جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پروتئین‌


هر روز ۳ تا ۵/۳ گرم پروتئين به بدن کودک اضافه مى‌شود که در سال اول به مقدار ۱۲۰۰ گرم مى‌رسد. در هنگام تولد، پروتئين ۱۱ درصد وزن بدن را تشکيل مى‌دهد که تا پايان سال اول تا ۱۵ درصد افزايش مى‌يابد. نياز کودکان به پروتئين براى هر کيلوگرم وزن بدن تقريباً دو برابر بزرگسالان است.
نقش هيچ‌کدام از مواد مغذى در رشد، از پروتئين مهم‌تر نمى‌باشد. تمام سلول‌هاى بدن و مايعات آنها حاوى پروتئين مى‌باشند. علاوه بر اسيدهاى آمينه ضروري، در اين دوران شيرخوار در شرايطى خاص نظير بيماري، نارس بودن، يا خطاهاى متابوليسم مادرزادي، به برخى از اسيدهاى آمينه مانند سيستئين، تورين و تيروزين نياز پيدا مى‌کند. مقدار پروتئين توصيه شده براى شيرخواران تا ۴ ماهگي، ۹/۱ gr/100kcal و از ۴ تا ۱۲ ماهگى ۷/۱ gr/100kcal مى‌باشد. اين مقادير براى نوزادانى که از شير مادر استفاده مى‌کنند، به‌دليل ارزش بيولوژيکى بالاى آن ۱۵ درصد کمتر مى‌باشد. مقدار پروتئين مجاز توصيه شده (RDA) تا ۶ ماهگي، ۱۳ گرم در روز و ۶ تا ۱۴ ماهگي، ۱۴ گرم در روز مى‌باشد.
پروتئين فرمولا به‌طور قابل‌توجهى کمتر است؛ اما مقدار پروتئين شير مادر براى شش ماه اول زندگى کافى است. در شش ماه دوم سال اول زندگي، رژيم نوزادانى که با شير مادر تغذيه مى‌شوند، بايد با منابع اضافى که سرشار از پروتئين هستند مانند ماست، گوشت صاف شده، غلات آماده (سريال) همراه با شير، تکميل گردد.
دلايل دريافت ناکافى پروتئين مى‌تواند رقت زياد فرمولا، استمرار يافتن رژيم‌هائى که براى درمان اسهال بعد از بيمارى‌هاى روده به‌کار مى‌رود، گياه‌خواري، حساسيت‌هاى غذائى چندگانه و يا محروميت حاصل از فقر زياد باشد.


همچنین مشاهده کنید