چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ابزارهای روان‌شناختی


   بررسى ابزارهاى روان‌شناختى
  فنون تحليل محتوا
اين فنون امکان رهاسازى عقايد، نگرش‌ها، انگيزه‌ها و عوامل واقعى بازدارنده را فراهم مى‌آورند. براى دستيابى به اين فنون بايد کارهاى زير را انجام داد:
- طبقه‌بندى مجدد ابزارها بر اساس موضوعات بزرگى که فرد به ياد آورده است
- بررسى منظم و اصولى تناقضات
- بررسى محتوا بيانات قالبى و اصيل
  فنون تشخيص
عبارت است از ايجاد ساختارى منسجم از تمام عناصر روان‌شناختى که فرد بيان کرده است. اين ساختار طراحى شده از نخستين تحليل‌هاى محتوا، به‌تدريج که بعدى‌ها عناصر تازه‌اى مى‌آورند، اصلاح مى‌شود.
  استفاد از ابزارهاى روان‌شناختى
امکان دارد اين استفاده به گونه‌هاى زير صورت پذيرد:
- بر مبناى سنجش فرآورده، آراء يا رضامندى‌هاى نگرشى صورت مى‌گيرد و انگيزه‌هاى خريد معلوم مى‌شود.
- به‌سبب خوشنامى و اشتهار يک فرآورده، ترکيبات و اين تصور ( مانند ملاک‌ها و خصيصه‌هائى که به کمک آنها مردم در مورد محصول داورى مى‌کنند) به‌طور دقيق‌ترى مشخص شده‌اند.
بر اساس اين نتايج، فرضيه‌هاى کار تحقيق ( آزمون يا بررسى کمّي) مشخص مى‌شود و شکل مى‌گيرد. مى‌توان نمونه‌اى را که معرف جمعيت مورد بررسى است، تعيين و پرسش‌نامه‌اى استاندارد (بر اساس معيار) تسليم کرد. تحليل اين پرسش‌نامه‌ها، به‌دست آوردن آمارى را که نشان‌دهندهٔ عقايد، نگرش‌ها و رفتار نمونهٔ مورد استفاده است، ميسر مى‌سازد.
در عين حال، درک بهتر پديدهٔ تصويرى که از جهانگردى در عقايد و نگرش مردم مقصد جهانگردي، کشور يا منطقه‌اى از جهان وجود دارد، جالب توجه است.


همچنین مشاهده کنید