شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تجهیزات و ملزومات


تجهيزات لازم براى دورکارى به ماهيت کار و به تأسيسات موجود در محل بستگى خواهد داشت، اقدام اصلى سخت‌افزارى براى دفتر خانگى عبارت‌ هستند از رايانهٔ شخصي، تلفن (شامل يک پيامگير) و مودم. ديگر اقلام عبارت‌ هستند از نمابر، اسکنر و دستگاه فتوکپي. براى کسانى که زياد در سفر هستند، يک رايانهٔ کيفى و تلفن همراه مفيد هستند.
براى تجهيزاتى که گه‌گاه مورد مصرف قرار مى‌گيرند، استفاده در هنگام نياز و پرداخت هزينهٔ آن ممکن است باصرفه‌تر باشد. اکثر انجمن‌هاى محلى داراى تسهيلات فتوکپى هستند و اغلب روزنامه‌فروشى‌ها و کتابخانه‌ها نمابر دارند. مراکز ارتباطات پيشه‌گانى (Business Links)، و دورکلبه‌ها يا دورکلبه‌هاى الکترونيکى به استفاده از تسهيلاتى براى کنفرانس‌هاى ويديوئى روى مى‌آورند. در اين فن‌آوري، هزينه در حال کاهش و کيفيت رو به بهبود است.
توصيه مى‌شود که خط تلفن دومى تهيه شود، چه براى مجزا نمودن تماس‌هاى کارى از تماس‌هاى شخصى و چه براى تأمين امکان استفادهٔ همزمان از تلفن و اينترنت. با استفاده از آى‌سى‌دى‌ان (شبکهٔ رقومى خدمات يکپارچه -ISDN - Integrated Services Digital Network)، براى تعدادى از دستگاه‌ها مى‌توان از يک خط مشترک استفاده کرد. با اين وجود، اين فن‌آورى هنوز کاملاً گسترش نيافته است و اگر نفوذ بيشترى پيدا کند، دورکاران امکان انجام کار گروهى بيشترى را مى‌يابند، زيرا که وظائفى را که معمولاً مستلزم ملاقات حضورى هستند مى‌توان از راه دور و از طريق نرم‌افزار کار مشترک، انتقال سريع فايل‌هاى حجيم، و ارتباط صوتى با کيفيت بالا، انجام داد. (برتين و دنباى - ۱۹۹۸)
موضوع اثاثيه با يک ميز و صندلى آغاز مى‌شود. سطح کارى بايد آنقدر بلند باشد که شخص مجبور به خم شدن روى آن نباشد و در زير آن هم عموماً با حدود ۶۳ تا ۷۶ سانتى‌متر ارتفاع از کف اتاق، فضاى باز به اندازهٔ کافى وجود داشته باشد. صفحه کليد بايد در سطح برابر با زانو، حدوداً ۵ تا ۶ سانتى‌متر زير سطح کاري، قرار بگيرد، به‌طورى که ساعدها و مچ‌ها در هنگام تايپ‌ کردن به حالت‌هاى صاف افقى قرار گيرند. صندلى بايد قابل تنظيم باشد و نشيمن آن را بتوان متناسب با ارتفاع ميز تحرير به بالا و پائين حرکت داد. ران‌ها بايد موازى با کف اتاق باشند و کف پاها به حالت صاف بر کف اتاق يا بر يک زيرپائى قرار گيرند. صندلى‌هاى ادارى با طراحى خوب، داراى پنج پايه -براى حفظ ثبات و يک مکانيسم- چرخشى هستند.
نورپردازى خوب باعث انجام مؤثرتر کار مى‌شود. نورپردازى کار، که نور قوى متمرکز بر زمينهٔ اصلى کار را فراهم مى‌کند، معمولاً از طريق يک چراغ روميزى انجام مى‌شود، که ترجيحاً چرخان است، نور را به جائى که بيشتر مورد نياز است بتاباند. در يک اتاق چند منظوره، با نورپردازى کار مى‌توان منطقهٔ کارى را به‌صورت بصرى مشخص کرد. نورپردازى زمينه، تضاد شديد بين تجمع در سطح کار و تاريکى اطراف آن را تلطيف مى‌کند. چه از نور طبيعى و چه از نور مصنوعى استفاده شود، از کارکردن در سايه خويش بايد دورى جست، از اين رو براى افراد راست دست بايد زمينهٔ کار از سمت چپ روشن شود، و بالعکس.
حتى در جائى که به‌طور گسترده از رايانه استفاده مى‌شود، در دفاتر خانگى مقدار چشمگيرى مواد کاغذى توليد مى‌کنند. اين امر فضاى ذخيره‌سازى را مى‌طلبد، گنجه‌هاى بايگانى و انواع مختلف پوشه‌ها (پوشه‌هاى آويز، پوشه‌هاى جعبه‌اي، پوشه‌هاى فايل‌هاى گردان، ...) قفسه براى نگهدارى کتب، نشريات، دست‌نامه‌ها و همين‌طور کارهاى در دست انجام لازم هستند. قفسه‌هائى نيز براى نوشت‌افزار و لوازم بسته‌بندى موردنياز هستند. بهتر است ديسک‌ها را در محفظه‌هاى ضدآتش نگهدارى کرد.


همچنین مشاهده کنید