جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه


  شوراى عالى ايرانگردى و جهانگردى
شوراى عالى ايرانگردى و جهانگردى که به‌منظور تعيين و ترسيم سياست ايرانگردى و جهانگردى کشور و رفع تنگناها و ايجاد تسهيلات مناسب و هماهنگى لازم بين دستگاه‌هاى ذى‌ربط براى توسعه صنعت ايرانگردى و جهانگردى در سال ۱۳۷۱، با ترکيب معاون اول رئيس جمهور (رئيس شوراء) و وزراء وزارتخانه‌هاى فرهنگ و ارشاد اسلامي، امور خارجه، امور اقتصادى و دارائي، فرهنگ و آموزش عالي، راه و ترابرى و کشور تشکيل شده است.
  سازمان سياحتى و مراکز تفريحى بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامى
يک سازمان عمومى است که تحت نظارت مقام ولايت فقيه فعاليت مى‌نمايد، اين سازمان داراى بيست هتل (از ۵ ستاره تا ۳ ستاره) شش آژانس خدمات مسافرتى و جهانگردى و سه مرکز تفريحي، دو شرکت فروش صنايع دستى و چند شرکت خدماتى وابسته است که در سال‌هاى اخير سهم بسزائى در ارتقاء و بهبود صنعت گردشگرى کشور داشته است. اين سازمان در شهرهاى توکيو، پاريس، فرانکفورت، مادريد، دبى داراى دفاتر نمايندگى مى‌باشد. مؤسسه آموزش، مطالعات و مشاوره سياحتى نيز وابسته به اين سازمان، نقش فعالى در آموزش و جذب شاغلين و علاقه‌مندان به تحصيل و کار در شاخه‌هاى مرتبط با صنعت گردشگرى ايران داشته است.
  سازمان ايرانگردى و جهانگردى
سازمان ايرانگردى و جهانگردى که زير نظر و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى فعاليت مى‌نمايد و متولى رسمى و اصلى صنعت توريسم کشور محسوب مى‌شود بيشتر نقشى راهبردى و نظارتى دارد، اين سازمان علاوه بر دارا بودن وظايفى که در قبل به آن اشاره شد، برنامه‌هاى ذيل را در دستور کار آينده خود دارد:
۱. ارائه روند تغيير ترکيب تخت‌هاى اقامتى به نفع واحدهاى درجه ۲و ۳ با قيمت مناسب
۲. اصلاح پراکندگى واحدهاى اقامتى در سطح کشور با توجه به پتانسيل‌هاى موجود در مناطق مختلف، ايجاد واحدهاى اقامتى سنتي، مانند تبديل کاروان‌سراهاى مسير راه ابريشم به واحدهاى اقامتي
۳. آموزش جوانان تحت عنوان راهنمايان بومي، منطقه‌اى و بين‌المللى و توسعه آموزش در ديگر بخش‌هاى مرتبط جهانگردي
۴. تهيه برنامه ملى توسعه جهانگردى در سه مقطع زمانى پنج، ده و پانزده ساله
۵. اجراء طرح‌هاى آزمايشى در مناطق مستعد با استفاده از مشارکت طرف‌هاى خارجي
سازمان ايرانگردى و جهانگردى در سال‌هاى اخير اقدام به فروش تعداد زيادى ميهمان‌سراهاى خود که در اقصى نقاط کشور به سازمان بازنشستگان کشورى و سازمان تأمين اجتماعى بوده است، اين سازمان داراى يک هتل ۵ ستاره در تهران (هتل لاله) است که بيشتر ميزبان توريست‌هاى تجارى مى‌باشد، همچنين شعبه ديگر اين هتل نيز در سرعين اردبيل در سال ۱۳۷۹ آغاز به کار نموده است. سازمان ايرانگردى و جهانگردى داراى مراکز متعدد آموزشى بوده و برگزارى دوره‌هائى کوتاه‌مدت، متوسط و بلندمدت مرتبط با صنعت توريسم زير نظارت و يا با مسئوليت مستقيم اين سازمان انجام مى‌گيرد.
  سازمان حج و زيارت
سازمان حج و زيارت وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى که هماهنگى امور زائران بيت‌الله‌الحرام و نظارت بر اعزام زائران به کشورهاى عراق و سوريه را بر عهده دارد.
  شرکت هواپيمائى جمهورى اسلامى ايران (هُما)
شرکت هواپيمائى جمهورى اسلامى ايران که داراى دفتر امور سياحتى در تهران و نمايندگى‌هائى در برخى از شهرهاى جهان است، شرکت سهامى خاص هتل‌هاى ايران وابسته به سازمان هواپيمائى کشورى نيز بهره‌بردارى از پنج هتل ۵ ستاره کشور را به نام 'هُما' در شهرهاى تهران، مشهد، شيراز، بندرعباس بر عهده دارد.
  سازمان ميراث فرهنگى
سازمان ميراث فرهنگى که وظيفه پژوهش، حفظ، احياء، معرفى و آموزش در زمينه‌هاى آثار باستاني، ابنيه تاريخي، اشياء موزه‌اى و هنرهاى ملى معمارى و ...، انتشارات گزارشات علمي، کتاب و مجله را در حوزه‌هاى وابسته، زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى عهده‌دار است.
  سازمان فرهنگي، سياحتى شاهدان کوثر
سازمان فرهنگي، سياحتى شاهدان کوثر (وابسته به بنياد شهيد انقلاب اسلامي) داراى چند هتل در شهرهاى تهران، مشهد، اصفهان و مناطق شمالى کشور و زائرسرا در شهرهاى قم و مشهد است. همچنين واحد خدمات مسافرتى اين سازمان در برگزارى تورهاى زيارتى حج عمره و کربلا ويژه خانواده‌هاى محترم شهدا فعاليت مى‌نمايد.
  شهردارى
شهردارى داراى چند هتل، رستوران و يک مجتمع ورزشى و يک شرکت خدمات مسافرتى برگزارکننده تورهاى سياحتى است.
  شرکت واحد اتوبوسرانى تهران و حومه
شرکت واحد اتوبوسرانى تهران و حومه که داراى شرکت خدمات رفاهى و مسافرتى به نام 'واحد گشت' است و در زمينه برگزارى گشت‌ها و کرايه وسائط نقليه سياحتي، فعاليت دارد.
  بخش خصوصى
بخش‌هاى خصوصى شامل هتل‌ها و آژانس‌هاى مسافرتى و ساير مؤسسات ذى‌ربط مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید