جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سوء‌تغذیه


سوء‌تغذيه اوليه در افرادى‌ که براى تغذيه به ديگران وابسته هستند، مشاهده مى‌شود؛ نوزادان، کودکان، سالمندان، زندانيان، معلولين و بيماران روحى مستعد ابتلاء مى‌باشند. سوء‌تغذيه ثانويه، نتيجه بيمارى‌هائى است که بر اشتها، هضم، جذب يا مصرف مغذى‌ها تأثير مى‌گذارند. علت اصلى مرگ و مير در کشورهاى فقير توسعه نيافته، بيمارى‌هاى مرتبط با سوء‌تغذيه مى‌باشد که از تکامل جسمى و ذهنى اکثر افراد جلوگيرى مى‌کند. در جوامع ثروتمند، سوء‌تغذيه به عوامل مختلف اجتماعي، روانى و پزشکى وابسته است. به‌عنوان مثال در افراد مسن، دمانس خفيف، غم و اندوه، سستى و بى‌حالي، ضعف بينائى و شنوائى و نيز دندان‌ها، انزوا و بيمارى‌هاى تحليل برنده، به شيوع سوء‌تغذيه کمک مى‌کنند.
اغلب تغييرات فيزيکي، بيوشيميائى و ترکيب بدن، در همه انواع سوء‌تغذيه، ايجاد مى‌شوند و اصول طبقه‌بندي، رسيدگى و مراقبت براى بزرگسالان و کودکان يکسان مى‌باشد.
  کمبود مغزى‌هاى نوع I
در اين نوع کمبود، ابتدا ذخيره مغذى و سپس غلظت آن در بافت‌ها کاهش مى‌يابد. سازش مسيرهاى متابوليکى مربوط به اين مغذى‌ها باعث بروز علائم بالينى و عوارض کمبود مى‌گردد. تشخيص اين نوع کمبود از طريق اندازه‌گيرى غلظت مغذى در بافت، بررسى واکنش‌هاى متابوليکى در محل کمبود، نشان دادن تأثير جايگزين کردن مغذى در داخل يا خارج بدن بر روى يک سيستم عملکردى و يا با تشخيص نشانه‌هاى بالينى خاص انجام مى‌گيرد.


همچنین مشاهده کنید