پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تجدید حیات مصنوعی


چه مسائلی را باید قبل از هر جنگل کاری مورد دقت نظر قرار داد؟
  لازم است که جنگل‌کارى جديد و يا واکارى انجام گيرد
جنگل‌کارى جديد و تازه که امروزه نيز خيلى معمول و شايع مى‌باشد عبارت است از ايجاد جنگل جديد که در حد زمين‌هاى کشاورزى انجام مى‌گيرد (البته در بعضى از کشورها).
واکارى عبارت است از تجديد حيات زمين‌ەاى جنگلى که تاکنون به‌عنوان جنگل‌هاى اقتصادى مورد بهره‌ردارى قرار گرفته‌اند.
  لازم است که قطعهٔ برداشت شده را بلافاصله جنگل‌کارى نمود
بدون شک بلااستفاده گذاشتن هر قطعه‌اى اشتباه بوده و توأم با ضرر است، بديهى است ساکت و بى‌مصرف ماندن زمين‌هاى جنگلى که مورد تهاجم آفات و بيمارى‌هاى مختلف قرار مى‌گيرند همان اندازه اشتباه مى‌باشد که در کشاورزي
زمين را بى‌مصرف رها کنيم. قطعات برداشت شدهٔ جنگلى خيلى سريع از علف هرز پوشيده مى‌گردند و در نتيجه جنگل‌کارى بعدى با صرف هزينه‌هاى گزافى خواهد بود. آفات بسيارى را مى‌توان امروزه با سموم شيميائى به راحتى از بين برد و به صورت قابل‌‌ملاحظه و خيلى مؤثر با آنها مبارزه نمود.
زمين جنگل بايد براى ما کار انجام دهد، در صورتى که بتوان تصور نمود که جنگل‌داران بتوانند نهال‌هاى موجود در زير درختان مسن را به سوى رشد و نمو بهتر و بيشتر حمايت نمايند در نتيجه در وقت صرفه‌جوئى زيادى شده است و از طرفى راندمان رشد و نمو و توليد جنگل در حد قابل‌توجهّى افزايش خواهد يافت.
  بايد قطعات برداشت شده را سوزاند
در صورتى که زمين از نباتات و علوفهٔ تجزيه‌نشدنى به‌صورت خيلى انبوه و پرپشت و عميق پوشيده باشد و يا اين که هوموس خام متراکم منطقه را فرا گرفته باشد فقط در چنين مواردى سوزاندن قسمت‌ها و مناطق مذکور توصيه مى‌شود. در زمين‌هاى سالم جنگلى آتش زدن قطعات برداشته شده ممنوع است و بايد از اين عمل جداً پرهيز نمود زيرا کودهاى باارزش جنگل همچنين کلش و کاه موجود در منطقه سوزانده شده و بسيارى از مواد غذائى و به خصوص آنهائى که براى رشد و نمو داراى اهميّت مى‌باشند از جمله ازت از بين خواهند رفت از طرفى کشاورزان نيز در صورت سوزاندن کودهاى اصطبل خاکستر آنها را مجدداً به زمين برمى‌گردانند لذا چرا و به چه دليلى بايد اجازه داده شود تا اين عمل در مورد جنگل به ‌صورت ديگرى انجام پذيرد؟
در صورتى که لازم باشد هوموس خام را در سطح وسيعى بسوزانيد، لازم است که به قطعات موردنظر از بالا به سمت پائين امکان و زمان سوزانيده شدن کامل را داد و از طرفى بايد خيلى به آهستگى عمل آتش زدن را به سمت پائين انجام داد. در صورتى که لازم باشد قطعه‌اى را خيلى سطحى بسوزانند بدون آن که زمان کافى جهت سوزانده شدن تمام قشرها داده شود تا اينکه در عمق نيز تمام لايه‌ها بسوزند در اين صورت بايد اقدام به آتش زدن قطعهٔ موردنظر از سمت پائين به سمت بالا نمود. البته چنين روشى خيلى خطرناک‌تر از روش قبل مى‌باشد زيرا گسترش و شيوع آتش در اين مورد خيلى سريع‌تر و آسان‌تر انجام مى‌پذيرد. در هر حال بايد سعى گردد که حد و مرز قطعات برداشت شده در يک نوار نسبتاً عريض کاملاً تميز و نظيف گردند تا بدين وسيله از سرايت آتش به قسمت‌هاى ديگر جنگل جلوگيرى گردد. در موقع آتش زدن قطعات موردنظر بايد به اندازهٔ کافى پرسنل در اختيار باشند تا بتوانند آتش را هميشه در مهار خود داشته باشند. البته بديهى است که بايد مقامات مسئول و آتش‌نشانى نيز در اين خصوص مطّلع باشند و نظر موافق داشته باشند تا اينکه ناخودآگاه اقدام به جنگل‌سوزى نگردد.
در هيچ موردى آتش زدن قطعات آفتاب‌گير، خشک، سنگلاخ و داراى هوموس ضعيف و شيب‌دار مجاز نيست در غير اين صورت باعث بيابانى و بايرشدن کامل زمين و خاک خواهيم گشت و در نتيجه بايد منتظر جريمه‌هاى سختى که قوانين وضع شده در اين خصوص مشخص نموده‌اند باشيم. از طرفى لازم به يادآورى است که امروزه امکانات مکانيکى و شيميائى متنابهى براى آماده نمودن زمين براى تجديدحيات وجود دارند که در بسيارى از موارد مى‌توان از آتش زدن قطعات برداشت شده صرف‌نظر نمود.
  زمانى که باید اقدام به جنگل‌کارى نمود
معمولاً نهال‌ها در بهار غرس مى‌گردند و آن زمانى است که يخ‌ها و برف‌هاى موجود ذوب گشته و در واقع زمين مجدداً زنده شده است. نهال‌کارى تا زمانى مى‌تواند ادامه يابد که ديگر نتوانيم نهالى را جابه‌جا کنيم و معمولاً حداکثر تا ارديبهشت و يا خرداد اين روند مى‌تواند ادامه يابد. فقط در مناطق برف‌خيز که سايه نيز وجود داشته باشد بهتر است که عمل نهال‌کارى در پائيز (مهر و آبان) انجام پذيرد زيرا در غير اين صورت مجبور خواهيم شد که اواخر بهار اقدام به اين عمل بنمائيم و احتمالاً در خلال مدت مذکور نهال از رشد باز مى‌ايستد.
بديهى است جابه‌جائى نهال‌هائى که شروع به رشد نموده‌اند صحيح نيست و بهتر است که نهال مذکور را در پائيز و يا بهار سال بعد غرس نمائيم. نهال‌هائى را که به مقدار کافى خاک به ريشه آنها متصّل باشد مى‌توان حتى در تابستان غرس نمود.


همچنین مشاهده کنید