جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تقسیم بندی تعرفه بر اساس چگونگی دریافت


تعرفه در اين معنا عبارت است از ماليات و عوارضى که دولت‌ها به دليل حمايتى يا مالى و يا ترکيبى از آنها از کالاها اخذ مى‌کنند. اصطلاحاً اين دريافتى به حقوق گمرکى Customs Duties موسوم است.
   تقسيم بندى تعرفه بر اساس چگونگى دريافت
  تعرفه ارزشى
تعرفه گمرکى ممکن است براساس ارزش کالا دريافت شود، که در اين صورت آن را 'تعرفه ارزشي' مى‌نامند.
  تعرفه ثابت
در روش تعرفه ثابت، حقوق و عوارض گمرکى کالا يا تعرفه آن درصدى از ارزش آن کالا را تشکيل مى‌دهد که بايد به گمرک پرداخت شود. تعرفه گمرکى در مواقعى براساس مقدار کالا آن وضع مى‌شود.
  تعرفه مرکب
تعرفه گمرکى در مواردى براساس ترکيبى از دو روش تعرفه ارزشى و تعرفه ثابت دريافت مى‌شود که در آن صورت به آن 'تعرفه مرکب' گفته مى‌شود.
   تقسيم‌بندى تعرفه براساس تسهيلات يا تبعيضات
بر مبناء تقسيم‌بندى ديگري، که انگيزه و علل آن، بر قرارى تسهيلات يا ايجاد تبعيضات يا موانع، جهت ورود و صدور کالا، کشور، اتحاديه و يا منطقه اقتصادى خاصى باشد تعرفه گمرکى ممکن است يک‌ستونه يا دوستونه يا سه‌ستونه باشد.
  تعرفه يک‌ستونه
تعرفه يک‌ستونه، تعرفه‌اى بدون تبعيض است. به‌طورى که براى کليه کالاهاى وارده از کليه کشورها به‌صورت يکسان و بدون انعطاف اجراء مى‌گردد.
  تعرفه دوستونه
در اين سيستم تعرفه، براى هر کالائى دو نوع حقوق و عوارض گمرکى وضع شده است. يک نوع آن حد بالا يا تعرفه حداکثر است ولى در حد ديگر، مجموعه‌اى از تعرفه‌هاى کاهش يافته براى برخى کشورها است از طريق مذاکره و انعقاد پروتکل و يا قراردادها به آن‌ها اختصاص مى‌يابد.
  تعرفه سه‌ستونه
تعرفه سه‌ستونه شکل گسترده تعرفه دوستونه است که به آن ستون ديگرى افزوده شده و حد پائين‌ترى از حقوق گمرکى از کشورها تعيين و اعمال مى‌شود. که آن را 'سيستم تعرفه‌هاى ترجيحي' نيز مى‌نامند. اين سيستم براى افزايش تجارت بين اعضاء مختلف در گروه مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید