چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اثرات وضعیت تغذیه بر نتیجه حاملگی


اثرات سوء‌تغذيه به همراه استرس در زنان (قبل از جنگ وضعيت مناسب تغذيه‌اى داشته‌اند)، در کشورهاى آلمان، هلند و نيز در شهر لنينگراد پس از جنگ جهانى دوم بررسى شد. اين تحقيقات نشان داد که بروز آمنوره (قطع عادت دهانه)، سقط جنين، تولد جنين مرده، مرگ‌هاى نوزادى و آنومالى‌هاى مادرزادى (نقص مادرزادي)، در قحطى و خشکسالى افزايش يافته بود. نوزادانى که به حيات ادامه داده بودند کاهش قابل‌توجهى در ميانگين قد و وزن هنگام تولد نشان مى‌دادند. به‌تدريج که وضعيت زندگى پس از جنگ طبيعى شد، ميانگين وزن هنگام تولد نيز افزايش يافت.
وزن کم هنگام تولد (Low Birth Weight = LBW) به وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم گفته مى‌شود که عامل اصلى در مرگ‌هاى نوزادى و مشکلات طولانى مدت سلامتى مانند اختلال در رشد مغزى و يادگيرى است. مرگ و مير نوزادان با وزن کم هنگام تولد و نوزادان نارس، ۴۰ مرتبه بيشتر از نوزادان با وزن طبيعى است. از ميان عواملى که سبب LBW مى‌شوند، کمى افزايش وزن در طول حاملگى و تغذيه ضعيف و نامناسب هنگام باردارى از عواملى هستند که مى‌توان پيشگيرى کرد.
دو شاخص وضعيت تغذيه‌اى مادر: اندازه مادر (قد مادر و وزن او قبل از بارداري) و ميزان افزايش وزن در طول حاملگي، ارتباط مستمر با وزن هنگام تولد نوزاد دارند.


همچنین مشاهده کنید