جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سایر عوامل


طراحى غرفه يک کار فنى - هنرى است. پس وسايل مورد نياز براى اين کار نيز قاعدتاً داراى سنخيت فنى - هنرى خواهند بود. به‌طور کلى از جمله امکانات لازم در اين زمينه مى‌توان از: آب، برق، هواى فشرده، سيستم‌هاى ارتباط از راه دور، وسايل سمعى و بصري، تجهيزات ادارى (مانند ميز و صندلي، مبلمان، کمد، جالباسي، قفسه، ماشين‌تحرير، فتوکپى و...) و وسايل رفاهى و پذيرائى (مانند يخچال، اجاق گاز، کارد و چنگال و بشقاب و...) و وسايل تزئينى (مانند گل و گلدان و تابلو و...) نام برد.
تا آنجائى که مسائل فنى دخيل هستند، مهندسين، تکنسين‌ها و کارشناسان فنى با توجه به کالاها و دستگاه‌هائى که نمايش مى‌دهند اظهارنظر کرده و خدمات مشورتى لازم را ارائه مى‌دهند که البته از غرفه‌اى به غرفه ديگر بر حسب مورد فرق مى‌کند. اما اينکه شکل ظاهرى وسايل و تجهيزات چه‌طور باشد، از چه رنگى استفاده شود، نورپردازى چگونه باشد و يا مسائل گرافيکى و تزئيناتى که جنبه هنرى دارند همه اينها به گرافيست‌ها و دکوراتورها مربوط مى‌شوند.
  رنگ
رنگ‌ها در خاطره‌ها زنده مى‌مانند. مبلمان و ميز و صندلى و ساير وسايل و تجهيزات، بايد داراى رنگ و کيفيت ظاهرى باشند. به‌طور کلى بايد رنگ‌هاى متنوع موجود در غرفه با يکديگر و همگى با موضوع نمايشى غرفه (Theme) همخوانى داشته باشند، مثلاً اگر موضوع فعاليت، نمايش محصولات سرمازا است، استفاده از رنگ آبى و اگر شرکت‌کننده کالاهاى گرمازا توليد مى‌کند استفاده از رنگ قرمز به‌عنوان 'متن' قابل توصيه مى‌باشند. البته خصوصيات فرهنگى و مذهبى محل نمايش و تأثير فيزيولوژى رنگ‌ها، روى افراد، غرفه و بازديدکنندگان را نيز نبايد ازنظر دور داشت.
  گرافيک
براى توصيف کالا مى‌توان از تصاوير گرافيکى کمک گرفت. در حقيقت نمايش سيستم‌هاى پيچيده بدون استفاده از گرافيک تقريباً غيرممکن است. گرافيک بايستى طرح روشن و واضحى داشته باشد و از فاصله کم قابل درک باشد. اطلاعاتى که ارائه مى‌دهد بايد به موارد ضرورى منحصر گردد. نکته مهم ديگر اينکه نبايد با گرافيک‌هاى معما‌گونه و پى‌درپى بازديدکننده را مبهوت و خسته و سردرگم نمود.
  وسايل سمعى و بصرى
اين وسايل مى‌توانند علاوه‌بر افزايش جاذبه غرفه، اطلاعات مفصلى به بازديدکنندگان ارائه دهند که از طريق مذاکرات طولانى نيز قابل انتقال نمى‌باشند. همچنين مى‌توان از وسايل سمعى و بصرى براى معرفى و شناساندن کالاهائى که قابل نمايش در غرفه نمى‌باشند نيز استفاده نمود. لازم به ذکر است که استفاده از فيلم، ويدئو، اسلايد، و مولتى ويژن نبايد براى بازديدکنندگان و غرفه‌هاى مجاور ايجاد مزاحمت نمايد.
در کنار وسايل سمعى و بصرى مى‌توان از عکس و پوستر و تابلوهاى نقشه فنى محصول نيز جهت مهيج و شيک ساختن غرفه و دادن اطلاعات فنى و کاربردى در مورد محصول استفاده نمود.
  ساير عوامل
ساير عواملى که بايد در طراحى غرفه مورد توجه قرار گيرند عبارتند از:
۱. ويژگى‌هاى اقليمى و فرهنگى کشور ميزبان. (طراحى غرفه‌اى که در يک کشور اروپائى برپا مى‌شود با غرفه‌اى که در يک کشور آسيائى برپا مى‌گردد يکسان نخواهد بود.
۲. تناسب ساختمان غرفه با اهداف موردنظر.
۳. رعايت فضاى مورد نياز (براى مذاکره، نمايش کالا، نگهدارى کالاى اضافى يا اشياء ديگر، پذيرائى مهمانان و استراحت کارکنان غرفه و غيره).
۴. احساسى که مايل هستيم در ذهن بيننده القاء کنيم (مدرنيسم يا سنت‌گرائي، صنعت يا طبيعت و يا تکنولوژى پيشرفته و امثال آن).
۵. مسائل فنى (از قبيل نور، حرارت، ارتفاع سطح، مقاومت کف، سطح ديوارهاى جانبى لازم براى نمايش نمودار و فيلم و عکس و غيره، مسير ورود و خروج بازديدکنندگان، فواصل بين کانون‌هاى تجمع مانند محل نمايش فيلم و محل ميز اطلاعات، رعايت استانداردهاى فنى محلي).
۶. سادگى و سهولت در طراحى غرفه (راهروهاى پيچ در پيچ و فضاهاى تو در تو موجب سرگردانى بازديدکنندگان و کاهش کارآئى کارکنان غرفه خواهد شد).
۷. تمايز غرفه موردنظر نسبت به ساير غرفه‌ها (شکل و نماى غرفه بايد تمايز آن را از غرفه‌هاى مجاور به خوبى نشان دهد).
۸. براى هر گروه کالائى مساحت مناسب بين ۹ تا ۱۵ متر مربع و فضاى آزاد (خالى از کالا و ساير وسايل) حداقل ۴ متر مربع بايد درنظر گرفته شود.
۹. رعايت تناسب وسعت غرفه نسبت به غرفه‌هاى مجاور (يک غرفه ۶۰ مترى در ميان غرفه‌هاى ۱۵ مترى بسيار بزرگ و در ميان غرفه‌هاى ۲۰۰ مترى کوچک به نظر مى‌رسد.
۱۰. محل و موقعيت غرفه:
- حتى‌المقدور در قسمت پر رفت و آمد باشد.
- در مقابل درب‌هاى ورودى باشد.
- سمت راست درب ورودى سالن مناسب‌تر است، زيرا معمولاً ورود از سمت راست شروع مى‌شود.
- غرفه پشت پلکان يا ستون‌هاى بزرگ قرار نگيرد.
۱۱. انتخاب معقول همسايگان غرفه (همسايگى با شرکت‌هاى شناخته شده و مورد توجه عموم مفيد است از طرف ديگر همسايگى با غرفه‌هاى بزرگ و شلوغ و پرازدحام ممکن است مردم را از ديدن غرفه‌هاى جانبى غافل کند.
   نورپردازى
با نورپردازى مى‌توان بر جاذبه غرفه افزود. عامل رنگ که ذکر شد در اينجا نيز مصداق دارد. استفاده از رنگ‌هاى مختلف در نورپردازى اگرچه ممکن است از شکوه و جلال نمايشى برخوردار باشد اما توجه بازديدکنندگان را از کالا به منابع نورى معطوف ساخته و از طرف ديگر تنوع رنگ نور، احساسات احتمالاً متضادى را در بازديدکننده به وجود مى‌آورد، لذا کافى است با نورپردازى ملايم فضاى آرام درون غرفه را فضاى پرهياهوى بيرون متمايز نمود. ناگفته نماند که بعضى از نقاط درون غرفه، نورى با رنگ مشخص‌تر و شدتى بيشتر را مى‌طلبد.
براى نورپردازى مى‌توان از لامپ‌هاى پايه‌دار، ديوارکوب و يا سقفى استفاده کرد. در هر حال جهت پردازش نور و فاصله منبع نور از سوژه و شدت آن بايد طورى که بيننده را دچار خيرگى نکند. به‌خصوص اشياء و موادى که در محفظه‌هاى شيشه‌اى هستند بايستى با نورهاى غير خيره‌کننده نشان داده شوند.
نورهاى مختلف تأثيرات گوناگون دارند که بايد مورد توجه قرار گيرند. به ميزان ايجاد گرما و آتش‌زا بودن نورها و چگونگى تأثيرات فيزيولوژيکى آنها بايد توجه شود. نور نئون سفيد جوّ خوبى را براى مذاکره فراهم مى‌آورد. زيرا چهره‌ها در تابش اين نور منور به نظر مى‌رسند، برعکس نور فلورسانس چهره‌ها را سرد و رنگ پريده نشان مى‌دهد.
براى نورپردازى از سه نوع لامپ استفاده مى‌شود که هر يک خصوصيات و کاربرد خاص خود را دارا هستند. اين لامپ‌ها عبارتند از:
لامپ‌هاى تنگستن، لامپ‌هاى مهتابي، لامپ‌هاى هالوژن.
  لامپ‌هاى تنگستن
نور گرم و زردى ايجاد مى‌کنند، رنگ آبى را به خوبى نشان نمى‌دهند ، گرماى زيادى توليد مى‌کنند و در نزديکى به مواد قابل اشتعال خطر آتش سوزى را افزايش مى‌دهند. استفاده از اين نوع لامپ‌ها براى مواد فاسدنشدنى و اشياء چوبى و سفالى مناسب است.
  لامپ‌هاى مهتابى
داراى نور آبى هستند، حرارت بسيار کمى توليد مى‌کنند، کالاى نمايشى را صاف و يک دست جلوه مى‌دهند و براى نمايش کالاهائى که سطح ناصاف و منحنى دارند مناسب مى‌باشند.
  لامپ‌هاى هالوژن
روشنائى مطبوعى همراه با سايه قوى ايجاد مى‌کنند، نور آنها کم‌رنگ است و اثر محسوسى بر رنگ‌هاى طبيعى ندارند. اين لامپ‌ها زود داغ مى‌شوند و بايد دور از اشياء قابل اشتعال و گران‌قيمت و ظريف قرار گيرند. استفاده از آنها براى نمايش منسوجات و فرش و پوشاک و کتاب و اشياء پر حجم ساخته شده از يونوليت مناسب است.


همچنین مشاهده کنید