جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ریتم پانزده ثانیه‌ای


  هدف و سرعت تقريبى تند خواندن
- هدف:
هدف از تند خواندن يا سريع خواندن يک کتاب کسب يک آشنائى کلى با مطالب کتاب از طريق مرور کتاب با يک سرعت فوق‌العاده زياد است.
- سرعت تقريبى:
سرعت تقريبى تند خواندن ۱۵۰۰ تا ۲۰،۰۰۰ کلمه در دقيقه است.
  فوايد تند خواندن
- کامل کردن روش خواندن اجمالى و افزودن به ارزش آن.
- مرور کردن مطالبى که قبلاً خوانده‌ايد.
- جانشين ساختن اين روش با روش مطالعهٔ دقيق و کامل، هنگامى‌که درک کمترى از مطالب مورد نياز است و وقت کمى موجود است.
- افزودن بر انعطاف‌پذيرى و گسترش دامنهٔ سرعت‌هاى مطالعه.
  روش تند خواندن
روش تند خواندن بر فن ديدزدن (Scanning) مبتنى است. ديدزدن مستلزم يک حرکت منظم و همراه با ريتم چشم بر روى صفحات است، در حالى‌که روش خواندن اجمالى مبتنى بر يک روش انتخابى و نمونه‌گيرى از مطالب و عبارات اساسى و کليدى است. فن ديدزدن امکان مرور کردن مطالب را به ‌طرزى بسيار سريع ميسر مى‌سازد. نتيجهٔ کار، يک آگاهى خيلى وسيع، ولى نه خيلى دقيق، از محتواى کتاب يا مطلب خواندنى است.
چنان‌که در مورد روش خواندن اجمالى صادق است، روش تند خواندن مستلزم حرکت سريع است. هنگام تمرين کردن روش تندخواني، منظور شما بايد کسب آشنائى و عادت کردن با حرکات چشم و جريان‌هاى فکرى باشد که ممکن است در ابتدا براى شما ناآشنا باشند. در ابتداى تمرينات خود، آشنائى با نحوهٔ درست مطالعه مهم‌تر از درک مطالب خوانده شده است. در جريان تمرينات خود، متوجه خواهيد شد که هرچه روش تندخوانى را بيشتر تمرين کنيد بيشتر از معانى کلمات و عبارات کليدى آگاهى کسب مى‌کنيد، و از اين اطلاعات پراکنده مى‌توانيد تصورى کلى از محتواى مطالب به‌دست آوريد. با تمرين بيشتر، اعتماد و ميزان درک شما از مطالب، خصوصاً مطالب آسانتر، افزايش خواهد يافت.
  تندخواندن مطالب دشوارتر
اغلب لازم است که شما براى خواندن مطالب دشوارتر از سرعت مطالعهٔ خود بکاهيد، به‌خصوص اگر مطالب کتاب يا مجله و غيره را قبلاً نخوانده باشيد. براى تندخواندن اين‌گونه مطالب نيز، همان‌طور که در مورد مطالب ساده‌تر گفته شد، سعى کنيد در ابتدا با استفاده از انگشت راهنما و کاربرد ريتم‌ها و الگوهاى مختلف بهترين ريتم و الگوى مطالعه را که براى منظور خود مناسب مى‌دانيد انتخاب کنيد. ريتم‌هاى ده، پانزده، و بيست ثانيه‌اى زير را به‌عنوان تمرين براى تندخواندن مطالب دشوار مفيد هستند.
  ريتم ده ثانيه‌اى
- ريتم کار خود را انتخاب کنيد: اين بار هم ريتم ده ثانيه‌ براى يک صفحه را به‌کار ببريد.
- بخوانيد: الگوهاى مختلف خواندن را، هر کدام براى چندين صفحه، با استفاده و بدون استفاده از انگشت راهنما، مورد استفاده قرار دهيد. اين کار را براى پنجاه صفحه مطلب با استفاده از بهترين الگويى که انتخاب مى‌کنيد ادامه دهيد.
- ريتم کار خود را وارسى کنيد: باز هم، پس از خواندن پنجاه صفحه مطلب، با نگاه به ساعت، ريتم کار خود را وارسى کنيد.
- ميزان درک مطلب خود را ارزش‌يابى کنيد: معين کنيد که با کاربرد اين ريتم چه مقدار مطلب دستگيرتان مى‌شود، و اين مقدار درک مطلب را به‌عنوان يک معيار شروع کار براى مقايسه با روش‌هاى کندتر بعدى در نظر داشته باشيد.
  ريتم پانزده ثانيه‌اى
مراحل فوق را با ريتم هر صفحه پانزده ثانيه تکرار کنيد، ولى از انگشت خود يا هيچ راهنماى ديگرى کمک نگيريد.
  ريتم بيست ثانيه‌اى
باز هم مراحل فوق را با ريتم هر صفحه بيست ثانيه، بدون استفاده از راهنما، تکرار کنيد.
پس از انجام تمرين‌هاى فوق با مطالب ساده و دشوار، ريتم‌هاى مختلف ديگرى را براى مطالب متنوع‌تر مورد آزمايش قرار دهيد. به‌خاطر داشته باشيد که هدف از خواندن سريع يک مطلب کسب يک آشنائى کلى با آن مطلب است نه درک عميق آن. سرانجام، پس از تمرينات لازم، خواندن سريع به‌صورت يک عادت طبيعى براى شما در خواهد آمد، و براى اين کار نيازى به کاربرد يک ريتم به‌خصوص به‌طور آگاهانه نخواهيد داشت. در اين‌صورت، شما مى‌توانيد تمام توجه خود را معطوف به کسب معانى سازيد. ولى بايد توجه داشته باشيد که در شروع مطالعه کاربرد دقيق ريتم و الگو ضرورى است. از آنجا که تسلط کامل بر روش تندخواندن به متجاوز از سه تا پنج هفته تمرين نياز دارد، مفيد است که پس از خواندن مطالب به‌طور اجمالى به‌منظور گرم شدن براى مطالعه، دو سه دقيقه تمرينات فوق را پيش از شروع به مطالعهٔ مطالب طولانى انجام دهيد.
  ديدزدن يا تند خواندن
  هدف ديد زدن يا تند خواندن
علاوه بر کسب يک آشنائى کلى با مطالب، روش تندخوانى را مى‌توان براى کسب اطلاعات به‌خصوص نيز مورد استفاده قرار داد. به اين روش اغلب روش مطالعهٔ انتخابي (Skimming) مى‌گويند. روش تندخواندن، از طريق انتخاب مطالب، به خواننده يا محقق کمک مى‌کند تا، به‌طور خيلى سريع، اطلاعات به‌خصوصى را که مورد نياز او مى‌باشد به‌دست آورد، بدون اينکه وقت خود را براى مطالب غير مهم و غير مربوط تلف کند.
  روش ديدزدن يا تند خواندن
پيش از مطالعه، براى انتخاب مطالب به سؤالات زير جواب بدهيد:
۱. به‌دنبال چه چيزى مى‌گرديد:
- چند اطلاع جزئي؟
- چند نکته يا مفهوم مهم؟
- اطلاعات مربوط به مفهوم کلى کتاب يا عنوان کلى کتاب؟
۲. چه کلمات يا عبارت‌هائى ممکن است شما را به اطلاعات مورد نياز شما برسانند؟
۳. در کجاى کتاب مى‌توانيد کلمات يا عبارت‌هائى را که به‌دنبال آنها هستيد پيدا کنيد:
- در فهرست مطالب؟
- در مقدمه؟
- در پيوست؟
- در عنوان‌هاى داخل فصل‌ها؟
سؤالات فوق در جستجو براى اطلاعات مورد نياز به شما کمک مى‌کنند. نمونه‌هائى از اطلاعاتى که ممکن است در خواندن انتخابى به‌دنبال آن باشيد در زير آمده‌اند.
۱. جستجو براى اطلاعات جزئي. وقتى‌که به ‌دنبال اطلاعات جزئى چون نام، تاريخ، مکان، قيمت، و عنوان کتب و مقالات هستيد به‌دنبال اطلاعات جزئى مى‌گرديد.
۲. جستجو براى نکات مهم. وقتى‌که به‌ دنبال نکات کلى‌تر هستيد منظور خود را بايد در عبارات و جملات بيابيد. اين نوع جستجو از جستجوى فوق احتياج به‌دقت بيشترى دارد. در اين مورد، شما به ‌دنبال چيزهائى از اين قبيل هستيد: نتايج به‌دست آمده از يک تحقيق، يا علل افزايش هزينه‌هاى زندگى در بيست سال قبل.
۳. جستجو براى موضوعات کلي. هدف اين کار کسب اطلاعات مربوط به موضوعات کلى است. اگر چه اين نوع جستجو نامشخص‌ترين نوع مطالعهٔ انتخابى است، جستجو براى کلمات و عبارات کليدى در اينجا نيز مى‌تواند مفيد باشد. براى دست يافتن به موضوعات کلى در مطالعهٔ خود سعى کنيد، به هنگام مطالعه، با دقت بيشتر و سرعت کمترى پيش برويد تا موقع برخورد به انديشه‌ها و مفاهيم مورد نياز، آنها را از نظر نيندازيد. بکوشيد تا کليهٔ موضوعاتى را که مورد نياز است به‌دست آوريد.


همچنین مشاهده کنید