سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

حمایت جنگل


حمايت از جنگل براى استفاده‌هاى اقتصادى و حفظ محيط زيست از نظر ملى و قانونى مورد تأکيد قرار گرفته است و بديهى است که در اين مورد نه فقط مسئولان ذى‌نفع مى‌باشند بلکه تمام افراد جامعه بايد خود را در اين امر مهم سهيم بدانند. در صورتى که حسّ مسئوليت در قبال منابع طبيعى را در کودکان و نوجوانان به‌وجود آوريم، در آن صورت است که مى‌توانيم نسبت به دوام و بقاء آن خوش‌بين باشيم و مطمئن گرديم که اين منابع خدادادى به‌عنوان منبع درآمدى براى کشور حفظ خواهند شد. براى سلامت عمومى جامعه و به‌منظور جذب جهان‌گردان و به‌علت افزايش روزافزون نياز جامعه به‌ داشتن محيطى سالم و مناسب لازم است که حمايت منابع طبيعى از جمله جنگل‌ها به‌نحو احسن انجام پذيرد ولى متأسفانه جنگل‌هاى موجود نه‌تنها در کشور بلکه در سراسر جهان با خطرات بسيار زيادى روبرو هستند. مزاحمت‌ها و خسارت‌هاى جبران‌ناپذيرى که اکثراً به توازن بيولوژيکى جنگل صدمه مى‌زنند به‌صور گوناگون ظاهر شده‌اند که ازجملهٔ آنها خسارات ناشى از انسان که سهوى و يا عمدى مى‌باشند.
حمايت از جنگل در مقابل خسارات وارده از طرف انسان در قوانين موضوعه در خصوص منابع طبيعى مشخص شده است.
اصل ۴۵ قانون اساسى مى‌گويد: انفال و ثروت‌هاى عمومى از قبيل زمين‌هاى موات و رهاشده، معادن، درياها و درياچه‌ها و رودخانه‌ها و ساير آب‌هاى عمومي، کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، نى‌زارها، بيشه‌هاى طبيعي، مراتعى که حريم نيست، ارث بدون وارث و اموال مجهول‌المالک و اموال عمومى که از غاصبين مسترد مى‌شود در اختيار حکومت اسلامى است، تا برطبق مصالح عامه نسبت به آن عمل کند و ترتيب استفادهٔ هر يک را قانون معين مى‌نمايد.
اصل پنجاهم قانون اساسى مى‌گويد: در ايران حفظ محيط‌‌زيست که نسل امروز و نسل‌هاى بعد بايد در آن حيات اجتماعى رو به رشدى داشته باشند وظيفهٔ عمومى تلقى مى‌گردد. از اين رو فعاليت‌هاى اقتصادى و غير از آن که آلودگى محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن را باعث شود ممنوع است.
  حمايت در مقابل خسارات ناشى از وحوش
حمايت از جنگل در مقابل جويدگى و خسارات ديگرى که از طرف وحوش به‌وجود مى‌آيد قبلاً در قسمت حمايت نهال مشخص گرديد. مؤثرترين نحوهٔ حمايت جنگل در مقابل خسارت وارده از جويدن پوست درختان توسط حيوانات به اين صورت است که منطقهٔ زيست حيوانات مذکور را به‌خوبى محصور نمائيم. از طرفى غذاى کافى به‌خصوص در زمستان در اختيار آنها قرار دهيم تا بدين وسيله مانع از جويدن پوست درختان به‌وسيلهٔ آنها شويم. همچنين مى‌توان با آغشته کردن تنهٔ درختان به مواد بَدبو از خسارات وحوش کم نمود.


همچنین مشاهده کنید