خارجى يا گردن رحم قرار دارد پيدا مى‌شود. در صورت عدم درمان، مرحله دوم بيمارى بروز مى‌نمايد که با بثورات و زخم‌هاى پوستى و لنفادنوپاتى عمومى همراه است. در اين دو مرحله، بيمارى به آسانى قابل درمان مى‌باشد. ليکن در صورت عدم درمان بيمارى پس از طى يک دوره نهفته عفونت چند ساله، در قريب يک‌سوم موارد، وارد مرحله‌اى مى‌گردد که با زخم‌هاى مخرب مخاطى پوستي، عضله‌اي، اسکلتي، پارانشيمي، آئورتيت يا بيمارى سيستم‌ عصبى مرکزى مشخص مى‌گردد. در اين مرحله بيمارى سخت و مزاحم بوده و تداوى در آن به‌خوبى اثر نمى‌بخشند. درمان اين بيمارى معمولاً به‌وسيله پنى‌سيلين انجام مى‌گيرد.
  شانکر نرم يا آتشک
بيمارى مقاربتى است که عامل مولد آن باسيلى است به‌نام باسيل دوکري. علائم و نشانه‌هاى بالينى بيمارى شانکر نرم عبارت است از بروز زخم‌هايى در لب‌هاى کوچک و کنار خلفى فرج خانم‌ها و نواحى تناسلى خارجى آقايان و اطراف مقعد. بيمارى شانکر معمولاً به‌وسيله سولفاميدها معالجه مى‌گردد.
  تب‌خال ناحيه تناسلى
بيمارى حادى است که با گروهى از وزيکول‌ها که در روى يک زمينه قرمز ظاهر مى‌شوند در اطراف نوک آلت مردان بروز مى‌کند. تب‌خال در ناحيه تناسلى زن‌ها هم بروز مى‌کند و امکان ابتلاى ميزراه به اين بيمارى وجود دارد که مى‌تواند منجر به درد ضمن ادرار کردن و گاهى احتباس حاد ادرار بشود. نظافت منظم ناحيه مبتلا، تعويض مرتب لباس‌هاى زير و استفاده از آنتى‌بيوتيک‌ها در درمان بيمارى مؤثر است.
  ايدز (Aids)
عامل مولد بيمارى که نوعى ويروس است موجب کاهش مقاومت طبيعى بدن در برابر بيمارى‌ها مى‌گردد. از اين موقعيت عوامل بيمارى‌زاى فرصت‌طلب، استفاده نموده و به نسج‌هاى مورد علاقه خود که در اعضاى مختلف مانند شش‌ها، مغز، روده‌ها، کبد و غيره يافت مى‌شوند حمله نموده و آنها را ضايع مى‌نمايند. مبارزه و درمان بر عليه عفونت‌هاى فرصت‌طلب، متوقف ساختن مش فساد و نابودى دستگاه ايمنى و مرمت احتمالى آن و از بين بردن ويروس از جمله موارد درمان و مراقبت‌هاى پزشکى در مورد اين بيمارى مى‌باشد.
  پيشگيرى از بيمارى‌هاى مقاربتى
اهم مراقبت‌هاى پيشگيرى عبارتند از:
- آموزش بهداشت درباره مسائل جنسى به تمام قشرهاى جامعه به‌خصوص به نوجوانان.
- آموزش براى آمادگى‌هاى قبل از ازدواج.
- انجام آزمايش‌هاى لازم قبل از ازدواج، دوران باردارى و مراقبت‌هايى پزشکى منظم و مرتب در دوران زندگي.
- توسعه شرايط اجتماعى و مالى مناسب براى همه، جهت تهيه وسايل سرگرمى‌هاى سالم به‌منظور ممانعت از بروز انحرافات جنسى و اشاعه بيمارى‌هاى مقاربتى در جامعه.
- جلوگيرى از ايجاد مراکز فحشاء و توسعه درمانگاه‌هاى مبارزه با بيمارى‌هاى مقاربتى براى مراجعه و درمان مبتلايان.
- پيشگيرى مبتلايان به بيمارى‌هاى مقاربتى و آموزش آنان که ‌به‌طور کامل و صحيح، داروهاى تجويز شده را مصرف و رعايت اصول بهداشتى را بنمايند.
- مصاحبه با بيماران براى يافتن منبع يا منابع آلودگى و درمان و پيگيرى آنها.
- گزارش بيمارى‌هاى مقاربتى به مراکز بهداشت. تمام درمانگاه‌هاى دولتى و خصوصى بايد موظف باشند که به‌طور مرتب، تعداد مراجعين مبتلا به بيمارى‌هاى مقاربتى را به مراکز بهداشت مسؤول گزارش دهند.


همچنین مشاهده کنید