پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

عوامل مؤثر در تعیین وضع مرتع


براى تعيين وضع مرتع، سازمان جنگلبانى آمريکا روش پيچيده‌اى ابداع کرده است. در اين روش، عوامل متعددى را در نظر مى‌گيرند و براى هر عامل نمره‌اى تعيين مى‌شود. مجموع اين نمره‌ها وضع مرتع را مشخص مى‌کند. در اين روش، مراتع به چهارطبقهٔ عالي، خوب، متوسط و فقير تقسيم مى‌شوند. اين روش در ايران به روش دکتر گودوين - Goodwin، معروف است.
عوامل مؤثر در اين نمره‌گذارى عبارت است از: وضع خاک، ترکيب و سن گياه، قدرت گياهي، درصد حفاظت خاک، درصد توليد کليماکس، فراوانى خار و خاشاک که در زير به‌شرح هر يک مى‌پردازيم.
حداقل و حداکثر نمره‌هاى داده شده براى هر يک از عوامل ياد شده بالا به ترتيب صفر و ۱۰۰ (به اين شرح) است:
عوامل مؤثر نمره
وضع خاک ۲۰
ترکيب و سن گياه ۲۰
قدرت گياهى ۱۵
درصد حفاظت خاک ۲۰
درصد توليد کليماکس ۱۵
فراوانى خار و خاشاک ۱۰
جمع ۱۰۰
برحسب اينکه جمع نمره‌هاى داده شده براى هر مرتع چقدر باشد وضع آن مرتع مشخص مى‌شود؛ به‌شرح زير:
وضع مرتع نمره
عالى ۱۰۰-۸۸
خوب ۸۷-۷۰
متوسط ۶۹-۵۰
فقير ۴۹-۳۰
خيلى فقير ۲۹-۱۱
غيرقابل بهره‌بردارى ۱۰-۰
  وضع خاک
بايد مقدار و پراکنش خار و خاشاک درسطح خاک و فرسايش سطحى خاک مطالعه و وضعيت آن يادداشت شود و با طبقاتى که براى نمره دادن خاک در نظر گرفته شده‌اند مقايسه شود. طبقات مورد نظر براى وضع خاک از اين قرار هستند.
طبقهٔ ۱: فرسايش خاک ديده نمى‌شود؛ تخريب سطحى صورت نگرفته است؛ خاک سطحى داراى پوشش کاملى از خار و خاشاک گياهى است (۱۰۰%)، ۲۰ نمره.
طبقهٔ ۲: فرسايش خاک بسيار جزئى است؛ خاک شسته شده و در آبرفت‌هاى کوچک و يا در پاى گياهان جمع شده است؛ پوشش خار و خاشاک سال‌هاى گذشته ديده نمى‌شود و پوشش خار و خاشاک کنونى پراکندگى خوبى ندارد (پوشش تاجى ۹۹-۷۵%)، ۱۹-۱۶ نمره.
طبقهٔ ۳: فرسايش خاک قابل توجه است؛ خاک سطحى شسته شده و پوشش خار و خاشاک بسيار ناچيز است (پوشش تاجى ۷۴-۵۰%)، ۱۵-۱۰ نمره.
طبقهٔ ۴: فرسايش خاک شديد است؛ خاک سطحى طورى شسته شده که ريشهٔ بعضى از گياهان در معرض هوا است؛ يقهٔ گياهان بالاتر از سطح خاک قرار دارند (پوشش تاجى ۴۹-۲۵% است)، ۹-۴ نمره.
طبقه ۵: فرسايش خاک شديد است و آبرفت‌هاى بزرگ در مرتع ديده مى‌شوند؛ ديوارهٔ آبرفت‌ها عمودى شسته شده است (پوشش تاجى کمتر از ۱۰%)، صفر نمره.


همچنین مشاهده کنید