پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مسمومیت (دریافت بیش از اندازه)


  شرايط
ظاهراً ليپيدها با چندين بيمارى مزمن که اتيولوژى و درمان روشنى ندارند، رابطه دارد.
- اضافه وزن و چاقى با مصرف زياد ليپيدهاى ساده (چربى‌ها) همراه است. چربى‌ها به دليل اينکه منابع متراکم کالرى هستند، خيلى آسان مى‌توانند کالرى بيش از نياز به بدن شخص برسانند. مکانيسم‌هاى ذخيره و آزادسازى چربى بدن هنوز مبهم است.
- براساس مطالعات عديده، افزايش سطوح سرمى کلسترول (و نه غذائي) عامل خطر عمدهٔ بيمارى‌هاى قلبى - عروقى است. محققين نقش رژيم غذائى را در کنترل ايجاد مواد چرب در ديواره رگ‌هاى خونى کشف کرده‌اند. ترتيب اجزاء ليپيدى غذا که با بيمارى‌هاى قلبى - عروقى همراه است نشان مى‌دهد که بعضى از افرادى که سطوح سرمى کلسترول بالائى دارند مى‌توانند آن را به طرق زير کاهش دهند: کاستن از وزن، کاهش مصرف کل چربي، کاهش دريافت چربى اشباع، تغيير مصرف اسيدهاى چرب غيراشباع شامل اسيدهاى چرب چند غيراشباع، امگا - ۳ و تک غيراشباع و در نهايت کاهش کلسترول رژيم غذائي. نقش ساير مواد، مثل ويتامين‌هاى محلول در چربى آنتى‌اکسيدان تحت بررسى است.
- در مطالعات اپيدميولوژيکى و برروى حيوانات رابطه سرطان با ليپيدها نشان داده شده است. ظاهراً از بين تمام عوامل غذائي، دريافت چربى با سرطان راست روده، پستان و پروستات رابطه مستقيم دارد. در حيوانات، خوردن زياد چربى اشباع يا غيراشباع، رشد تومور را تشديد کرده است. توصيه مى‌شود چربى دريافتى به کمتر از ۳۰ درصد کل کالرى روزانه کاهش يابد. اگر چه بايد تأکيد شود که عوامل خطر زيادى براى سرطان وجود دارد، و براى کاستن از خطر، رژيم غذائى به تنهائى کافى نمى‌باشد.
  افراد در خطر
دو گروه از افراد بيشتر در خطر هستند. آنها که مقادير زيادى چربى مصرف مى‌کنند و آنها که مقادير زيادى کالرى دريافت مى‌کنند. تمام افرادى که در جوامعى زندگى مى‌کنند که غذا در آن فراوان است در خطر مصرف زياد ليپيد هستند، زيرا چربى‌ها و روغن‌ها منابع متراکم کالرى هستند و اشخاص وقتى غذا مى‌خورند مقدار چربى را اندازه نمى‌گيرند.


همچنین مشاهده کنید