جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سیستم آبیاری بارانی با آبپاش‌های تفنگی


آبپاش تفنگى از يک روزنه للوه‌اى دايره‌اى شکل با قطر نسبتاً زياد که حجم زيادى از آب را در الگوى دايره شکل پخش مى‌کند، تشکيل شده است. فشار لازم براى پخش آب در اين سيستم بسيار زياد است. اين فشار بايد به اندازه‌اى باشد که هم جريان خروجى آب را به صورت قطرات کوچک در آورد و هم بر تلفات ناشى از اصطکاک فائق آيد. آبپاش‌هاى تفنگى به دليل سنگين بودن وزن توسط يک وسيله نقليه يدک کشيده مى‌شود. معمولاً اين سيستم‌ها يک دايره کامل را دور نمى‌زنند، بلکه از محيط دايره به اندازه ۲۵ درجه جلو دستگاهى که آن را به حرکت در مى‌آورد خالى نگه داشته مى‌شود. بدين‌ترتيب مسير حرکت وسيله نقليه هميشه خشک باقى مى‌ماند. اين موضوع در شکل (نقشه حرکت دستگاه آب‌پاش تفنگى بزرگ که در آن محل استقرار قوطى‌هاى اندازه‌گيرى آب به منظور تأييد يکنواختى پخش و قسمت خشک زمين جهت عبور دستگاه نشان داده شده است) به خوبى نشان داده شده است.
معمولاً لوله اصلى در وسط زمين کشيده مى‌شود و شيلنگى که آب‌پاش تفنگى به آن وصل است از دو طرف به آن متصل مى‌شود. شيلنگ اتصالى قادر است در هر طرف تا ۲۰۰ متر به جلو حرکت کند.
آب‌پاش‌هاى ثابت نوع بوم (Boom) دارى بازويى هستند با همان ارتفاع بازوى سنترپيوت که هر دور کامل آن تا پنج دقيقه به طول مى‌انجامد. لاترال يا بازوى بوم ۳۵ تا ۷۵ متر طول دارد و دايره‌اى تا قطر ۹۰ متر را آبيارى مى‌کند اين آب‌پاش پس از آبيارى يک قسمت از زمين به قسمت ديگر انتقال داده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید