شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اپی‌لپسی (Epilepsy)


  اپى‌لپسى (Epilepsy)
يک ناهنجارى عصبى است که علامت مشخصه آن حمله‌هاى موتوري، عاطفى يا بدعملکردى روانى يا بدون حالت خود‌آگاهى و تشنج مى‌باشد. شايع‌ترين اين حمله‌ها عبارتند از گراندمال، جکسوني، پتى‌مال و اپى‌لپسى پسيکوموتور.
  درمان تغذيه‌اى
براى افرادى که به درمان داروئى پاسخ مى‌دهند يک رژيم عادى کافى است. لازم است عوارض جانبى داروهاى ضد تشنج، به‌ويژه آنهائى که با ويتامين D و B کمپلکس تداخل مى‌نمايند، در نظر گرفته شود. برخى از داروها باعث تحريک معده و کاهش وزن مى‌شوند. در صورتى‌که درمان داروئى کافى نباشد، رژيم‌هاى کتوژنيک مى‌توانند مفيد باشند.
  گلين‌باره (Guillain - Barre syndrome)
يک نوع ناهنجارى نورولوژيکى است که علامت‌هاى مشخصه آن عبارتند از پلى‌نوريت حاد پس از عفونت شامل کرختى و بى‌حسي، خستگى روزافزون، درد و فلج. اين بيماري، يک واکنش خود ايمنى است که اغلب با يک عفونت ويروسى يا ايمن‌سازى همراه مى‌باشد. ممکن است نارسائى تنفسى و نياز به دستگاه تنفس مصنوعى وجود داشته باشد. نوسان فشار خون به همراه با ضعف اندام‌هاى تحتانى و حتى تغييرات شخصيتى ديده مى‌شود.
  درمان تغذيه‌اى
در موارد شديد، در طى حمله‌هاى حاد ممکن است تغذيه انترال يا پارنترال ضرورى باشد. انرژى و پروتئين را به ۲۰ تا ۳۰% بيشتر افزايش دهيد. در صورتى‌که نارسائى تنفسى وجود داشته باشد و از دستگاه تنفس مصنوعى استفاده گردد، براى پيشگيرى از توليد بيش از حد دى‌اکسيد کربن سعى کنيد براى تأمين انرژى بيشتر از چربى استفاده کنيد تا کربوهيدرات. ضعف عضلات صورت و گلو ممکن است باعث مشکلات جويدن و بلع گردد. قوام غذاها را برحسب تحمل تعديل نمائيد و به‌تدريج به رژيم نرم و سپس، به موازات بهبودى بيمار، به رژيم معمولى سوق دهيد.
  ميگرن (Migrane)
يک سردرد واسکيولار عود‌کننده که علامت مشخصه آن، درد شديد، تهوع و استفراغ، اختلالات بينائى و سرگيجه مى‌باشد. فاکتورهاى رژيمى ممکن است باعث آغاز (trigger) حمله ميگرن شوند. به‌نظر مى‌رسد آلرژى غذائي، الکل، تيرامين، هيستامين، فنيل‌آلانين، نيتريت‌ها، منوسديم گلوتامات و آسپرين ارتباطى با ميگرن داشته باشند.
  درمان تغذيه‌اى
رژيم بايد به‌صورت فردى تنظيم شود. غذاهائى را که معلوم شده است باعث آغاز حمله ميگرن مى‌شوند محدود کرده و يا کلاً از رژيم حذف نمائيد. غذاهائى که معمولاً با ميگرن ارتباط دارند عبارتند از شراب سرخ، آبجو، شکلات، قهوه، آجيل، غذاهاى تخميري، هات‌داگ، ماهى تن، خالى مخالى و نوشيدنى‌هاى کولا. براى مواد مذکور که باعث آزار فرد مى‌شوند، آستانهٔ مصرف تعيين نمائيد.


همچنین مشاهده کنید