جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دِهیدراتاسیون در معلولین


  کمبود ويتامين C در معلولين
در اين بيماران به‌دليل مصرف زياد غذاهاى نرم پروسه شده (soft Diet) و پرهيز از مصرف ميوه‌جات و سبزيجات تازه خطر کمبود ويتامين C بسيار زياد مى‌باشد.
  اضافه وزن در معلولين
کنترل وزن در معلولين از قسمت‌هاى مهم مراقبت‌هاى تغذيه‌اى مى‌باشد. اين افراد ممکن است در نتيجه پُرخورى از يک طرف و کاهش فعاليت فيزيکى از طرف ديگر مبتلا به چاقى گردند. از اين‌رو رژيم غذائى بايد با دقت تنظيم و متعادل شده و مواد مغذى مورد نياز بدون دريافت کالرى اضافى هر روزه مورد مصرف آنان قرار گيرد براى رسيدن به وزن ايده‌آل در معلولين چاق حداکثر ۵/۰ کيلوگرم در هفته کاهش وزن توصيه مى‌گردد.
  بى‌اشتهائى در معلولين (Anorexia)
معمولاً بى‌اشتهائى به‌دليل جذاب نبودن غذا و بى‌علاقه‌گى به آن، زخم‌هاى بستر و عدم توانائى در فعاليت ورزن بروز مى‌کند. هم‌چنين ممکن است به‌صورت اثر ثانويه به‌علت يبوست بروز کرده باشد.وابستگى زياد بيمار به داروهاى مليّن (Laxative) مى‌تواند به کمبود مواد غذائى منجر گردد.
  يبوست در معلولين (constipation)
اشخاص فلج به‌علت کاهش قدرت تحرک و تحريک‌پذيرى عصبى و تونيسته برخى عضلات و در نتيجه تغيير در حرکات روده دچار اختلال در دفع شده و مبتلا به يبوست مى‌گردند. براى پيشگيرى از آن رعايت نکات زير ضرورى مى‌باشد:
- دريافت مايعات فراوان (۲ تا ۳ ليتر در روز) بيمار بايد به‌راحتى به آب آشاميدنى دسترسى داشته باشد.
- منظم نمودن زمان دفع مدفوع (براى تحريک اجابت مزاج استفاده از آب ولرم، تحريک با انگشت و فشار بر شکم مى‌تواند مفيد باشد. در برخى بيماران با تجويز پزشک استفاده از شياف گليسيرين نيم ساعت قبل از دفع).
- مصرف آلبالو به‌خصوص در ابتداى صبح معمولاً مؤثر است. آب ليمو نيز دفع را راحت‌تر مى‌نمايد. (به‌طور کلى ميوه‌هاى داراى هسته چوبى در رفع يبوست مؤثر هستند.)
- گنجاندن مقدار کافى فيبر غذائى در رژيم بيمار.
  سوء‌تغذيه در معلولين (under nutrition)
درجه و شدت سوء‌تغذيه با مشاهده آناليز شيميائى خون و ارزيابى آن و صحبت با بيمار سنجيده مى‌شود. احتمال دارد که مکمل‌هاى پرانرژى را نياز داشته باشند. بيماران ممکن است هنگامى که کمک‌کننده آنها غذا به اندازه کافى به آنها نمى‌دهند مبتلا به سوء‌تغذيه شوند.
  دِهيدراتاسيون در معلولين
دِهيدراتاسيون يک مشکل عمده معلولين مى‌باشد اين موضوع به‌ويژه در بيمارانى که مايعات را تنها از راه مزه‌مزه کردن آن و به آرامى دريافت مى‌کنند قابل توجه مى‌باشد. هم‌چنين ممکن است در نتيجه بى‌ميلى در نوشيدن به‌علت مشکلاتى که در مثانه وجود دارد نيز ايجاد گردد از اين‌رو بايد مراقبت گردد که اين افراد دچار دهيدراتاسيون نشوند و يا چنان‌چه مايعات را از طريق وريد دريافت مى‌کنند مبتلا به over hydrate نشوند. ثبت دقيق مايعات دريافتى يک قسمت مهم مراقبت‌هاى تغذيه‌اى مى‌باشد اگر بيماران شخصاً قادر به نوشيدن نمى‌باشند بايد مکرراً به آنها مايعات داده شود و با وسائل مناسب آنان براى راحت نوشيدن تهيه و در دسترس آنها قرار داده شود. دريافت مايعات به اندازه کافى در جلوگيرى از عفونت‌هاى ادرارى و براى برخى از بيماران در پيشگيرى از سنگ کليه مهم مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید