پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دلیل بررسی انگیزه‌ها


'بررسى انگيزه‌ها، پژوهش در مورد چيزى است که تعيين‌کنندهٔ گزينش افراد است. در اين بررسي، براى رسيدن به ناخودآگاهى و نيمه‌خودآگاهى از فنونى استفاده مى‌شود؛ زيرا معمولاً عوامل ناشناخته و نامعلوم براى فرد، اولويت‌ها را تعيين مى‌کنند.
  فنون پژوهش مواد روان‌شناسى
روش‌هاى مصاحبه: در اين روش، چند چيز را بايد تميز داد:
- گفتگوى غير مستقيم: شخصى در برابر ضبط صوت صحبت مى‌کند. روان‌شناس حاضر، بدون اينکه به هيچ‌وجه در مورد جريان و حرکت انديشه اعمال نفوذ کند، جوى از تفاهم به‌وجود مى‌آورد و به تشويق گوينده مى‌پردازد.
- گفت وگوهاى متمرکز: روان‌شناس در حالى که از روش گفت‌ و گوى غيرمستقيم استفاده مى‌کند، به متمرکز ساختن انديشهٔ شخص در زمينهٔ مسائل مور بررسى مى‌پردازد.
- گفت وگوهاى متمرکز: روان‌شناس در حالى که از روش گفت و گوى غيرمستقيم استفاده مى‌کند، به متمرکز ساختن انديشهٔ شخص در زمينهٔ مسائل مورد بررسى مى‌پردازد.
- فنون بازتاب دهنده: شخص را در برابر دستگاه نشان‌دهندهٔ تصوير شخصيت‌ها يا موقعيت‌ها قرار مى‌دهند. سپس از وى مى‌خواهند تصاوير را شرح دهد و آنچه در تصوير نشان مى‌دهند، در يک داستان قرار دهد. از طريق پديدهٔ انعکاسى مى‌توان فهميد که احساسات نگرش و عقايدى که شخص به‌تصوير نسبت مى‌دهد، به خود او تعلق دارد.
- نشست‌هاى گروهي: مصاحبه‌گر در حاشيه قرار ندارد و بخشى از يک گروه ۸ تا ۱۰ نفرى است. در مقايسه با مصاحبه‌هاى آزاد، اين روش که از پويائى گروه‌ها الهام مى‌گيرد، معرف اشکال ابراز عقايدى است که معمولاً، به‌سبب آنکه افراد نقشى براى خود قائل هستند، صداقت کمترى دارد. برعکس، اطلاعات تهيه شده به‌دليل اثر 'زنجيره‌اي' يا پيشرفت تازه‌اى در افکار گوناگون ابراز مى‌شود، غنى‌تر است.
- سؤالات مستقيم: ممکن است اين پرسش‌ها سؤال‌هائى بسته (با پاسخ‌هاى بلى يا نه)، سؤال‌هائى بر اساس گزينه‌هاى چندگانه يا پرسش‌هاى بازى باشند که به شخص مصاحبه شونده تا حدى آزادى بيان مى‌دهند.
فنون تعيين و مقياس نگرش: اين امر اساساً به موارد زير مربوط مى‌شود:
- معنى‌شناسى تفاضلي: شخص در برابر يک رشته از کارها يا نظرها قرار مى‌گيرد؛ از وى تقاضا مى‌شود در برابر اين کارها يا نظرها، با گزينش آنچه به نظرش درست مى‌آيد، اعلام موضع کند.
- درجه‌هاى نگرشي: براى همين باورها، نظرها يا کارها مى‌توان نوعى درجهٔ ارزشى تعيين کرد: کاملاً درست، احتمالاً درست، باور کردني، احتمالاً نادرست، کاملاً نادرست (نک: مقياس‌هاى گوتمان).


همچنین مشاهده کنید