جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

عباس اخوین


  غلامحسين اميرخانى
غلامحسين اميرخانى فعاليت هنرى خود را زير نظر استادانى چون سيدحسين و سيدحسن ميرخانى آغاز کرد. پس از انقلاب مسئوليت رياست انجمن خوشنويسان ايران را برعهده گرفت. شرکت در نمايشگاه‌هاى مختلف در خارج و داخل کشور بخش مهمى از فعاليت‌هاى استاد بشمار مى‌رود. آثار چاپى استاد عبارتند از: طلعت حق، گلچين سعدي، رسم‌‌الخط و جزوات آموزشى و مرقعات خوشنويسي، ترجيع‌بند هاتف، يادنامهٔ کلهر، ديوان حافظ، سرو سايه‌فکن، قصيده فرآنيه، صحيفه هستى و ... استاد تاکنون در جايگاه‌هاى حساس هنرى و فرهنگى خدمات شايان توجهى در پيشبرد اعتلاى هنر خوشنويسى کشور انجام داده است.
  سيد محمد احصايى
استاد احصايى با فراگيرى از محضر استاد حسين ميرخانى و تفحص در خطوط قدما، به تمامى خطوط نستعليق، شکسته نستعليق، محقق و ثلث تسلط کامل يافت و در نقاشيخط نيز صاحب بينش و تخصصى ارزشمند شد. وى سال‌هاست که به‌عنوان عضو هيئت علمى دانشگاه‌هاى کشور به تدريس کاربرد خط و گرافيک در آثار هنرى اشتغال دارد. وى نمايشگاه‌هاى مختلفى در داخل و خارج از کشور برگزار و جوايز متعددى نيز کسب نموده است. اجراى ۸۰۰۰ مترمربع نقش برجسته نقاشيخط براى دانشکده ادبيات و مسجد‌الغدير تهران، سفارتخانه ايران در امارات و ... تحرير قرآن مجيد به خط محقق از فعاليت‌هاى استاد مى‌باشد.
  عباس اخوين
عباس اخوين شاگرد على‌‌آقا حسيني، از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان مدرس و عضو شوراى‌عالى انجمن فعاليت مى‌کند. در سال ۱۳۷۱ مرکز کتابت و تعليم ايران را تأسيس نمود و کتاب‌هايى از جمله سه جلد سرمشق‌هاى نستعليق تهيه و تدوين کرده است. شرکت در نمايشگاه‌هايِ انفرادى و جمعى بخشى از فعاليت‌هاى استاد اخوين است. از آثار استاد مى‌توان به گنجينهٔ معرفت، رها، پويه، التفاضل، ارث، عجايب‌الحکايات، نرم‌افزار نستعليق کلک، دفتر اول مثنوى معنوي، گزيدهٔ سخنان خواجه‌عبدا... انصاري، بحر عشق، پيام غدير، ديوان حافظ و ... اشاره کرد.
  کيخسرو خروش
آموزش خوشنويسى را از سال ۱۳۴۱نزد استاد سيدحسين ميرخانى آغاز نمود. در سال ۱۳۵۲ پس از اخذ مدرک استادى به‌عنوان يکى از قديمى‌ترين استادان معاصر خوشنويسى به ترتيب هنرجويان همت گماشت. استاد خروش در نقاشى نيز استعداد سرشارى دارد. تاکنون بيش از بيست عنوان کتاب اعم از متون کهن و اشعار شاعران کلاسيک و شاعران معاصر را خوشنويسى کرده است. خوشنويسى ديوان حافظ، رباعيات خيام، سفرنامه ناصرخسرو، يوسف و زليخا، ليلى و مجنون و ... از جمله آثار وى بشمار مى‌رود.
  محمد سلحشور
فعاليت هنرى خود را از سال ۱۳۲۹ با آموختن خوشنويسى نزد استاد سيدحسين ميرخانى آغاز کرد. کتاب‌هاى درسى از سال ۱۳۳۳ به بعد بيشتر به خط وى تهيه و منتشر مى‌شدند و در سال ۱۳۵۶ مدرک استادى خود را دريافت کرد. تاکنون در نمايشگاه‌هاى مختلف داخل و خارج از کشور شرکت داشته و آثارى از جمله ديوان حافظ، دوبيتى‌هاى باباطاهر و ... را خوشنويسى کرده است.
  جليل رسولى
فعاليت هنرى خود را در ۱۳۴۷ نزد استاد سيدحسن ميرخانى آغاز کرد و در ۱۳۶۷ همزمان با برپايى نمايشگاه‌ها از آثارش در موزه هنرهاى معاصر تهران درجهٔ استادى را دريافت نمود. زمينهٔ فعاليت رسولى نقاشيخط است اما همواره به خوشنويسى کلاسيک عشق ورزيده. تاکنون در نمايشگاه‌هاى داخلى و خارجى زيادى شرکت داشته و در مجموعه‌‌هاى نفيسى چون: جان جا نان، چهار فصل و يادگار عشق را به چاپ رسانده است.
  يدالله کابلى خوانسارى
خوشنويسى را در سال ۱۳۴۶ در محضر استاد سيدحسن ميرخانى شروع کرد. بعد به خط شکسته روى آورد و با تمرين آثار قدما بخصوص درويش عبدالمجيد طالقانى و سيد گلستانه، نقش تعيين‌کننده‌اى در ترويج و ارائه خط شکسته داشته باشد. بيش از ده مجموعه از آثار وى به خط شکسته به چاپ رسيده و نمايشگاه‌هاى داخلى و خارجى نيز برگزار نموده است.
  فتحعلى واشقانى فراهانى
خوشنويسى را در سال ۱۳۳۶ نزد استاد سيد حسين ميرخانى شروع کرد. چند سال بعد بعنوان مدرس به تعليم هنرجويان پرداخت. در سال ۱۳۵۹ موفق به اخذ درجهٔ استادى شد. وى در استان مرکزى تأثيرات مهمى در تربيت جوانان و گرايش آنها به خوشنويسى داشته است. کلک مشکين از آثار اين استاد مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید