چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

معایب و بیماری‌های چشم(۲)


   گل‌مژه
عارضه‌اى است که به علت عفونى شدن پياز موى مژه ايجاد مى‌شود. عدم رعايت بهداشت عامل عمده در بروز اين ناراحتى است.
   اگزماى پلک‌ها
در صورت مساعد بودن زمينه، نشستن گرد و غبار روى پلک‌ها باعث به‌وجود آمدن ورم‌هايى مى‌گردد که از پلک‌ها شروع و به اطراف گسترش مى‌يابد. گرد و غبار مواد شيميايى که در صنايع گوناگون به‌کار مى‌روند مثل لوازم آرايش، مواد پلاستيکي، مواد کائوچوئى و غيره مى‌توانند مانند آلرژن اثر بکنند.
   کراتيت
گرد و غبار در غالب اوقات باعث پيدايش کراتيت مى‌گردد که با علائم اسپاسم پلک‌ها و ترس از روشنايى و اشک ريزش تشخيص داده مى‌شود. اين بيمارى فوق‌العاده مزاحم بوده و مانع ادامه فعاليت مى‌باشد.
   رنگ کورى 'دالتونيسم'
رنگ کورى حالتى است که در آن درک رنگ‌ها به‌طور طبيعى انجام نمى‌گيرد و شخص مبتلا، تفاوت بين رنگ‌هاى خاصى را درک نمى‌کند و در حقيقت آنها را هم‌رنگ مى‌بيند. شايع‌ترين آن کوررنگى قرمز - سبز است که در اين حالت بيمار تفاوت اين دو رنگ را احساس نمى‌کند.
اين عارضه در مردان خيلى شايع‌تر از زنان است به‌طورى که ۸ درصد از مردان و فقط ۵/۰ درصد از زنان دچار کوررنگى هستند.
   پتوزيس 'پائين افتادن پلک'
در اين عارضه امکان بالا بردن پلک فوقانى از بين مى‌رود و پلک همواره در حالت بسته قرار مى‌گيرد. بيمار براى جبران اين ناتوانى چاره‌اى جز اين ندارد که سر خود را عقب نگه دارد تا بدين ترتيب امکان ديد براى وى فراهم گردد.
   کاتاراکت (آب مرواريد)
بيمارى است که به‌علت کدر شدن عدسى چشم ايجاد مى‌گردد و به تار شدن پيش‌رونده بينايى مى‌انجامد. تار شدن بينايى به گونه‌اى است که بيمار تصور مى‌کند پرده‌اى در مقابل چشم او قرار گرفته که روز به‌روز تيره‌تر مى‌گردد.
   نيستاگموس
در حقيقت همان لرزش و رعشه چشم است. در اين عارضه کره چشم از يک گوشه به گوشه ديگر در حرکت است و عموماً سرعت اين حرکت در يکى از دو چشم بيشتر از ديگرى است. پديده‌ نيستاگموس به تنهايى چندان خطرى ندارد ولى از لحاظ اينکه ممکن است نشانه‌اى از وجود اختلال شديدتر در بينايى باشد به آن اهميت داده مى‌شود.
   اگزوفتالمى
حالتى است که در آن کره چشم نسبت به حالت طبيعى خود مقدارى جلوتر مى‌آيد. يکى از علل به‌وجود آورندهٔ آن گواتر است که از تشديد فعاليت غده تيروئيد ناشى مى‌شود.
   شب‌کورى
رل ويتامين A در چشم براى ديدن در تاريکى فوق‌العاده اهميت دارد. نقش ويتامين A را در سيستم بينايى چنين مى‌توان توجيه کرد که ياخته‌هاى بينايى از دو نوع استوانه‌اى و مخروطى تشکيل يافته‌اند. ديد رنگى توسط ياخته‌هاى مخروطى انجام گرفته و ياخته‌هاى استوانه‌اى به نور سياه و سفيد حساسيت بيشترى دارند و عمل ديد را در تاريکى انجام مى‌دهند. در اين ياخته‌ها ماده‌اى به نام رودوپسين وجود دارد که در اثر برخورد با نور تبديل به رتينين مى‌شود و رتينين مجدداً در تاريکى به رودوپسين تبديل مى‌گردد و چون مادهٔ اوليه براى ساخته شدن رتينين ويتامين A است لذا در کمبود ويتامين A رتينين و در نتيجه رودوپسين کم شده و شب‌کورى به‌وجود مى‌آيد. اگر اين کمبود خيلى شديد باشد بافت قرنيه چشم تغيير مى‌کند و شفافيت خود را از دست مى‌دهد و کدورت قرنيه ممکن است به کورى کامل منجر شود.
   تراخم در ايران
با وجودى که در اثر پيشرفت طب، تراخم در ايران کنترل شده و به‌ فرم‌هاى سبک‌ترى درآمده ولى هنوز وجود دارد و در مناطق گرمسير خوزستان، بلوچستان، کرانه‌هاى خليج‌فارس و بحر عمان شايع است. تراخم در حقيقت مرضى طولانى است و بايد مرتباً آن را معالجه نمود و هرگز نبايد آن را سرسرى گرفت. تراخم معمولاً ۴ مرحله دارد:
در مرحله اول غالباً علائم بيمارى مخفى است و اگر بروز نمايد خيلى ضعيف است و با بيمارى‌هاى ديگر ممکن است اشتباه شود. بيشتر در مرحله دوم و سوم است که تراخم تشخيص داده مى‌شود. در مرحله چهارم عوارض تراخم مثل موى اضافي، برگشتن لبه پلک به داخل، لک‌هاى قرمز قرنيه وجود دارد. اين عوارض مثل آن است که ما از روى سوختگى در و ديوار به وقوع آتش‌سوزى پى ببريم ولى آتش‌سوزى تمام شده باشد. به‌هرحال در اين دوره نيز بايد درمان عوارض را انجام دهيم.
تراخم بيمارى مسرى است و ضمناً بهداشت و تغذيه، نقش مهمى در جلوگيرى از آن دارند. عدم استفاده از حوله و وسايل سايرين، مراجعه به چشم‌پزشک در موارد لزوم و مراجعه بستگان تراخمى به چشم‌پزشک از کارهاى واجبى است که براى جلوگيرى از آن بايد انجام داد.


همچنین مشاهده کنید