جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ویژگی و اعمال


  ويژگى و اعمال
فلوئر موجود در بدن به‌صورت ترکيبى به‌نام فلورايد مى‌باشد. مقادير کم آن سبب کاهش پوسيدگى دندان مى‌شود. فلورايد در اتصال با ترکيبات کلسيم سبب مى‌شود ميناى دندان در مقابل اسيدهائى که به‌وسيلهٔ باکترى‌هاى دهان توليد مى‌شود، مقاومت بيشترى پيدا کند. فلورايد در حفظ ساختمان استخوان نيز مفيد است و بنابراين موارد بروز استئوپروز را مى‌کاهد.
  فرآيندهاى متابوليکى
فلورايد آب بهتر از فلورايد غذا جذب مى‌شود. جذب به‌سرعت و از معده صورت مى‌گيرد. استخوان‌ها و دندان‌ها فلورايد را از گردش خون برداشت مى‌کنند. تقريباً تمام فلورايد در استخوان ذخيره مى‌شود. دفع از طريق ادرار انجام مى‌شود.
  ميزان مورد نياز
برداشت فلورايد توسط استخوان‌ها و دندان‌ها اساس نياز به آن مى‌باشد و توصيه دريافت فلورايد به‌صورت دريافت بى‌خطر و کافى روزانه برابر با ۵/۱ تا ۴ ميلى‌گرم بيان مى‌کند.
  منابع
مطمئن‌ترين منبع، آبى است که به آن فلورايد اضافه شده باشد. توصيه مى‌شود آب مصرفى يک قسمت فلورايد در يک ميليون قسمت آب (ppm۱) داشته باشد. علاوه بر آب آشاميدني، آب مصرفى در تهيه غذا در کارخانجات و منزل را نبايد از نظر دور داشت. براى مثال آب داراى فلورايدى که به ماکاروني، برنج، غلات پخته، سوپ‌ها، آب‌ميوه‌هاى منجمد، پودر نوشيدنى‌ها، يخ و سودا اضافه مى‌شود مى‌تواند منبع فلورايد باشد. کار گذاشتن فلورايد بر روى دندان به‌وسيله دندان‌پزشکان همراه با استفاده از خمير دندان‌هاى داراى فلورايد، يا استفاده از قطره‌ها يا قرص‌هاى فلورايد طرق ديگر رسيدن فلورايد به بدن است.
منابع غذائى برحسب محتواى فلورايد آب و خاک منطقه، بسيار متنوع است. ماهى‌هاى اقيانوس که با استخوان قابل‌خوردن هستند مثل سالمون، شاه‌ماهي، ساردين و چاى منابع عالى مى‌باشند. پودر استخوان و دولوميت ممکن است مقدار زيادى فلورايد داشته باشند، اما ممکن است حاوى مقادير سمى مواد معدنى نامطلوب مثل سرب و ارسنيک نيز باشند. بنابراين بايد از مصرف اين‌گونه مکمل‌ها پرهيز شود.
  تعادل در بدن
دندان‌هاى سالم بدون پوسيدگى ممکن است نشانهٔ تعادل مناسب بدنى باشد. نقش بالقوهٔ فلورايد در پيشگيرى يا درمان استئوپروز در دست بررسى است.
تجمع فلورايد به‌نام فلوروزيز شناخته مى‌شود. هنگامى که غلظت کل فلورايد مصرفى به ۲ تا ۸ ميلى‌گرم در هر کيلوگرم وزن بدن کودک برسد، دندان‌ها متخلخل مى‌شود. در اين حالت بر ميناى دندان لکه‌هاى نامنظمى ظاهر مى‌شود که ابتدا سفيد گچى و سپس زرد، خاکستري، قهوه‌اى يا سياه مى‌شوند. مصرف روزانه ۲۰ تا ۸۰ ميلى‌گرم فلورايد براى مدت طولانى منجر به فلوروزيز اسکلتى مى‌گردد.


همچنین مشاهده کنید