پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حمایت جنگل علیه خسارات ناشی از آفات


   حمايت جنگل عليه خسارات ناشى از آفات
هر جنگل‌بانى موظف است که جنگل را به‌طور مستمر در مقابل خسارات وارده از آفات محفوظ نگه‌دارد. درصورتى که دقت و توجه کافى مبذول نگردد آفات مى‌توانند وضعى بسيار نامناسبى را به‌وجود آورند و باعث خسارت زياد و حتى نابودى تمام جنگل گردند. بر اساس مسائل ياد شده حتى مى‌توان از نظر قانونى تصريح نمود که هر نفر به محض مشاهدە آفتى در جنگل آن را اطلاع دهد و اين موضوع براى جنگل‌بانان به‌صورت يک وظيفه قانونى درآيد.
  سرخرطومى‌ها
سرخرطومى‌ها يکى از مهمترين آفتات درختان جنگلى مى‌باشند اين آفات خطرناک، بيشتر در فصل بهار به درختان مسن (سوزنى‌برگ) و درختان مريض و بادافتاده خسارت وارد مى‌سازند. اين آفات اکثراً قسمت پوست درخت را سوراخ مى‌کنند و فاصلهٔ بين پوست و چوب را به‌صورت کانال‌هاى عمودى در مى‌آورند و در ديواره‌هاى کنارى کانال تخم‌گذارى مى‌کنند.
لاروهاى حاصل از تخم که به‌سرعت زياد مى‌شوند، ديوارهٔ کانال‌ها را مى‌جوند و باعث عريض شدن آنها مى‌گردند و بالاخره باعث از بين رفتن لايهٔ زايندهٔ پوست و در نهايت مرگ درخت خواهند شد.
وجود سرخرطومى‌هاى مذکور را مى‌تواند درصورت مشاهدهٔ چوب خرد شده (آردى شکل) قهوه‌اى رنگ تشخيص داد و اکثراً اين گرد قهوه‌اى رنگ در پاى کندهٔ درخت، در زير پوست درخت و در قسمت‌هاى مختلف نتيده شده بر روى درخت مشاهده مى‌شود. در صورت مشاهدهٔ علائم فوق بايد سريعاً اقدام به مبارزه عليه اين آفت نمود. در صورتى که تاج درخت تغيير رنگ داد و به سرخى متمايل شد، ار اين موقع ديگر نمى‌توان اقدام به مبارزه عليه آفت نمود زيرا سوسک‌هاى جوان از حالت شفيره خارج شده‌اند و به‌صورت پروانهٔ کامل از محل اصلى پرواز نموده‌اند و درختان ديگر را نيز مبتلا خواهند کرد و بر روى درختان جديد در ماه‌هاى تير و مرداد توليد مثل مى‌کنند.
يکى از روش‌هاى مؤثر در مبارزه با آفات مذکور قطع درخت و جدا نمودن پوست آن مى‌باشد. زمانى که سوسک‌هاى جوان در دالان‌هاى ايجاد شده مستقر گردند بايد پوست‌کنى از قسمت بالاى محل فعاليت آنها انجام پذيرد. پوست‌هاى به‌دست آمده را بايد با تمام بقاياى حشرات موجود در آن در آتش سوزانيد. در صورتى که هجوم و حملهٔ آفات بسيار شديد باشد بايد قبل از زمان پرواز پروانه‌ها، درخت آلوده را قطع نمود و آفات را به‌وسيلهٔ طعمهٔ مسموم از بين برد.
بديهى است راهنمائى متخصّصين در اين زمينه بسيار سودمند است. صنايع شيميائى امروزه بسيارى از سموم را جهت مبارزه با آفات جنگل در اختيار ما قرار مى‌دهد که مى‌توان آنها را بر روى پوست درختان پاشيد و آفات موجود را از بين برد.
  پروانهٔ چوب‌خوار (Die NONNE)
پروانه‌اى است متوسط الجثه با بال‌هاى سفيد و سياه که خسارت اين آفت فقط از طريق لارو است که به درخت نوئل و ساير درختان آسيب‌هائى وارد مى‌سازد.
اکثراً خسارات حاصل از پروانه دير ظاهر مى‌گردد، زيرا حشرهٔ مذکور در شب پرواز مى‌کند و از طرفى لارو حشره‌اى خيلى کوچک است. به‌منظور مبارزه با اين آفت مى‌توان با پاشيدن مواد سمّى به‌وسيلهٔ هواپيما درختان را از آفت‌ بَرى نمود.
  سوسک باغبان (Die Waldgartner)
نمونه‌هاى بزرگ و کوچک اين آفت سوسک‌هاى کوچکى هستند که در جنگل‌هاى کاج خسارات زيادى را به‌بار مى‌آورند. اين آفات سوراخى بين پوست و چوب ايجاد مى‌کند که در اين سوراخ‌ها حشرات بزرگ دالان‌هاى تخم‌گذارى عمودى و حشرات کوچک دالان‌هاى تخم‌گذارى کوچک ايجاد مى‌نمايند. سوسک‌ها معمولاً خيلى زود و حتى در فروردين ماه شروع به حرکت مى‌نمايند در صورتى که هجوم و حملهٔ آفات مذکور بيش از حد باشد بايد درختان آفت‌زده را در هر حال قطع نمود. البته قطع را بايد در دى‌ماه انجام داد زيرا تا زمان پرواز حشرات خشکى مناسب که باعث جذب سوسک‌ها مى‌گردد حاصل شود. علت نام‌گذارى اين آفت به اسم (waldgartner) سوسک باغبان اين است که سوسک‌هاى جوان در تابستان بر روى شاخه و جوانهٔ تاج درختان فعاليت مى‌کنند وشاخهٔ درخت را به‌صورتى قطع مى‌کنند که به‌نظر مى‌رسد يک باغبان آنها را هرس نموده است.
  Fichtenblattwespe, Fichtennestweckler
اين آفات اکثراً به‌صورت جالب توجهى ظاهر مى‌گردند. آفات مذکور به‌صورت پروانه‌هائى هستند که لارو آنها کثراً برگ‌هاى سوزنى‌شکل درختان نوئل را مى‌جوند. غلاف خالى سوزن‌ها به‌هم اتصال پيدا مى‌کنند و شبکهٔ لانه مانندى را به‌وجود مى‌آورند که نام‌گذارى آفات مذکور هم به اين علت مى‌باشد. در بعضى از سال‌ها هجوم آفات در قسمت‌هاى مختلف جنگل ميان‌بند و کوهستانى نيز توسعه پيدا مى‌کنند و در ارتفاع بين ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ متر بيشترين تعداد را دارند. مبارزه با اين آفات به‌ندرت ضرورى به‌نظر مى‌رسد، زيرا اکثراً تکثير دست‌جمعى اين آفات در سال بعد توسط پارازيت‌ها از هم خواهد گسيخت.
  زنبور برگ نوئل
زنبور برگ نوئل، تاج درختان نوئل جوان را کاملاً جويده و از بين مى‌برد، بديهى است که اين وضعيت در مناطقى که آب و هوا براى جامعهٔ نوئل گرم است و به‌وجود مى‌ايد. لازم است در مناطقى که آفات مذکور وجود دارند از کشت وسيع درختان نوئل بپرهيزيم.


همچنین مشاهده کنید