سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

انواع مختلف ضعیف شدن خاک‌های جنگلی


خاک‌هاى جنگلى ضعيف متأسفانه گسترش زيادى پيدا کرده‌اند، خصوصاً جنگل‌هائى که داراى هوموس نامناسب مى‌باشند بسيار زياد هستند، به‌طورى که دچار سوءتغذيه و فاقد رشد مناسب مى‌باشند.
ما به‌عنوان جنگل‌بان نبايد از اين وضع راضى باشيم و لازم است در پى کشف علت و برطرف کردن مشکل برآئيم و اين عاقلانه نيست که به‌منظور بهبود و اصلاح خاک جنگلى هزينه و کار زيادى صرف نمائيم ولى بهره‌بردارى از جنگل را همانند روال گذشته ادامه دهيم، زيرا در مدت کوتاهى ضعيف شدن خاک جنگلى دوباره آشکار مى‌شود و تمام زحمات و کارهاى انجام شده را به هدر مى‌دهد.
  انواع مختلف ضعيف شدن خاک‌هاى جنگلى
- گسترش بيش از حد هوموس خام.
- فقير شدن خاک که يکى از نتايج خشکى سطح خاک است.
- علف‌زار شدن که در نتيجهٔ تشکيل تورب خشک است.
- سنگلاخى شدن که در حقيقت نابودى خاک‌هاى ناپايدار آهکى است و در نتيجهٔ قطع يک‌سره در سطح بسيار وسيع و چراى مفرط و آتش‌سوزى مى‌باشد.
موقعى که تعادل هوموس به‌هم مى‌خورد و در نتيجه انواع ضعف‌هاى بيولوژيکى خاک شروع مى‌شود، مشخص مى‌شود که اين عامل به‌علت عدم فعاليت موجودات زندهٔ خاک صورت گرفته است. قدر مسلم آن است که هيچ‌گاه نمى‌توان ارزش و مفهوم واقعى حيات و زندگى خاک را تخمين زد. موجودات زندهٔ خاکى باعث تجزيه و تخمير لاش‌برگ‌ها و ديگر مواد موجود بر روى زمين مى‌شوند و در نتيجه اين عمل باعث به‌وجود آمدن مواد معدنى جهت استفاده درختان جنگلى مى‌گردد.
سؤالى که در اين خصوص مطرح مى‌گردد اين است که: چرا موجودات زندهٔ خاک و در واقع حيات، در خاک به‌خوبى جريان نمى‌يابند؟ چه عواملى براى حيات موجوداتى از قبيل کرم‌ها، پروانه‌ها، مساوى‌پايان، پادُمان و غيره وجود دارد که اين موجودات نمى‌توانند آنها را تحمل نمايند و در نتيجه خوب کار نمى‌کنند و تکثير نمى‌شوند؟
در مورد اين سؤال دو عامل قابل بحث مى‌باشند:
۱- ميکروکليما
۲- نوع لاش‌برگ‌ها
اين عوامل را مى‌توان به‌صورت ديگرى نيز ذکر نمود:
محل زندگى و غذا، در صورتى که جنگل در معرض فقر غذائى قرار گيرد، به اين نتيجه مى‌رسيم که سطح زمين، گه‌گاه در معرض باد و تابش شديد خورشيد قرار گرفته و خشک مى‌گردد و بدين دليل حيوانات و جانوران موجود در خاک از بين مى‌روند و به جاى آنها کفک‌ها و قارچ‌ها ظاهر مى‌گردند که اين موجودات اخير نسبت به خشکى گاه و بى‌گاه حسّاسيت ندارند و ضررى به آنها نمى‌رسد. در صورتى که براى ما مشخّص گرديد که منطقهٔ جنگلى از نظر خاک و زمين ضعيف است بايد سعى داشته باشيم که در بهبود و اصلاح آن بکوشيم و مجدداً آن را به حالت سالم و زنده درآوريم.


همچنین مشاهده کنید