پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شمشاد


درخت شمشاد از تيرهٔ Buxaceae و از جنس Buxus مى‌باشد. اين گونهٔ درختى به‌عنوان يکى از مهمترين و شايد باارزش‌ترين درختان جلگه شمال مطرح است که متأسفانه امروزه مقدار کمى از آن باقى‌مانده است.
شمشاد در همهٔ خاک‌ها مشروط بر آن که زمين زياد نمناک و مرطوب نباشد رشد مى‌نمايد که در صورت سبک بودن و شنى بودن خاک اين رشد بهتر صورت مى‌گيرد. شمشاد گونه‌اى است سايه‌پسند و درجامعه بلوط - شمشاد، اشکوب زيرين را تشکيل مى‌دهد. در جنگل‌هاى شمال درختان شمشاد اکثراً به‌صورت متراکم و انبوه و بيشتر به‌صورت خالص مشاهده مى‌شود. اين درختان پاجوش‌هاى فراوانى مى‌دهند که عاملى است براى تکثير آنها. همچنين به‌خوبى نيز جست مى‌دهند. شمشاد داراى دواير ساليانهٔ فشرده و متراکم است و رويش آن خيلى کند مى‌باشد و ارتفاع آن به ۸ تا ۱۰ متر و قطر حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتى‌متر مى‌رسد. نظر به‌سخت و سنگين بودن چوب شمشاد دوام آن زياد است و خيلى باارزش و گران‌بها است.
رنگ چوب شمشاد زرد ليموئى و داراى نقش‌هاى بسيار زيبا و الياف متراکم و فشرده مى‌باشد. برگ‌هاى شمشاد مصرف داروئى دارد و همچنين داراى ازت فراوان مى‌باشد. چوب شمشاد براى ساختن ادوات نساجي، خط‌‌کش و صنايع دستى مصرف فراوان دارد.


همچنین مشاهده کنید